Native sadržaj

Komentari 3

Kako od otpada i drugih odbačenih stvari stvoriti umjetničko djelo

Kako od otpada i drugih odbačenih stvari stvoriti umjetničko djelo

Razbijaju stereotipe, bore se protiv predrasuda, educiraju i uključuju. Uza sve to paze na ekologiju. Oni su ROM HR i kroz svoj projekt RoUm od prikupljenog otpada stvaraju prava umjetnička djela i jedinstvene komade za dizajn interijera

Kad se u istoj rečenici nađu Romi i otpad, prva pomisao mnogima je sasvim sigurno prikupljanje sekundarnih sirovina – jedan od poslova kojima se mnogi Romi aktivno bave. No Romska organizacija mladih (ROM HR) svakodnevno dokazuje da može i drugačije. Naime, ta je udruga pokrenula prvo romsko društveno poduzeće u Hrvatskoj, a za svoj su projekt RoUm (Romi i umjetnici) nedavno dobili i novac na natječaju ''Pokreni nešto svoje''. Natječaj već petu godinu zaredom zajednički provode kompanija Philip Morris i ACT Grupa – potporna organizacija za razvoj društvenog poduzetništva. Ovaj program sustavno daje vjetar u leđa mikropoduzetnicima i poduzetnicima početnicima, koji su svoj rad usmjerili u društveno korisne projekte čiji je cilj dugoročni pozitivan utjecaj na cijelo društvo. 

Od otpada do umjetnosti

RoUm je projekt u kojem nastaju jedinstveni umjetnički predmeti te predmeti za uređenje interijera. Prema riječima Siniše Senada Musića, potpredsjednika udruge ROM HR, njihov se rad temelji na tradiciji romskih zajednica koje koriste i recikliraju odbačene predmete te potiče očuvanje tradicionalnih romskih obrta. Riječ je zapravo o procesu koji se zove nadciklaža ili upcycling, a u kojemu od otpada ili drugih odbačenih stvari kreacijom i umijećem nastaje novi predmet. On tako dobiva novu vrijednost, koja može i ne mora biti uporabna. - Na takav se način smanjuje masovna potrošnja i stvaranje otpada - objašnjava Siniša te dodaje kako se izrada, odnosno prerada, odvija inkluzivno, pa se tako i prenose znanja i tehnike zanata.

RoUm je počeo 2016. godine, a Siniša se projektu pridružio godinu dana kasnije. Do sada su ostvarili suradnju s više od deset neromskih umjetnika, a neki od Roma koji su krenuli kao korisnici danas ponosno nose naziv umjetnika. Taj status korisnici stječu u trenutku u kojemu mogu sami izraditi umjetničko djelo te ocijeniti njegovu kvalitetu i umjetničku vrijednost.

Socijalno poduzetništvo

- Ideja za projekt došla je od socijalne poduzetnice Tamare Puhovski, koja je ubrzo okupila pravi mali tim entuzijasta i kreativaca koji su ga učinili ovim što on jest danas -  otkriva nam Siniša. Objašnjava kako je posebnost socijalnog poduzeća ostvarivanje jedne ili više socijalnih komponenti te dodaje kako takav način poslovanja često donosi i određene, više troškove. - To baš i nije u skladu s poduzetničkim duhom, ali naš fokus nije isključivo na dobiti nego i na društvenom utjecaju. Primjerice, mi bismo mogli značajno smanjiti troškove, ali onda kroz svoj rad ne bismo mogli educirati djecu, uključivati marginalizirane skupine te ne bismo doprinosili ekološkim ciljevima -.

A da su odabrali pravi put, svjedoči i niz priznanja koja su za svoj rad dobili i prije ovog natječaja. Spomenimo samo neke: prvo mjesto na natječaju zaklade Reach for Change te nagrada Žuti okvir koju dodjeljuje časopis National Geographic za doprinos u smanjenju nejednakosti.

Još jedna posebnost ove udruge je ta što nemaju članove nego je riječ o timu mješovite etničke strukture. - Zadatak umjetnika je prenijeti znanja na mlade Romkinje i Rome i prepoznati u njima umjetnički talent, bez obzira na to bio on likovni, kiparski ili neki drugi - pojašnjava Siniša. Dodaje kako je njihov cilj mladim Romkinjama i Romima prenijeti znanja i vještine uz koje bi se lakše umjetnički izrazili te da ta znanja i vještine, ali i socijalne kontakte, naknadno mogu upotrijebiti na tržištu rada kako bi bili konkurentniji i zapošljiviji.

Unikati s digitalnom pričom

- Naša su djela unikatna. Naime, izrađujemo ih od otpada koji pronađemo i kojim u tom trenutku raspolažemo. Rijetko radimo po narudžbi, ali i tad zadržavamo sve komponente i svoju metodologiju rada. Naša djela imaju i QR kodove, koji vas vode do interaktivne digitalne priče, zaštićene Blok Chain tehnologijom, a svaki proizvod ima i digitalnu putovnicu. Uvjeren sam da svojim radom svakodnevno razbijamo stereotipe - zaključuje Siniša Senad Musić.

Novac koji je organizacija dobila na natječaju ''Pokreni nešto svoje'' biti će utrošen u nastavak kreiranja novih proizvoda, instaliranje digitalne priče na web shop, dovršavanje procesa zaštite proizvoda Block Chain tehnologijom, povećanje marketinških i prodajnih aktivnosti te, ako to okolnosti budu dopuštale, i proboj na svjetsko tržište.