Obavijesti

Lifestyle

Komentari 1

Priča o Ljubi Gamulin: Proizvodi njenog brenda Sebastian bili su 70-ih avangarda Ex-Yu dizajna

Priča o Ljubi Gamulin: Proizvodi njenog brenda Sebastian bili su 70-ih avangarda Ex-Yu dizajna
28

NOVI EXPRESS Sebastian je od male umjetničke galerije prerastao u kultni umjetničko-dizajnerski brend proizvoda široke potrošnje

VIDEO

Najveći hrvatski festival dizajna, Zagreb Design Week, ove godine seli se na novu atraktivnu lokaciju s druge strane Save - Zagrebački velesajam. Jubilarno deseto izdanje festivala otvorilo se 26. rujna u 18 sati i trajalo do 1. listopada, a bilo je praćeno i sinergijskim sajmovima Art Zagreb, ArhiBau, Hotel & Gastroteh i Ambienta.

storyeditor/2023-09-25/1__saturnus7.jpg

Bogat festivalski program u tri paviljona obuhvaćao je ZGDW Furniture Show, izložbu 133 finalista za ZGDW Award, pop-up ZGDW Market, izložbu školskih i studentskih radova deset škola i fakulteta, modnu reviju mladih dizajnera, dokumentarne filmove o dizajnu, atraktivni glazbeni program i razna ostala događanja.

Zadnjeg dana festivala, u nedjelju, 1. listopada u 16.30 sati održalo se predavanje "Sebastian - kultni jugoslavenski brend i concept store", o svom radu na projektu očuvanja dizajnerskog sjećanja na dizajnerski brend i lanac galerija, koji je djelovao od 1972. do ratne 1992. godine. Iako je svojevremeno imao kultni status, danas je potpuno potonuo u zaborav.

Govoreći o dizajnu u Jugoslaviji, među današnjim generacijama ljudi koji se perioda Jugoslavije sjećaju malo ili nikako, pojavila se želja i potreba za istraživanjem i bilježenjem dizajnerskog sjećanja tog vremena. Entuzijastični ljubitelji i neformalni istraživači jugoslavenskog dizajna i arhitekture potaknuti su vlastitom znatiželjom, nostalgijom i voljom za "iskapanjima" zaboravljene povijesti dizajna. To što nas zanima su neispričane priče i anonimni autori koji su stvorili široko prepoznatljiv trag i estetiku koja je dio naše kolektivne svijesti i danas - jednu povijest koju dosad nismo bilježili, vrednovali ili o njoj učili u obrazovnim institucijama. Jedna od takvih je i priča o Sebastianu.

Od nastanka 1972. u sklopu turističke agencije Atlas i početka rada galerije u crkvi sv. Sebastiana u Dubrovniku, Sebastian je od male umjetničke galerije prerastao u kultni umjetničko-dizajnerski brend proizvoda široke potrošnje, koji su se svojom jedinstvenom, sistemskom estetikom žarkih boja i čistih formi razlikovali od svega sličnog dotad dostupnog na tržištu.

Među smeđim tonovima tadašnje potrošačke svakodnevice, proizvodi Sebastian djelovali su poput crvenog Ferrarija u sivom gradu: odmah su postali predmetima želja, "znak dobrog ukusa" te svojevrsni mit koji i danas izaziva emocije i nostalgiju ljudi tog vremena.

Naime, od 1977., uz izložbeni program i prodaju umjetnina, Sebastian uvodi novi izvor financiranja galerijskog programa: oblikovanje, proizvodnju i plasman roba široke potrošnje u mreži vlastitih trgovina i prodajnih punktova, koja je do početka devedesetih narasla na lanac od tri galerije i četrdesetak prodajnih mjesta diljem Jugoslavije.

Limene kutije, stakleno posuđe, bilježnice, mape, torbe raznih vrsta, ruksaci, pepeljare, olovke, majice, deke, žičane police... Programi su obuhvaćali najširi spektar proizvoda i gotovo sve materijale, a proizvodnja cijelu bivšu Jugoslaviju i proizvođače svih skala: od najvećih industrija do malih obrtnika.

Iza cijelog koncepta suvremene umjetničke galerije s komercijalnim programom brendiranih dizajnerskih predmeta stoji jedna osoba. To je Ljuba Gamulin: povjesničarka umjetnosti, filmska radnica, legendarna art direktorica i kozmopolitkinja - danas 82-godišnja umirovljenica.

Ljuba Gamulin dolazi iz znamenite obitelji intelektualaca s Hvara i već je u ranoj dobi naučila talijanski i engleski jezik. Svoju karijeru započela je kao filmska radnica, čime se sama financirala tijekom studija povijesti umjetnosti na zagrebačkom Filozofskom fakultetu. Radila je s brojnim poznatim domaćim i stranim režiserima, pa i sa slavnim Orsonom Wellesom na snimanju filma "Dubina na Hvaru", kao skripterica i neformalna asistentica režije.

U pauzi od snimanja, družeći se u Zagrebu sa suvremenim umjetnicima i istomišljenicima, Ljuba je došla na ideju o otvaranju galerije. Projekt je realizirala u suradnji s državnom putničkom agencijom Atlas te je 1972. postala voditeljica Galerije Sebastian, otvorene u prostoru renesansne crkvice sv. Sebastiana u Dubrovniku.

