Druga strana Sl. Broda: 'Ovdje smo sretni i volimo naš grad'

Unatoč zagađenju zraka Brođani kažu da im je lijepo živjeti u svojem gradu. Za njih je Brod prava oaza mira. Tvrđava, sajam cvijeća, motorijada i kupališta samo su neke od stvari koje vrijedi vidjeti i doživjeti

Slavonski Brod je lijep za život, ali češće se spominje u negativnom kontekstu jer ga mnogi opisuju kao 'grad slučaj'. No nama je ovdje lijepo, imamo sve što nam treba, slažu se redom brojni građani Slavonskog Broda s kojima smo razgovarali.

Na prvi pogled, čim sam prvi put u životu kročila u 'grad na Savi', ostala sam oduševljena. Precizno uređena šetnica uz Savu, nepregledan tok rijeke koji seže dokle i pogled, veliki središnji trg hrvatske velikanke Ivane Brlić Mažuranić, na kojemu građani opušteno pijuckaju kave, tvrđava, savršeno zasađeno cvijeće na gotovo svakoj zelenoj površini u centru... Sve to na prvu mi se svidjelo. Zanimalo me ipak kako taj grad doživljavaju oni koji u njemu žive.

- Brod oživi tijekom proljeća i ljeta. Tad nam dolazi kruzer, pa ima puno turista. Motorijada u svibnju privlači mnogo ljudi. Svakog osmog u mjesecu obilježava se Dan male Gospe. Tad nikad ne idemo autom u grad jer je nemoguće proći od ljudi. Imamo manifestaciju Brodsko kolo, kad se biraju najljepša snaša, najljepša kočija... - priča mi Jozefina Birindžić (48), rođena Brođanka, koja je u tom gradu provela većinu života. Danas vodi udrugu Moj gastro i pomaže suprugu oko tvrtke. Kaže da, iako se mladi zbog nedostatka posla teško odlučuju živjeti u Brodu, vjeruje da će njezin sin ondje ostati.

- Brod nudi vrlo mnogo sadržaja za mlade. Na tvrđavi i šetnici održavaju se koncerti, često uz vatromete, što je prekrasno. Taksiji su jeftini, imamo bicikle za najam. Cijeli grad prođete za dvadeset minuta, pa mladi imaju puno slobodnog vremena. Do posla vam treba deset minuta - govori Jozefina. Dodaje da je Brod, s druge strane, lijep i za život starijima.

- Teren je ravan, pa stariji ljudi nemaju problema s usponom. Dubrovnik bi im u tom smislu bio ‘nemoguća misija’. Ima i puno kulturnih manifestacija za starije, kazališnih predstava... - ističe.

Ne osjetim smrad zraka, kažem Jozefini.

- Zna se osjetiti, ali nije prestrašno. Sjećam se još dok sam bila djevojčica, imali smo klaonicu pilića. Vjerujte mi, smrad rafinerije je nula naspram toga - govori kroz smijeh.

S terase njezine kuće, na kojoj sjedimo, pogled puca na veliko nogometno igralište. Sportski sadržaji u Brodu samo su jedna od stvari na koje je tamošnji gradonačelnik Mirko Duspara izuzetno ponosan. U razgovoru je istaknuo da su u posljednjih deset godina u Slavonskom Brodu sagrađene četiri sportske dvorane osnovnih škola, prostori za četiri nogometna kluba, prostor za kuglanje, najsuvremeniji bazeni zatvorenog i otvorenog tipa te deseci kilometara šetnica uz, kako Duspara ističe, “najljepšu riječnu plažu kontinentalne Hrvatske”.

- Koje su top tri stvari koje se jednostavno moraju vidjeti u Brodu - pitam Jozefinu.

- Svakako treba obići tvrđavu i Korzo, glavni trg. U proljeće našu krasnu i bogatu tržnicu. Ljeti je vrlo lijepo na našoj plaži Poloj, a neizostavna je i Splavarska ulica, jedina hrvatska ulica na vodi - priča mi Jozefina. Nakon kratkog pozdrava odlučila sam obići neke od lokacija na koje me uputila. Velebna tvrđava s dijelovima na kojima prevladavaju polomljene cigle, tek minutu hoda od centra, zjapila je tog dana u podne potpuno prazna. U zgradi Glazbene škole, koja se nalazi unutar prostora tvrđave, čuo se tek glas profesora u razredu. Na tvrđavi sam srela jednu prolaznicu.

- Nisam odavde, ali živim tu već dugo - kaže mi.

- Što vam je najljepše u Brodu - upitala sam je. Zamislila se kratko, a uskoro joj se na licu razvukao širok osmijeh.

