Native sadržaj

Komentari 4

Znate li tko je, gdje i kad proizveo hranu koju jedete?

Znate li tko je, gdje i kad proizveo hranu koju jedete?

Znate li odakle je stigao vaš bečki odrezak? A gdje je iskopan krumpir za vaš pire? Gdje je ubrana salata koju ste upravo servirali? I mislili smo da ne znate! Ali dobra je vijest da sve to brzo i lako možete saznati

Reci mi što jedeš i reći ću ti tko si, zapisao je davno poznati francuski gastronomski autor Brillat-Savarin. No što ako na to pitanje ne možemo odgovoriti zato što zapravo i ne znamo što jedemo? Meso koje u supermarkete stiže s drugoga kraja svijeta, nakon što je nekoliko puta bilo zamrzavano pa odmrzavano. Pekarski proizvodi koji u pekarnice dolaze tko zna odakle, duboko zamrznuti, i onda se pred vama peku kako biste stekli dojam svježeg i domaćeg. Voće koje se bere nezrelo i u hladnjačama transportira preko nekoliko kontinenata i zapravo nikad nije zadovoljavajuće kvalitete. Smeta li vam sve ovo i još mnogo toga drugoga vezanog za hranu koju konzumirate?  E, pa dobra vijest je da je start-up VeeMee iz Zagreba osmislio pametno rješenje za sljedivost hrane.

Drugim riječima, ova tvrtka omogućuje vam da doznate što jedete te tko je i gdje proizveo vašu hranu. Svoje inovativno rješenje prijavili su na natječaj ''Pokreni nešto svoje'', koji već petu godinu zaredom zajednički organiziraju kompanija Philip Morris ZagrebACT Grupa, potporna organizacija za razvoj društvenog poduzetništva. I podrška nije izostala. Zahvaljujući ovoj inicijativi, šest najboljih projekata u idućih šest mjeseci dobivat će kontinuiranu savjetodavnu poslovnu podršku i bespovratnu financijsku potporu u iznosu od 74.000 kuna.

- Projekt vezan za sljedivost hrane napisao sam 2014. godine, a realizacija je počela 2017. godine. Tvrtku sam otvorio s poslovnim partnerom Nikolom Vidom te smo, uloživši vlastita sredstva, počeli razvoj platforme VeeMee i realizaciju cjelokupnog projekta - otkriva nam Marko Kozjak, direktor i suosnivač tvrtke.

Sve zbog djece

Na akciju su se odlučili nakon što su im se rodila djeca te im je, kaže, odmah postalo jasno da im moraju osigurati zdraviji život. 

- Jedini način da im to omogućimo bio je da najprije mi budemo sigurni odakle potječe hrana koju jedemo. Osigurati transparentnost i dostupnost informacija unutar distribucije hrane – to se odmah nametnulo kao okosnica onoga što danas radimo. Samo ime naše tvrtke – VeeMee - nastalo je spajanjem imena naših sinova - Vito i Mihael. Ipak su nas oni potaknuli na pokretanje projekta - otkriva nam Marko.

Budući da nude specifičan koncept usluge i savjetovanja, trenutno VeeMee tim ima sedam članova - vanjskih partnera koji su kontinuirano angažirani na projektu.
- Sve su to vrhunski stručnjaci s višegodišnjim iskustvom u različitim domenama poslovanja. Imamo i jednog mladog člana koji kroz VeeMee uči, radi i izgrađuje se - priča nam Marko Kozjak.

Skeniraj za odgovore

Platforma VeeMee omogućuje sljedivost hrane od proizvođača, preko otkupljivača/distributera do krajnjeg potrošača. Dovoljno je da kupac u trenutku kupnje jednostavno skenira kod koji se nalazi na proizvodu i odmah može doznati sve o proizvodu koji namjerava kupiti. A koje su dobrobiti za partnere?

- Svaki naš partner dobiva svoju jedinstvenu neutralnu oznaku podrijetla i svoj QR kod, koji korisnika vodi na njegov profil na platformi VeeMee. Tu neutralnu standardiziranu oznaku podrijetla hrane mi zovemo PID - pojašnjava Marko Kozjak. 

Osim toga, ističe, platforma je javno dostupna, a sve svoje partnere, OPG-ove i druge proizvođače hrane promoviraju kroz sve kanale. Profili partnera na ovoj su platformi postavljeni tako da oni i bez vlastitih web stranica imaju svojevrsnu mikrostranicu koju mogu koristiti za isticanje svojih usluga. “U svim prilikama rado ističemo svoje partnere, ne samo kao primjer dobre prakse i suradnje nego predstavljajući njihove kvalitetne proizvode”, zaključuje Marko.

Stop bacanju hrane

Do sada su se njihove oznake našle na više od 10 milijuna proizvoda, pružajući podatke o podrijetlu za više od 20.000 tona svježe robe. Platforma VeeMee obuhvaća više od 2000 proizvođača, a baza kontinuirano raste. Marko Kozjak ističe kako su do sada od bacanja spasili više od 2000 tona hrane. 

- Budući da sa svojim partnerima i trgovačkim centrima kontinuirano radimo na rješavanju problema bacanja hrane, do ovih značajnih brojki došli smo kroz detaljne analize procesa te detaljnu evidenciju tvrtki, vrste robe i nastalog problema. Tako smo došli do zaključka da je čak 70 posto povrata hrane iz trgovačkih centara rezultat logističkih problema. 

Novac koji su dobili u okviru ovog natječaja VeeMee će usmjeriti na aktivaciju i podršku OPG-ovima i malim proizvođačima iz Sisačko-moslavačke županije te na njihovu promociju.

- Uz potporu programa 'Pokreni nešto svoje', odlučili smo dodatno investirati vlastiti novac te ćemo sve nove partnere s ovog područja sponzorirati tijekom cijele 2022. godine - najavio je Marko Kozjak. 

Planovi, otkriva nam, obuhvaćaju nastavak rada na digitalnoj sljedivosti, promociju poljoprivrednika te povećanje broj korisnika.

Motivacija s kojom sam krenuo u projekt, želja da znam što moja djeca jedu, i dalje me vodi te želim i druge potaknuti da razmišljaju o važnosti podrijetla hrane - zaključio je Marko Kozjak.