Pametno i fer poslovanje, odlično kuriranje suvremenih autora te dobri međuljudski odnosi - svi ovi faktori doveli su do uspješnog poslovanja galerije i novih ambicija Ljube Gamulin: onih o pokretanju vlastite proizvodnje, kojom bi se financirali neprofitni projekti i izložbe.

Za Ljubina razmišljanja o estetici i dizajnu uvelike su utjecali talijanska kultura i posjeti Rimu još otkad je bila djevojčica, kasnije i studentica. Ljubu se pogotovo dojmio butik tad nepoznatog Benettona - njegovih koncepata proizvodnje, brendinga i uređenja trgovine. Nakon nekog vremena u galerijskom poslu bila je sigurna kako je ovakav moderan, šaren i lijep materijalni svijet moguć i u tadašnjoj Jugoslaviji.

Sebastian se tijekom godina proširio na još dvije vlastite galerije, u Varaždinu i Beogradu. Velika prekretnica za brend dogodila se upravo otvaranjem beogradske galerije - izložbeno-prodajnog prostora od 300 četvornih metara u centru Beograda. Ljubin diplomatski i poslovni uspjeh bio je ogroman, a o samom otvorenju i nevjerojatno dugačkom redu koji se tom prilikom stvorio pisao je i njemački list Süddeutsche Zeitung.

Galerije su održavale po deset umjetničkih izložbi godišnje, a prodajni asortiman roba mijenjao se na mjesečnoj bazi. Proizvodi su dolazili u crvenoj, zelenoj, plavoj i žutoj boji te crnoj i bijeloj. Iz jedne vrste materijala nikad se nije proizvodio izolirani proizvod, nego su se programi radili kao "porodice".

Ljuba je lako nalazila dizajnere, suradnike i proizvođače. S dizajnerima bi putovala po cijeloj Jugoslaviji u posjete velikim tvornicama, ali i malim obrtnicima. Poslovna strategija bazirala se na seriji od 10 tisuća komada na tržištu od milijun stanovnika Beograda. Ipak, uspjeh je bio toliki da su u galeriju ciljano dolazili kupovati ljudi iz drugih gradova, ali i cijele Jugoslavije.

Sebastian je početkom devedesetih bio na vrhuncu popularnosti, kad su se dogodili raspad Jugoslavije i početak rata, što je bio glavni uzrok gašenja: period razaranja, propadanja i neprijateljstva bio je jednostavno neizbježan i toliko sveprisutan, mnoge privatne i poslovne veze su naprasno prekinute. Dubrovačka galerija danas, u potpuno drugom kontekstu, još postoji, dok je ona beogradska srušena sa zgradom u kojoj se nalazila, a mnogi od aktera priče emigrirali su s prostora bivše Jugoslavije.

Slušajući i bilježeći priče ljudi koji su sudjelovali u stvaranju povijesti dizajna nailazimo na slične motive i motivacije. Svi oni tvrde kako su željeli, barem malo, pomaknuti granice boljeg života i ukusa. Ljuba svjedoči kako su voljeli raditi i stvarati, nikad se nije radilo samo o novcu.

Ljuba Gamulin velikodušno mi je otvorila vrata svog života, razmišljanja, sjećanja i arhive. Do tada još nikad nije bila spremna na razgovor o tom periodu svog života. Nova dostupnost informacija, društvene mreže i elektronički mediji učinili su ovu jedinstvenu priču ponovno vidljivom, povezali ratom prekinute kontakte i stvorili nove prostore za vrednovanje našeg kulturnog, umjetničkog i industrijskog nasljeđa. Nadam se kako će moj daljnji rad na ovom projektu u skorijoj budućnosti rezultirati izložbom i/ili publikacijom, između ostalog, i kao počast izuzetnim pojedincima koji su oblikovali kolektivnu svijest generacija.

Više informacija o projektu i predavanju potražite na Instagram profilu @sebastian_yugodesign

Potražite novi broj magazina Express na svim kioscima

Igre na sreću mogu izazvati ovisnost. 18+.
Sve što je bitno, na dohvat ruke
Skini aplikaciju za najbolje iskustvo portala. Čitaj, komentiraj i budi uvijek u toku s najnovijim vijestima.

Komentari 1
VIDEO

Možete li prepoznati koja žena na fotografiji upravo ima infarkt
PRIPAZITE NA OVE ZNAKOVE

Možete li prepoznati koja žena na fotografiji upravo ima infarkt

Svi simptomi srčanog udara Linde Johns, američke književnice, su oni koji bi mogli biti - i često jesu, odbačeni od strane zdravstvenih djelatnika, a kamoli ljudi koji ih imaju

Mnogi griješe u oporuci: Ovo su dvije stvari koje nikada ne biste trebali uvrstiti u taj dokument
EVO NA ŠTO PRIPAZITI!

Mnogi griješe u oporuci: Ovo su dvije stvari koje nikada ne biste trebali uvrstiti u taj dokument

Kako biste bili sigurni da će se vaša volja provesti na način na koji želite, sastanite se s profesionalcem kako biste stvorili oporuku koja će biti od koristi vama i vašim najmilijima bez ikakvih zabluda i iznenađenja
Boja moći za svaki horoskopski znak: Saznajte koja je vaša
IDEALNA NIJANSA

Boja moći za svaki horoskopski znak: Saznajte koja je vaša

Od Ovna do Ribe, svih 12 znakova Zodijaka povezano je s različitim stvarima, kao što su određene kvalitete, karakteri, afiniteti, planeti, pa čak i boje