- Proljeće. Na Dan grada, sredinom svibnja, sve vrvi od ljudi. Ovo gdje smo sad je jedna od najljepših tvrđava u Hrvatskoj. Ovdje se održava i sajam cvijeća, to je prekrasno. Istina je da Brod ima puno problema, ali ja sam sretna ovdje - rekla je, a onda mahnula i krenula dalje.

Krenula sam i ja. Šetnicom s uredno pošišanom travom i planski zasađenim cvijećem stigla sam do Korza u samom centru grada. Na svakoj terasi kafića bilo je ljudi. Prolazeći kraj jednog restorana, ugledala sam tri snaše u nošnji kako sjede, piju sok i čekaju slasni slavonski specijalitet. Preko Korza, kraj velebne zgrade Strojarskog fakulteta, prošla sam kraj Kuće piva, pa kroz Ulicu Ivana Starčevića. Došla sam do kompleksa poslovnih prostora. U jednom od njih nalazi se salon za šišanje pasa Adi. Zastala sam, kad je iz frizerskog salona izašla vlasnica Adija Sanja Medaković (56). U kratkom razgovoru s njom otkrila sam da cijeli život živi u Slavonskom Brodu. Ne želi otići, kao ni njezin suprug i dva sina.

- Najljepše je ljeto u Brodu. Kad izađete, sve je puno ljudi. Korzo je tad krcat - kaže Sanja. Čavrljamo, no žuri u svoj salon. Na stolu za šišanje nestrpljivo je čeka maleni Zoro. Dok ga šiša, nastavlja svoju priču:

- Iznajmljivači soba su stalno puni, ima zaista mnogo turista. Stalno se čuju strani jezici, što je super. Imamo mi u Brodu što pokazati. Brodska tvrđava, samostan... Priznaje da je najviše veseli što je Slavonski Brod postao “dog friendly” grad. Zasad postoji jedan park za pse, a uskoro se planira uvođenje i “pet taksija”, za prijevoz kućnih ljubimaca.

- Možete li zamisliti da cijeli život živite u Slavonskom Brodu - upitala sam sve sugovornike. U tome su bili složni. Brod je, kažu, lijepo mjesto za život.

- Za ljude u mirovini je san snova. Grad je miran i ima puno kulturnih sadržaja - napomenuo je jedan prolaznik s kojim smo kratko popričali na Trgu Ivane Brlić Mažuranić. Starost u Brodu želi dočekati i gradonačelnik Duspara.

- Imao sam prilike otići, ali ostao sam. Ovdje mi je obitelj, imam petero djece, svi su tu i tu žele ostati. Ovo je poseban grad, jedan od najljepših u Hrvatskoj i nema razloga za odlazak - zaključio je Duspara, a ja sam zaključila svoj posjet Slavonskom Brodu. Iz grada koji unatoč problemima ipak nudi lijep život, krenula sam na dvosatnu vožnju prema Zagrebu, sigurna da ću se jednom vratiti u Brod. Ako ništa, turistički ili pak na porciju slasnog slavonskog fiša.

‘Možemo zamisliti da smo do kraja života u Brodu’

Sanja i ostatak njezine obitelji u Brodu žele dočekati starost. Jozefina kaže da bi voljela u njemu ostati živjeti. Ipak, obje napominju da Brod sigurno neće propasti jer mladi dolaze studirati, a ljudi općenito gravitiraju u velike gradove.

Što je sad ovo? Čak tri partnera HDZ-a idu na europske izbore s ovim oporbenim strankama!
NOVA KOALICIJA

HSLS i HNS su na parlamentarnim izborima bili na listi s HDZ-om i dosad su im čuvali leđa u vladajućoj većini. Jednako kao i SDSS. Ali za ove izbore su formirali blok s onima koji ne žele čuti za podršku HDZ-u

'Izborit ćemo se da svako srpsko selo ima sve što i hrvatsko. Ali SDSS je nama neprihvatljiv!'
BURNA PRESICA PENAVE

SDSS i Možemo! su nam neprihvatljivi partneri. Sa svima drugima se razgovora.  Pravi razgovori su tek krenuli s jučerašnjim danom, kaže Penava
Naši novi vojni avioni slijeću u četvrtak! Koštali su 1,2 milijarde eura, a ugovor je i dalje tajna
ŠEST SADA, ŠEST KASNIJE

Plus+ Stiže šest od 12 aviona. Dva dvosjeda i četiri jednosjeda biti će u novim hangarima na Plesu. Zauvijek će poslati u mirovinu stare MiG-ove 21