Na portal se također možeš prijaviti i
putem svog Facebook ili Google računa.
ili Prijava Prijavi se
Najnovije vijesti iz Hrvatske i Svijeta na 24sata
116 komentara

Moždani me pokosio iznenada: Mojih 10 savjeta za prevenciju

NOVA PRAVILA Iza stresa stoji strah, a na drugoj strani stoji ljubav. Sada s njom pokušavam prevladati sve životne strahove. Zabrinjavanje je besmisleno, ono ograničava čovjeka, kaže Ivana Plechinger

Foto: Borna Filic/PIXSELL
116 komentara

Prije moždanog udara nisam imala nikakve simptome i ništa nije upućivalo da bih ga mogla doživjeti sa 39 godina. 
Bila je nedjelja. Probudila sam se i sagnula da isključim punjač mobitela iz struje. Odjedanput mi se zacrnilo pred očima, priča Ivana Plechinger Kovačić, pjevačica i radijska voditeljica o tome kako je prije pet godina doživjela upozorenje da mora mijenjati životne navike. U prvom trenutku učinilo joj se da je crnilo pred očima koje je doživjela slično onome što joj se povremeno znalo dogoditi kad bi se naglo sagnula, no ubrzo je shvatila da se događa nešto čudno.

Foto: Goran Jakus/PIXSELL

- Bila sam dezorijentirana. Znala sam da sam u svojoj kući, ali nisam znala u kojoj sam sobi. Povikala sam i dozvala supruga te ga zamolila da me odvede ispred ogledala. Naime, sjetila sam se mnogih savjeta koje sam dotad pročitala o tome kako možete prepoznati jeste li doživjeli moždani udar - uspjela sam prstom dotaknuti vrh nosa, nasmijala sam se i u odrazu vidjela da mi strana usne nije spušena i zaključila sam: “Super, nije moždani!” Ipak, kako je nešto i dalje bilo čudno, suprug me je odvezao u bolnicu - kaže Ivana.

No, imala je peh - magnetska nije radila, a CT mozga nije pokazao ništa. Liječnici su joj preporučili da se hitno naruči za magnetsku, a kad je za šest dana uspjela doći na red, liječnik ju je nazvao i rekao: “Imali ste infarkt mozga”.

Inventura životnih navika

- Tada sam prošla niz pretraga i nakon svega doživjela da mi liječnici kažu da znaju što mi se dogodilo, ali ne i - zašto. Rekli su mi da sam savršeno zdrava, no nisam znala što bih s tim - dodaje. Tada je počela čitati i istraživati o tome koji su mogući uzroci moždanog udara i sama je sebi neke stvari uspjela objasniti.

Foto: Davor Puklavec/PIXSELL

- Počela sam istraživati o tome što je to stres, koji su njegovi uzroci i shvatila da je u njegovoj biti uvijek strah, i to bilo koje vrste. U vrijeme kad mi se dogodio moždani zaista sam živjela u strahu jer sam napustila jedan posao, a drugi još nije krenuo, a morali smo platiti porez na kuću za koji nismo znali kako ćemo ga platiti - priča Ivana.

Strahovala je hoće li moći otplatitit taj porez, osigurati djeci školovanje kakvo je mislila da trebaju imati. Tada je shvatila koliko su takva razmišljanja besmislena.

- Kad sam shvatila što se moglo dogoditi, da su moja djeca mogla ostati bez mene, shvatila sam koliko je sve to besmisleno, kaže Ivana. Kako je dotad spoznala da je druga strana svakog straha ljubav, počela je obraćati pažnju na pozivitne stvari u životu i raditi na tome da ljubavlju prevlada strahove, te da postavi nova pravila.

“Odlučila sam izbjegavati sve što mi izaziva stres - i ljude koji su toksični umjesto da me pune energijom”

- Odlučila sam izbjegavati sve što mi izaziva stres, izbacila sam “moranje”, kao i ljude koji su toksični, umjesto da me pune energijom. Biram i filmove i serije koje gledam. Nastojim izbjeći zabrinjavanje, jer ono ograničava čovjeka da napravi pozitivne promjene u životu - kaže.

Ne želim vas plašiti...

U međuvremenu, izgubila je oca, što je bio poticaj da napiše knjigu o tom gubitku i o svojoj bolesti. Danas često govori o moždanom udaru koji je doživjela i tome što je iz svega naučila, jer želi pomoći ljudima da se lakše nose sa sličnom situacijom.

Foto: Dusko Jaramaz/PIXSELL

- Ne bih htjela plašiti ljude, moja poruka nije da sad svi trebate strahovati od toga hoćete li doživjeti udar. Činjenica je da se moždani ne događa često mladim ljudima, niti postoje simptomi pomoću kojih ga se može predvidjeti. Nema bolova i to najčešće nije nešto od čega se umire. Postoje stvari koje možete učiniti za sebe da biste ga spriječili i vjerujem da o tome treba govoriti - kaže i dodaje da je riječ o savjetima koje je čula od liječnika, ili se na svojoj koži uvjerila da su korisni.

Ivana: Ovo je mojih 10 savjeta za prevenciju

Sve što je proživjela i spoznala nakon moždanog udara, voditeljica je prenijela u knjigu naslova ”Ono što ostaje, uvijek ljubav je”

- Kada sam shvatila da su moja djeca mogla ostati bez mene, shvatila sam da su neke brige ipak besmislene - kaže Ivana

1. Izbacite strah iz svog života


Često se pretjerano mučimo stvarima koje nisu bitne, ili onima koje ne možemo promijeniti, što nikud ne vodi.

2. Redovito se 
kontrolirajte

Osobito ako u obitelji imate nekoga tko je doživio moždani ili srčani udar zbog ugruška krvi, što je bio uzrok srčanog udara koji je doživio moj otac, kao i mojih problema.

3. Slušajte sami sebe

I slušajte savjete liječnika ili ljudi koji su proživjeli moždani udar, no vodite računa da osluškujete sami sebe i ono što vam ‘govori’ vaš organizam.

4. Aspirin na dan

Uzimajte samo u dogovoru s liječnikom jer čuva od stvaranja ugrušaka koji mogu biti kobni za srce ili mozak. Aspirin se preporučuje ljudima koji imaju kardiovaskularne probleme, ili onima koji su preživjeli srčani ili moždani udar.

Foto: Tomislav Miletic/PIXSELL

5. Omega 3 kiseline

Vrlo su korisne za krvne žile, a osobno koristim one s dodatkom DHA, što mi je pomoglo da se riješim migrena.

6. Vježbajte

Kretanje je vrlo važno za zdravlje krvožilnog sustava.

7. Pazite što jedete

Prehrana je jedan od ključnih koraka prevencije bolesti krvožilnog sustava. Zato pazite što jedete, dnosno što unosite u organizam s hranom. I prije moždanog udara bila sam vegetarijanka, pa nisam trebala velike promjene.

8. Pijte dovoljno vode

Voda hidratizira organizam, Ima važnu ulogu u transportu hranjivih tvari kroz organizam, rad svih organa i eliminira toksine iz tijela.

9. Pojačajte unos vitamina B

Vitamini B skupine iznimno su važni za zdravlje mozga., a to se posebno odnosi na vitamin B12.

10. Klonite se stresa

U tome vam može pomoći svakodnevna meditacija, ali i općenito pozitivan stav prema životu i pozitivno razmišljanje.

Možda vas zanima i ovo:
Naši partneri pišu
Message