![Hrvatska i dalje na dnu ljestvice potrošačkih prava u Europi](https://img.24sata.hr/Iy00JRirmZySVzlR_7dlH81dGDI=/414x267/smart/media/images/2021-10/pxl-170920-30172733.jpg)
Potrošači se osjećaju napušteno jer moraju sami pronaći rješenje. Udruge koje još rade, pomažu građanima najčešće volonterski, kaže Igor Vujović, predsjednik Društva Potrošač
Lifestyle
Komentari 0Potrošači se osjećaju napušteno jer moraju sami pronaći rješenje. Udruge koje još rade, pomažu građanima najčešće volonterski, kaže Igor Vujović, predsjednik Društva Potrošač
Imamo iste zakone, sustav, institucije kao i ostale zemlje Europske unije, ali kod nas ništa ne funkcionira i zaostajemo u ostvarivanju prava. Četvrtu godinu zaredom smo zadnji na listi u zaštiti potrošača, kaže Igor Vujović.
Predsjednik je Društva Potrošač koje još radi u Zagrebu. Razgovarali smo uoči Svjetskog dana zaštite prava potrošača.
POGLEDAJTE VIDEO: Nikola Klišanin izumio Luftomat - uređaj za napuhavanje luftmaraca
Pokretanje videa...
- Do prije pet godina je koliko toliko funkcioniralo i građani su bili više zaštićeni jer su udruge za zaštitu potrošača odrađivale lavovski posao, posebno u edukaciji, informiranju i savjetovanju potrošača. Danas više ne postoje profesionalna savjetovališta za potrošače, puno je udruga zatvorilo urede, a desetak ih je još aktivnih koje preživljavaju kroz manje projekte i djelovanja na lokalnoj razini - rekao je Vujović.
Udruge koje još rade, pomažu građanima najčešće volonterski, pa su i teže dostupni.
- Prije tri godine, promjenom politike i financiranja zaštite potrošača, Ministarstvo gospodarstva nas je dovelo današnjeg katastrofalnog stanja. Potrošači su izgubljeni u modernom potrošačkom društvu, needucirani su i neinformirani, a nemaju se kome obratiti za pomoć. Najviše problema je kod javnih usluga, naplate struje, vode, otpada, i telekomunikacija. Potrošači ne znaju što plaćaju, te ih se indirektno prisiljava plaćanje usluga koje ne koriste - kaže Vujović.
Dodaje da se smanjila problematika u trgovini, ali da je to možda samo privid zbog epidemije.
- Najveći problem su prevare raznih davatelja usluga i trgovaca, a potrošači se osjećaju napušteno i izgubljeno jer moraju sami pronaći rješenje u moru informacija. To je veliki problem posebno starijim građanima koji više ne mogu u direktnom kontaktu potražiti savjet. Udrugama koje su se godinama aktivno bavile zaštitom potrošača država ne osigurava niti minimum za rad - ogorčen je Igor Vujović.
Iz Ministarstvo gospodarstva kažu da potrošači s njima mogu razgovarati na besplatan broj 0800 414 414. No dostupan je samo četiri sata, tri dana u tjednu, ponedjeljkom, srijedom i petkom od 10 do 14 sati. Upite mogu poslati i na Centralni informacijski sustav za zaštitu potrošača (CISZP), koji služi i za prijavu inspekciji. Potrošači više vole direktan kontakt jer je lani savjet telefonom tražilo njih 5667, a preko sustava 3536 ljudi iako je dostupan dan i noć. U Ministarstvu su lani dali samo 9203 savjeta potrošačima iz cijele Hrvatske, a usporedbe radi, savjetovališta pri udrugama su 2018. dala više od 20.000 savjeta.
Na portalu Sve za potrošače, www.szp.hr su informacije i savjeti na brojne teme. Iz Ministarstva kažu da za jesen pripremaju novi Zakon o zaštiti potrošača zbog sprečavanje napuštene poslovne prakse, ponajviše u internetskoj prodaji.