Fuchs je na sjednici Vlade u četvrtak objasnio je da se izmjene predlažu prvenstveno zbog reformskih procesa predviđenih Nacionalnom razvojnom strategijom kao i Nacionalnim planom oporavka i otpornosti
Fuchs o izmjenama zakona: 'Cilj je pristup kvalitetnom sustavu i jednake šanse za osobni razvoj'
Vlada je izmjene Zakona o odgoju i obrazovanju u osnovnoj i srednjoj školi uputila u hitnu saborsku proceduru zbog reformskih procesa koji će utjecati na povećanje broja sati i sati potpomognutog i obogaćenog učenja te na pitanja radno-pravnog statusa odgojno-obrazovnih radnika.
Ministar znanosti i obrazovanja Radovan Fuchs na sjednici Vlade u četvrtak objasnio je da se izmjene predlažu prvenstveno zbog reformskih procesa predviđenih Nacionalnom razvojnom strategijom kao i Nacionalnim planom oporavka i otpornosti koji predviđa strukturnu reformu, značajna financijska ulaganja od dvije milijarde eura i modernizaciju sustava odgoja i obrazovanja.
Glavni cilj je svim učenicima omogućiti jednake šanse za osobni razvoj i pristup kvalitetnom i učinkovitom sustavu odgoja i obrazovanja te višu razinu usvojenosti odgojno-obrazovnih ishoda.
Kako bi se to postiglo do 2027. godine, Fuchs je naveo kako je potrebno infrastrukturno ulaganje i stvaranje preduvjeta za rad osnovnih škola u jednoj smjeni.
Nakon što se ti uvjeti ostvare na razini cijele Hrvatske, od rujna 2027. godine omogućava se produljenje boravka učenika u osnovnoj školi i to povećanjem broja obveznih i izbornih sati te uvođenjem potpomognutoga i obogaćenog učenja koje će učenici osnovnih škola obvezno pohađati s ciljem postizanja više razine usvojenosti odgojno-obrazovnih ishoda.
Uvodi se i mogućnost osnivačima školskih ustanova da samostalno utvrđuju upisna područja osnovnih škola čime će se ona brže racionalizirati i optimizirati te uskladiti s trenutačnim potrebama učenika, što će omogućiti brži prelazak škola u jednu smjenu, naveo je Fuchs.
Kako bi se u školama osigurao što veći broj stručnih radnika, osobito u deficitarnim strukama poput matematike, fizike, kemije i slično, predlaže se mogućnost zapošljavanja stručnih učitelja i nastavnika do 67. godine života na određeno vrijeme te mogućnost zapošljavanja korisnika državnih stipendija Ministarstva za STEM nastavničke studijske programe koji su, sukladno uvjetima stipendiranja, preuzeli obavezu rada u školi.
Radi modernizacije i digitalizacije sustava te administrativnog rasterećenja roditelja, uvodi se mogućnost upisa u osnovne škole elektroničkim putem što će pridonijeti bržem, dostupnijem i jednostavnijem upisu djece, kao i omogućavanje ispričavanja izostanaka učenika putem e-Dnevnika.
Također, kako bi se osigurala viša razina zaštite prava djece u školama, uvodi se mogućnost ravnateljima škola da privremeno udalje s radnog mjesta osobu za koju saznaju da je protiv nje podnesena kaznena prijava za neko od djela spolnog zlostavljanja i iskorištavanja djeteta.
Dodatno se uređuju i odredbe vezane uz provedbu nastave u kući za djecu s teškoćama koja će se moći organizirati i na prijedlog liječnika školske medicine, što do sada nije bilo moguće, a zbog mogućih izvanrednih situacija, omogućuje se organizacija nastave na daljinu.
Ostale izmjene odnose se na poboljšanje uvjeta rada škola osnovanih temeljem međunarodnih te bilateralnih ugovora i sporazuma, te mogućnost upućivanja odgojno-obrazovnih radnika na rad u Europske škole i njihov povratak na radno mjesto.