Psihologija kupnje je izrazito kompleksna, jer većina kupaca nije ni svjesna koliko emocije, prestiž i taština mogu utjecati na njihovu odluku, pokazalo je istraživanje
Kupce prilike pokreću popusti, a ljude od prestiža sve novo
Prilikom kupnje ljudi najprije odlučuju na temelju emocija, a potom tu odluku opravdavaju racionalnim promišljanjem, otkrila su istraživanja. Razlog tomu je što emocionalni dio mozga šalje 10 puta više podataka u racionalni dio nego što ih prima natrag. Zbog toga i popusti u trgovinama izazivaju snažan emocionalni odgovor. Stručnjaci vjeruju da bi kupci bolje razumjeli vlastiti stil potrošnje ukoliko bi shvatili svoje emocionalne i racionalne pokretače. Postoji nekoliko vrsta potrošača, a jedan od njih su i tzv. kupci za preživljavanje. Oni kupuju osnovne potrepštine - hranu, odjeću i proizvode za dom.
No kod mnogih takvih kupaca danas se shvaćanje osnovnih potreba promijenilo. Tako mnogi vjeruju da im za preživljavanje treba najnoviji mobitel kako bi bili uspješan na poslu i unaprijedili karijeru. Ipak, pokazalo se da kupci 'osnovci' najbolje spajaju emocije i racionalnost. Trgovački menadžeri pomno slušaju signale koje im šalju kupci i spremni su svoje akcije prilagoditi njima. Kupci bi, savjetuju stručnjaci, trebali početi koristiti pravilo "10 sekundi" što znači da prije nego odluče kupiti neki proizvod, stanu i deset sekundi promisle o tome treba li im on uistinu.
Vrijeme je dragocjeno, pa se sve češće pojavljuju i tzv. praktični kupci. Njima je vrijeme izrazito bitno i radi toga će, gotovo bez razmišljanja, platiti više. Npr. ukoliko majstor iz jedne tvrtke kaže da može doći samo u razdoblju od 14 do 17 sati i naplatiti rad 100 kuna, a drugi da će doći točno u 17 i platiti 130, oni će radije izabrati drugoga i uštedjeti vrijeme.
Uskraćeni kupci
Oni funkcioniraju na način da unaprijed naručuju proizvode jer se boje da bi zbog ograničenosti distribucije proizvoda ostati bez njega. Taj način kupovine posebno prolazi kod malih tvrtki koji odabiru klijenti s kojima posluju.
Kupci prestiža
Slično funkcioniraju kupci koji drže do svog ugleda, a sve zbog prestiža. Oni su radi statusa spremni unaprijed platiti za proizvod prije nego što on uopće izađe na tržište.
Kupci zajednice
Postati dio neke zajednice često podrazumijeva i kupovinu brandiranih proizvoda. Što je zajednica veća, lakše će privoliti kupce, jer svi vole bio dio nečeg velikog.
Kupci prilike
Trgovine na veliko često imaju ogromne popuste i vrijednost proizvoda znatno je veća od troškova. Podilazi se kupcima, a oni kupuju više nego što im je potrebno.