Lifestyle

Komentari 0

Ne podnosite laktozu? Ovo su simptomi za posjetiti liječnika

Ne podnosite laktozu? Ovo su simptomi za posjetiti liječnika

Čak 65 posto svjetske populacije ima smanjenu mogućnost probavljanja laktoze, a to je posljedica nedostatka enzima koji je genetski uzrokovan te uzrokuje poteškoće

Nepodnošenje (intolerancija) laktoze je nemogućnost probave mliječnog šećera – laktoze. Za njegovu razgradnju na sastavne dijelove potreban je enzim laktaza koji se prirodno nalazi u tankom crijevu. Intolerancija nastaje kada se laktaza ne proizvodi u količinama dovoljnim za razgradnju (hipolaktazija) ili kad enzim u potpunost nedostaje (alaktazija) pa neprobavljene tvari ne mogu iz tankog crijeva prijeći u krvotok.

POGLEDAJTE VIDEO: Utjecaj prehrane na izgled

U Europi je ima od 5 do 12 posto ljudi, a češća je na jugu nego sjeveru

Posljedica je pojava plinova koji uzrokuju probleme, a iako ovo stanje ne ugrožava život, može značajno smanjiti njegovu kvalitetu ako je netolerancija na glukozu nedijagnosticirana..

Prirođena intolerancija laktoze je rijetka bolest uzrokovana mutacijom u genu koji proizvodi enzim laktazu. Manifestira se jakim vodenastim proljevom, koji se javlja ubrzo nakon prvog obroka mlijeka (dojenja), piše Medical Society.

S druge strane. stečena intolerancija je znatno češća te se u Europi javlja kod od 5 do 12 posto populacije, dok je najčešća u Aziji i Africi. 

6 simptoma koji je otkrivaju

 Testovi koji potvrđuju intoleranciju na laktozu

Dijagnoza za intoleranciju najčešće se donosi na temelju izdisajnog testa, mjerenja količine vodika u dahu nakon što smo konzumirali laktozu. Druga mogućnost detektiranja tog problema su krvne pretrage te endoskopija. Alergija na mlijeko utvrđuje se standardnim kožnim testovima na određene alergene.

Nije isto kao i alergija na mlijeko

Za razliku od alergije na mlijeko, koja se javlja zbog toga što imunološki sustav reagira na proteine iz mlijeka, i najčešće se javlja kod djece, osobito dojenačke dobi, te ih prati cijeli život, netolerancija na laktozu češće se javlja kod adolescenata i odraslih i često je privremena, odnosno problem se nakon određenog vremena može značajno ublažiti, pa i potpuno povući.

- Kod alergije na mlijeko jedino je rješenje da se ono potpuno izbaci iz prehrane te koriste zamjene, kao što su bademovo mlijeko ili zobeni napitak, na primjer, dok se kod netolerancije na laktozu puno može postići strpljivim testiranjem. Izbjegavati treba samo proizvode koji sadrže veću količinu laktoze, pri čemu svatko za sebe mora odrediti koji mliječni proizvodi i u kojoj količini mu smetaju - kaže nutricionistica Sandra Marić Bulat. 

Eliminacijska dijeta

Prije obavljanja bilo kakvih testova, najčešće se prvo provodi dvotjedna prehrana bez mlijeka i mliječnih proizvoda. Iako jednostavan, ovaj test može navesti na pogrešne zaključke, ako se ne provodi dovoljno dugo te zato što su mliječni proizvodi jako učestali u hrani koja je dostupna u supermarketima ili restoranima.

Test s mlijekom provodi se tako što se nakon gladovanja preko noći popije čaša bezmasnog mlijeka te nakon toga ponovno ništa ne jede i ne pije sljedećih 3 do 5 sati. U slučaju intolerancije, u tom periodu će se pojaviti simptomi. No, u ovom slučaju kod mlađe djece nije moguće isključiti da je uzrok simptoma alergija na mlijeko. 

Laktoze ima u lijekovima, umacima i kruhu

Osim u mlijeku i mliječnim proizvodima, laktoze ima u hrani koja sadrži škrob (neke vrste kruha, žitarica i krekera, tjestenina i tijesta za pizzu). Pripazite i na kupovne umake na bazi vrhnja: većina ih sadrži laktozu. Mnogi preljevi za salate sadrže malo mlijeka, što također može smetati. Problem može biti i u vrhnju za kuhanje, nekim kupovnim kremastim juhama, pudingu, sladoledu i zamrznutom jogurtu. Laktozu mogu sadržavati i neke vrste lijekova, pa liječnika upozorite da patite od netolerancije.

Obično se javlja i manjak kalcija

Ljudi koji imaju većih problema s intolerancijom na laktozu i moraju izbjegavati većinu mliječnih proizvoda, moraju paziti da kroz prehranu osiguraju eventualni manjak kalcija. Pojačajte unos zelenog lisnatog povrća, sezama, orašastih plodova i sušenog voća te svježeg sira. 

 

Najčitaniji članci