Profesor Perica Štefan bio je dva mjeseca na praksi na Malti. Pomagao je nastavnicima, radio s djecom i shvatio zbog čega su naše škole bolje od malteških
'Ako može Malta, i mi možemo našim prvašima dati računala'
Svaki dan u tiskanom izdanju 24sata stručnjaci, profesori i učitelji, roditelji i djeca, obični ljudi i znanstvenici upozoravat će na probleme, otkrivati rješenja i objašnjavati slučajeve koji mogu pomoći da imamo bolje obrazovanje za bolju Hrvatsku.
Prošlog ljeta dva sam mjeseca proveo u ljetnoj školi na Malti u sklopu programa Europske unije Erasmus+. U program su me primili s još troje kolega. Naš zadatak je bio pomagati u izvođenju nastave (‘helpers’) tijekom ljetne škole. To je podrazumijevalo da smo na raspolaganju učiteljima za bilo kakvu vrstu pomoći, od rada s učenicima (6-11 godina), preko administrativnih i tehničkih poslova, do izvannastavnih aktivnosti. Program je bio zahtjevan i naporan, ali bili smo fascinirani bistrinom i količinom informacija koje razumiju učenici. Znalo se događati da neki od učitelja ne mogu doći na predavanje i da smo morali preuzeti njihovu ulogu.
Tad shvatite što znači biti ‘s druge strane stola’ i što znači održati kvalitetan školski sat od 45 minuta u kojem istodobno morate biti poučni, zanimljivi, održavati disciplinu uz još hrpu detalja koje prije niste primjećivali. Društvo u kojem živimo smanjuje odgojnu ulogu roditelja, a povećava učiteljevu i ta je činjenica dosta podcijenjena. Poseban je izazov kad shvatite da dijete ima vrlo tešku obiteljsku situaciju, da je možda zlostavljano kod kuće ili da vam svako jutro dolazi uplakano na nastavu, a već u tako ranoj dobi se pravi pred vama da je sve u redu. U takvim situacijama shvatite da niste spremni do kraja i da je potrebna dodatna edukacija i iskustvo u rješavanju takvih problema. To vrijedi i za Maltu i za Hrvatsku. S druge strane, kako kažu malteški prosvjetni radnici, njihov obrazovni sustav je birokratiziran, a zbog brojnih pravila i političke korektnosti učitelji su zbunjeni jer više ne znaju što smiju pitati što ne, ili kako i kada reagirati a kada ne. Još postoje odvojene škole za dječake i djevojčice, što ima velik broj protivnika na Malti i vjerujem da će se taj sustav uskoro mijenjati.
Istodobno, neka iskustva Malte možda bismo mogli kopirati. Kao mala otočna zemlja jako puno ulažu u znanost i tehnologiju. Sve su škole vrlo dobro informatički opremljene, a djeca se od najranijih dana služe kompjutorima.
Lajkaj stranicu Bolje obrazovanje, bolja Hrvatska na Facebooku
Pročitajte više o temi na stranici Bolje obrazovanje