Obavijesti

Native sadržaj

Komentari 5

Hoće li Hrvatska iskoristiti sredstva iz EU za veliku prometnu transformaciju?

Hoće li Hrvatska iskoristiti sredstva iz EU za veliku prometnu transformaciju?
15

Konferencija 'TEN-T mreža: Prometna povezanost za konkurentnije gospodarstvo' okupila je stručnjake koji su raspravljali o transformaciji prometnog sustava Hrvatske prema učinkovitijem i održivijemu modelu

Na konferenciji u organizaciji 24sata, a pod pokroviteljstvom Ministarstva mora, prometa i infrastrukture, stručnjaci iz sektora prometne infrastrukture, tehnologije, javnog prijevoza i industrije raspravljali su o ključnim izazovima, ali i o mnogobrojnim mogućnostima napretka u području integriranog prometa i prometne infrastrukture. 

Zagreb: Konferencija "TEN-T mreža: Prometna povezanost za konkurentnije gospodarstvo"

Panelisti su se složili u tome da razvoj mreže TEN-T (planirana mreža cesta, željeznica, morskih luka, luka unutarnjih plovnih putova i zračnih luka u Europskoj uniji) te uključivanje Hrvatske na dodatne prometne koridore predstavljaju značajan napredak za zemlju, a posebno u kontekstu željezničkog prometa.

- U proteklih desetak godina razmišljalo se o zatvaranju nekih dionica željezničkih pruga, ali zbog uvrštavanja Hrvatske na koridore mreže TEN-T do toga neće doći - istaknuo je Željko Ukić, predsjednik Uprave HŽ Putničkog prijevoza.

Zagreb: Konferencija "TEN-T mreža: Prometna povezanost za konkurentnije gospodarstvo"

Napredak je već vidljiv – grade se nove pruge, obnavlja se infrastruktura i nabavlja novi vozni park: ugovoreno je 76 novih vlakova, a još 13 ih je u planu. Na panelu se raspravljalo i o značenju željezničkog prometa unutar zelene tranzicije. Iako trenutačno dvije trećine pruga nisu elektrificirane, primjenom TEN-T uredbe to će se promijeniti - cilj je do 2032. imati elektrificiranu željeznicu.

Unatoč razvoju željeznice, u Hrvatskoj i dalje dominira cestovni promet (70%). Dario Soldo, direktor Sektora za promet u HGK, istaknuo je neke od izazova u transportu i logistici, kao što su nedostaci skladišnih kapaciteta i transportno-logističkih centara te manjak radne snage.

- Dio ljudi moguće je nadoknaditi iz uvozne radne snage, ali vrlo je važno osposobljavanje te radne snage, ljudi ne mogu raditi bez edukacije. Trebamo promovirati ta zanimanja mladima kao atraktivna. Primjerice, vozač kamiona može zarađivati i po 3000 eura - istaknuo je Soldo. 

Zagreb: Konferencija "TEN-T mreža: Prometna povezanost za konkurentnije gospodarstvo"

Kao još jedan izazov naveo je nedovoljan broj graničnih prijelaza s inspekcijskim službama, na kojima roba može proći, a rješenje za to bila bi koordinacija s EU i susjednim državama te ubrzavanje carinskih procedura.

Još jedna prepreka na putu neometanog razvoja integriranog prometa i prateće infrastrukture su zakonodavni okviri i regulative.

- Svi prometni infrastrukturni sustavi su robusni. Potrebno je anticipirati budući razvoj i komplementarne module. Također, regulatorni aspekt je kompliciran i događa nam se da kasnimo za rješenjima, pa neki natječaji budu odgođeni - objasnila je Nina Dusper Sušić, izvršna direktorica urbane mobilnosti i infrastrukture u Končaru.

Zagreb: Konferencija "TEN-T mreža: Prometna povezanost za konkurentnije gospodarstvo"

U takvoj situaciji bitna je komunikacija između svih dionika: države, gospodarstvenika i javnosti. 

- Trebamo se ubrzati, anticipirati izazove s kojima ćemo se susretati i imati sustav u kojem se svi međusobno dopunjujemo i komuniciramo. Važno je imati komunikaciju javnog i privatnog sektora kako bi se pronašlo najbolje rješenje - predlaže Dusper Sušić.

Zvonimir Viduka, direktor ALTPRO-a, također je upozorio na prepreke koje domaće tvrtke imaju pri pristupu javnim natječajima. Zakoni o javnoj nabavi često omogućuju pobjedu velikim stranim tvrtkama, a druge zemlje svojim zakonima daju prednost domaćim ponuđačima. U novom zakonu o javnoj nabavi, koji je u izradi, vidi priliku za promjene te dodaje kako je razvoj željeznice prilika i za opći razvoj društva i gospodarstva.

