Obavijesti

Lifestyle

Komentari 1

Knjiga 'Umrijeti u Hrvatskoj': Autobiografski eseji Šnajdera

Knjiga 'Umrijeti u Hrvatskoj': Autobiografski eseji Šnajdera
1

Moj mi je otac jedan jedini put nešto natuknuo o Auschwitzu. Vidio ga je izvana. ‘Dimilo je dan i noć!’ I to je sve. Tko je dimio, što je dimilo, o tome ni riječi...

VIDEO

U zemlji u kojoj “više ljudi piše knjige nego što ih čita”, Slobodan Šnajder nakon epohalne “Dobi mjedi” objavio je još jedno lucidno djelo. Unatoč naslovu “Umrijeti u Hrvatskoj” (osmišljenom nasuprot klasika Josipa Horvata), knjizi predviđamo dug i uspješan život. Prva izvješća sa sajma knjiga u Leipzigu govore da je “Doba mjedi” veliki hit, u Austriji drži prvo mjesto već mjesec dana na listi najčitanijih, pa je time i ovoj autobiografsko-esejističkoj knjizi prokrčen put prema stomilijunskom oceanu germanskih čitatelja.

“Ako moja zemlja nije dovoljno široka za mene, svijet je dovoljno velik”, govorio je Thomas Hobbes, a Hrvatska za Šnajdera često nije bila dovoljno široka, a ništa rjeđe ni dovoljno duboka. Pisac “Hrvatskog Fausta” često je bio najcrnja ovca hrvatske književnosti. U “Umrijeti u...” Šnajder piše o sprovodu svojega oca - to je nadahnut, mračno poetski esej o smrti. Šnajder piše o obitelji, socijalizmu, filozofiji, Marxu i, naravno, Holokaustu.

To je temeljno, konstitutivno iskustvo 20. stoljeća. Sve druge stvari - usponi, padovi, let na Mjesec, iskorjenjivanje epidemija - manje su važne u usporedbi s ovim pitanjem koje Šnajdera muči od djetinjstva. Otac mu je bio Nijemac i njemački vojnik, “silovoljac”, prisilni hitlerovac, a majka partizanka. Oboje su mu rat prešućivali.

- Moj mi je otac jedan jedini put nešto natuknuo o Auschwitzu. Vidio je, kaže, Auschwitz, hvala Bogu, izvana... ‘Dimilo je dan i noć!’ I to je sve. Tko je dimio, što je dimilo, o tome ni riječi. Naravno, ni slova, iako je prilično pisao nakon rata. Ja znam što je dimilo i tko se dimio jer znam kad je to bilo: likvidacija mađarskog židovstva kao zadnji i posebno tragičan kapitel Holokausta... Rano sam počeo skupljati knjige. I tako sam do Holokausta došao preko knjiga. Ne pamtim koji je to naslov od mnogih mogućih bio, ali znam da sam, u jednom isto tako iluminiranom trenutku, shvatio što je bio Holokaust - i da sam o tome stao misliti s istim strahom, zebnjom i nelagodom (...). Zaboga, Holokaust je skupljanje i uništavanje ljudi bez ikakvog stvarnog povoda! Ljudi naprosto! Odmah sam shvatio Adornovu opasku koju sam našao kasnije - da antisemitizam nema nikakve veze sa Židovima - piše Slobodan Šnajder.

Nema veze sa Židovima!? 

Dakako da nema. U Hrvatskoj skoro više nema Židova, ali fama o njihovoj moći, sveprisutnosti i “korozivnoj drugačijosti” itekako je jaka. Antisemitizam je očito samostojeća pojava. U Reichu je Židova nakon Prvoga svjetskog rata bilo tek oko 600.000, do napada na Poljsku bilo ih je manje od 300.000, a nacisti su stvorili dojam kao da milijuni Židova ruju i rovare po Njemačkoj.

I onda je uslijedilo Zlo, iako su Židovi često bili najbolji  Nijemci, dobrovoljci u ratu, egzemplari “Deutsche Treue” (njemačke vjernosti). U Hrvatskoj je nedavno umro Slavko Goldstein, jedna od  kapitalnih ličnosti hrvatske kulture, domoljub, a na onaj je svijet otpravljen uz nepodnošljivu, štoviše, bez Adornove teze posve nerazumljivu kakofoniju antisemitskih stavova, pri čemu se mogao steći dojam da je Židova u Hrvatskoj na stotine tisuća, kao što mnogi vjeruju da je Pupovac premijer.

Naravno, dakle, da se u antisemitizmu ne radi o Židovima, radi se o vlastitoj osujećenosti i potrebi slijepe osvete za tu osujećenost, gdje svatko može postati “Židov” i utoliko žrtva, a Šnajder to govori precizno i jasno. I Nijemci su uostalom, nakon rata, noseći stigmu kolektivne krivnje s ovih terena brutalno počišćeni, uglavnom bez razlike.

“Unatoč groznim zločinima, protjerivanje i kažnjavanje preostalih Nijemaca u Titovoj državi nakon rata spada u osvetničku pravdu, najmanje pravednu od svih pravdi: ius talionis. Zašto? Zato što su za ta zlodjela kažnjeni svi preostali pripadnici njemačke manjine, unatoč činjenici da su zvjerstva počinili samo neki”, piše Šnajder.

Nešto ranije objašnjava:

- I tako sam, mislim prilično rano, shvatio razliku između umiranja - koje je po sebi nešto neshvatljivo i užasno, i ubijanja, koje je užasno, ali se, za razliku od umiranja, može i mora spriječiti! A to je moguće jedino ako se uzroke toga ubijanja shvati, koliko god je to teško, u ljudskim kategorijama... Otac i majka rat su mu odšutjeli: “Kanda su rekli: Neka kopa sam!”. I Šnajder je kopao, i kopa - a ova je knjiga jedan od rezultata tog kopanja, duboki rov ljudskosti u hrvatskoj literaturi.
 

Igre na sreću mogu izazvati ovisnost. 18+.
Sve što je bitno, na dohvat ruke
Skini aplikaciju za najbolje iskustvo portala. Čitaj, komentiraj i budi uvijek u toku s najnovijim vijestima.

Komentari 1
VIDEO

Ljudi koje volimo, prvi je roman domaće spisateljice Deni Balete
RECENZIJA KNJIGE

Ljudi koje volimo, prvi je roman domaće spisateljice Deni Balete

Neću lagati, imala sam velika očekivanja jer, iako je poezija drugačija književna vrsta, Deni je s njima ljestvicu postavila poprilično visoko. Nažalost, moja očekivanja nisu ni približno ispunjena...

Neobični događaj sa psom u noći, autora Marka Haddona
RECENZIJA KNJIGE

Neobični događaj sa psom u noći, autora Marka Haddona

Ne mogu sakriti entuzijazam koji se pojavi svaki put kada nekome pričam o ovoj knjizi. Čak i kada sam završila s čitanjem, veselo sam došla dečku i dala mu svoj verbalni osvrt koji nije tražio
Percy Jackson i bogovi Olimpa - Kradljivac groma, Rick Riordan
RECENZIJA KNJIGE

Percy Jackson i bogovi Olimpa - Kradljivac groma, Rick Riordan

Dok su različite generacije diljem svijeta očarane knjigama poput Harry Pottera, Oksa Pollock, Sumrak saga i nalik tome, ja sam opsjednuta Percy Jacksonom