News

Komentari 136

Čitajte sitna slova: Ugovori za struju kriju nam mnoge zamke

Čitajte sitna slova: Ugovori za struju kriju nam mnoge zamke

Istražili smo što sve trebate znati prije nego što odlučite trebate li promijeniti opskrbljivača i koju ponudu izabrati. Proučili smo i sitna slova u ugovorima

Nakon što su slovenski GEN-I i njemački RWE javnosti predstavili ponude za distribuciju struje za koje tvrde da su najpovoljnije, mnogo pitanja ostalo je neodgovoreno.

Istražili smo što sve trebate znati prije nego što donesete odluku o tome trebate li promijeniti opskrbljivača i koju ponudu izabrati. Proučili smo i sitna slova u ugovorima koje tvrtke nude potrošačima na potpis.

Primjerice, njemački RWE novim klijentima nudi popust od 12 posto ako sklope ugovor na tri godine, no popust se odnosi samo na prvih 12 mjeseci, a opskrbljivač poslije može mijenjati cijenu struje kako želi. Doduše, obvezuju se da će ona biti niža od HEP-ove, no ne i koliko. Sličnu odredbu ima i GEN-I. Obje tvrtke, nakon isteka prvog ugovora, ako sami ne zatražite raskid u određenom roku, automatski ga produljuju još godinu dana. Zato je važno nakon promotivnih akcija u prvoj godini, u kojoj vam se daje mjesec dana besplatno i to uračunava u prosjek ili se daje popust, znati koliko struja novih dobavljača inače stoji. Njihovi cjenici objavljeni na stranicama ne sadrže brojne naknade koje ćete i dalje plaćati, a koje su u HEP-ovu kilovatsatu.

Nezavisni izračuni pokazuju da bi u konačnici računi trebali biti manji oko šest posto, ali riječ je o prosjecima. Zato je važno dobro se pripremiti jer vama račun može biti i manji, ali i veći od prosjeka.

Tražite da vam izračunaju kolika će biti ušteda

Mogu li prijeći drugoj tvrtki ako sam HEP-u ostao dužan?

Ne. Dužnici moraju prvo podmiriti dugovanje HEP-u, tek onda mogu promijeniti opskrbljivača.

Što ako ne platim račun na vrijeme?

U tom slučaju novi dobavljač može vam zaračunati kamate. Ako ne podmirite dugovanje 15 dana od dobivanja njihove pismene obavijesti, mogu zatražiti od HEP-a da vam isključi struju.

Koga zovem ako nestane struje ili imam neki problem s brojilom?

I dalje zovete HEP, odnosno Elektru, jer su oni i dalje zaduženi za prijenos i distribuciju električne energije te trebaju otkloniti sve eventualne kvarove na mreži.

Što ako moj dobavljač bankrotira? Hoću li ostati bez struje?

Ne. U tom slučaju vašu opskrbu će automatski preuzeti HEP dok ne izaberete novog dobavljača.

Kakav je postupak promjene dobavljača? Moram li sam nositi papire HEP-u?

Ne, to će sve riješiti novi dobavljač. Zahtjev za promjenom dobavljača možete pronaći na njihovim internetskim stranicama. Možete im ga poslati e-mailom, poštom ili faksom. Oni će vam poslati novi ugovor koji vi morate vratiti poštom potpisan i ispunjen. Ako to učinite do 10. u mjesecu, struju po novoj cijeni dobivat ćete od 1. sljedećeg mjeseca.

Plaćam li prelazak novom dobavljaču?

Ne, to je besplatno. Samo što regulator još mora donijeti pravilnik. Obećavaju ga uskoro. Dosad se mogao opskrbljivač mijenjati svakih šest mjeseci, a ako se to čini ranije, to se plaćalo. Sad će se moći besplatno promijeniti dobavljača u roku od tri tjedna.

Mogu li svi potrošači prijeći novom dobavljaču ili postoje neke iznimke?

U svim dijelovima Hrvatske mogu prijeći samo oni koji imaju jednotarifni (plavi) model i dvotarifni (bijeli) model. Oni s narančastim i crnim ne mogu. Narančasti zato što omogućuje samonaplatu, a crni zato što je riječ o uređajima s velikom potrošnjom koje HEP direktno priključuje na mrežu. Morate prvo s njih prijeći na bijeli ili plavi model.

Što ako želim raskinuti ugovor s novim dobavljačem prije isteka ugovornog roka?

Njemački RWE u Općim uvjetima koji su sastavni dio ugovora koji potpisujete navodi da “ni jedna strana ne može raskinuti ugovor tijekom inicijalno ugovorenog trajanja ugovora”. Iznimno kupac može u svakom trenutku jednostrano raskinuti ugovor, no tada je dužan vratiti opskrbljivaču popuste koje su mu dodijelili te mu nadoknaditi troškove prijevremenog raskida. Slovenski GEN-I navodi da kupac ima pravo na slobodan izbor opskrbljivača pa zbog toga ima pravo na jednostrani otkaz ugovora.

Mogu li raskinuti ugovor ako mi dignu cijenu struje?

Da. Ako kupac nije zadovoljan novom cijenom, može besplatno raskinuti ugovor. Njemački RWE kupcu daje mogućnost raskida ugovora 20 dana od dana objave novih cijena, no o novom cjeniku vas ne moraju obavijestiti pismeno, nego putem svojih internetskih stranica koje morate redovito pratiti. Slovenski GEN-I kupca će o promjeni cijena obavijestiti 15 dana prije njihova stupanja na snagu, i to na računu ili posebnom dopisu. Također, imate 15 dana za raskid ugovora ako niste zadovoljni novim cijenama.

Hoću li i kod novog dobavljača noću plaćati jeftiniju struju, kao kod HEP-a?

Oba dobavljača nude dvotarifni model skuplje dnevne i jeftinije noćne struje, kao i HEP. Može se uzeti i jednotarifno brojilo.

Kako ću znati isplati li mi se prijeći kod novog?

Pošaljite operaterima svoju potrošnju i tražite izračune. Za prvih godinu dana i uvjete za drugu godinu. I onda to usporedite, nemojte se povoditi za izračunatim prosjecima. Svaki potrošač je poseban.

Najčitaniji članci