Skandalozna nova poslovnica Jumba u Elburgu šokirala javnost! Zgrada podsjeća na Auschwitz, izazvavši burne reakcije. Jumbo se ispričao
Najurite arhitekta! Pogledajte dućan koji su otvorili Nizozemci: 'Pa ovo je Auschwitz market!'
Otvaranje nove poslovnice popularnog nizozemskog lanca supermarketa Jumbo u gradiću Elburgu nije prošlo nezapaženo, ali nažalost, ne samo zbog povoljnih cijena i širokog asortimana. Arhitektonsko rješenje izazvalo je lavinu negativnih reakcija i usporedbi s jednim od najmračnijih simbola ljudske povijesti – koncentracijskim logorom Auschwitz-Birkenau, nacističkim logorom smrti koji je Hitlerova Njemačka podigla u okupiranoj Poljskoj tijekom Drugog svjetskog rata i u kojem je pobijeno preko milijun Židova.

Zaprepastili javnost
Nova trgovina, smještena u nizozemskom Elburgu, od samog je početka privukla pažnju svojim neobičnim izgledom. Visoki zidovi od sive opeke, relativno mali prozori postavljeni visoko na fasadi i ravan krov - elementi su koji su mnoge promatrače na društvenim mrežama odmah asocirali na zloglasne barake nacističkog logora smrti u Poljskoj. Fotografije supermarketa brzo su se proširile internetom. Korisnici društvenih mreža dijelili su slike trgovine i uspoređivali ih s fotografijama Auschwitza, ističući jezivu sličnost u dizajnu i atmosferi koju zgrada odaje. Pitanje koje se nametnulo jest – kako je ovakav dizajn uopće mogao biti odobren i realiziran, posebno u kontekstu europske povijesti i osjetljivosti na temu Holokausta?

Mnogi su izrazili duboko zgražanje i uvrijeđenost, smatrajući dizajn ne samo neukusnim, već i krajnje bezosjećajnim prema žrtvama nacističkog režima.
Komentari poput "sramotno", "uvredljivo" i "potpuno neprihvatljivo" preplavili su platforme poput Twittera i Facebooka.
Kritičari su naglašavali da, čak i ako sličnost nije bila namjerna, ona predstavlja ozbiljan propust u promišljanju vizualnog identiteta i njegovog potencijalnog utjecaja.
S druge strane, neki su tvrdili da je sličnost vjerojatno slučajna i rezultat modernih arhitektonskih trendova koji ponekad favoriziraju minimalistički i industrijski stil. Branili su tvrtku Jumbo, navodeći da lanac supermarketa sigurno nije imao zlu namjeru evocirati uspomene na Auschwitz te da se radi o pretjeranoj reakciji.

'Ispričavamo se. Nismo namjerno'
Suočen s neočekivanom i snažnom negativnom reakcijom, lanac supermarketa Jumbo nije dugo čekao s odgovorom.
Tvrtka je izdala službeno priopćenje u kojem je izrazila žaljenje i ispričala se svima koji su se osjetili uvrijeđenima zbog izgleda nove trgovine u Elburgu. Naglasili su kako "ni u kojem trenutku nije postojala namjera" povući paralele s Auschwitzom te da je dizajn isključivo "rezultat arhitektonskih i funkcionalnih izbora".
Iz Jumba su također poručili kako ozbiljno shvaćaju zabrinutost javnosti te da će "razmotriti moguće prilagodbe dizajna" kako bi se ublažila sporna sličnost i odgovorilo na kritike.
Ostaje vidjeti hoće li i u kojoj mjeri doći do preinaka na već izgrađenom objektu, no sama najava takve mogućnosti sugerira da je tvrtka svjesna ozbiljnosti situacije i potencijalne štete za svoj ugled.
Važnost Osjetljivosti u Javnom Prostoru
Kontroverza oko supermarketa u Elburgu snažno je podsjetila na važnost konteksta i osjetljivosti prilikom projektiranja javnih zgrada i prostora. Arhitektura nije samo pitanje estetike i funkcionalnosti; ona komunicira vrijednosti, nosi simbolička značenja i može duboko utjecati na emocije i percepciju ljudi. U svijetu koji se još uvijek bori s nasljeđem mračnih povijesnih razdoblja, poput Holokausta, nužan je poseban oprez. Projektanti, investitori i lokalne vlasti moraju biti svjesni potencijalnih interpretacija i asocijacija koje određeni dizajn može izazvati, posebno kada se radi o elementima koji mogu podsjećati na mjesta stradanja i patnje. Odgovornost leži u promišljanju šireg društvenog i povijesnog konteksta kako bi se izbjegle nenamjerne, ali bolne poruke.