- Željeznica je poticaj za nova radna mjesta, investicije, nove suradnje, razvoj novih rješenja i povećanje investicija - smatra Viduka.

Zagreb: Konferencija "TEN-T mreža: Prometna povezanost za konkurentnije gospodarstvo"

Krešimir Vidović, ENT stručnjak za inteligentne transportne sustave u kompaniji Ericsson Nikola Tesla, veliku priliku za napredak vidi u digitalizaciji i razvoju inteligentnih transportnih sustava (ITS).

- ITS je uveden prije desetak godina kao rješenje kojim se informacijsko-komunikacijski sustavi mogu staviti u funkciju prometa. Na taj se način promet može učiniti sigurnijim, efikasnijim i s manje negativnih efekata za okoliš. Danas već postoji čitav niz ITS projekata koji se realiziraju u Hrvatskoj, u željezničkom, cestovnom i gradskom prometu. Čitavi gradovi od nule obnavljaju ITS infrastrukture, npr. u Splitu se mijenja cijeli postojeći ITS sustav - kamere, senzori...Taj novi sustav će pomoći u optimizaciji prometa i u tranziciji od neodrživih prema održivim oblicima prometa -  objasnio je Vidović.

Zagreb: Konferencija "TEN-T mreža: Prometna povezanost za konkurentnije gospodarstvo"

Vidović smatra kako je Hrvatska profitirala ulaskom u EU jer je kroz direktive i uredbe vrlo jasno propisano što se od Hrvatske kao članice očekuje u segmentu ITS sustava, a navodi i koji su daljnji koraci:

Mi smo tranzitna i turistička zemlja te je jedan od sljedećih koraka harmonizacija koja će se trebati napraviti kroz ITS projekte koji su u implementaciji.

Zagreb: Konferencija "TEN-T mreža: Prometna povezanost za konkurentnije gospodarstvo"

Na kraju su se panelisti složili s tim kako Hrvatska, uz značajna sredstva iz EU i odličan geostrateški položaj, ima veliku priliku postati bitno prometno čvorište te kroz razvoj prometnog sustava omogućiti razvoj gospodarstva i domaćih poduzeća, otvaranje novih radnih mjesta i povećanje investicija.

- Sredstva su značajna, samo o spremnosti nas, korisnika sredstava, ovisi koliko ćemo biti uspješni - zaključila je Dusper Sušić.

Glavni pokrovitelj konferencije: Ministarstvo mora, prometa i infrastrukture.

Partneri konferencije: ENNA grupa, Hrvatska gospodarska komora, Ericsson Nikola Tesla, Hrvatska pošta, Lučka uprava Rijeka, Lučka uprava Split, Lučka uprava Ploče, Hrvatske autoceste, KONČAR, HŽ Infrastruktura i HŽ Putnički prijevoz.

Sve što je bitno, na dohvat ruke
Skini aplikaciju za najbolje iskustvo portala. Čitaj, komentiraj i budi uvijek u toku s najnovijim vijestima.
Komentari 5
Najuža kuća u Hrvatskoj je na Viru: Široka je 1,45, a duga 14 m
NAJUŽA KUĆA

Najuža kuća u Hrvatskoj je na Viru: Široka je 1,45, a duga 14 m

Kuća koju je Mato Borac sanjao 17 godina privlači mnoge turiste. Dugačka je 14 metara. U najužem dijelu, s vanjske strane, široka je 1,45 metara, a na najširem dijelu 2,45 metara
Slovenac slikao račun iz Vodica. Dva soka platio je skoro 10 €: 'Pa u Ljubljani su ti takve cijene'
HRVATI SE NISU SLOŽILI

Slovenac slikao račun iz Vodica. Dva soka platio je skoro 10 €: 'Pa u Ljubljani su ti takve cijene'

Još jednom moram reći da su cijene na hrvatskoj obali bizarne i da su Hrvati vrlo pohlepni (ja sam Hrvat), ali mi se čini da niste svjesni da je i kod vas jako skupo. I ne samo kad je sezona
Fratarsko čudo u Dubrovniku: 'O ovom našem rajskom vrtu priča se još od 15. stoljeća'
U srcu stare gradske jezgre

Fratarsko čudo u Dubrovniku: 'O ovom našem rajskom vrtu priča se još od 15. stoljeća'

U mirisnom vrtu pronalazimo mažuran, fratarski papar, koprivu, kadulju, timijan, matičnjak te poneku palma. Tu je i perunika. Osim 300 kg krumpira, fratri proizvedu 300 kg grožđa, od kojeg rade misno vino...