Apsurd je da se kod nas zakonom moralo propisati da dužnosnik mora biti častan, čuvati povjerenje građana, da mora imati integritet i vjerodostojnost. To bi se trebalo podrazumijevati
Hrvatski apsurdi: Sudovi i država potiču muljaže političara
Iako Hrvatska Europskoj uniji redovito piše da je posvećena borbi protiv korupcije, političari i država u stvarnosti se ponašaju u velikoj mjeri drukčije. Najbolji primjer je Povjerenstvo za odlučivanje o sukobu interesa kao jedina institucija u cijeloj Hrvatskoj koja preventivno utječe na borbu protiv korupcije. Posljednja presuda Visokog upravnog suda je tu instituciju učinila više-manje nebitnom. I može se raspravljati o pravnoj utemeljenosti takvog stava, ali bit je u tome kako u Hrvatskoj nema više tko upozoriti političare da ne smiju biti nečasni, netransparentni, da laganje i povezanost s interesnim skupinama nije u skladu sa zakonom. Povjerenstvo ne može više reći da je netko prekršio načela dobre vladavine. Načela su više nego važna u životu pojedinca, a još važnija za političku kulturu i napredno društvo. Apsurd je da se kod nas zakonom moralo propisati da dužnosnik mora biti častan, čuvati povjerenje građana, da mora imati integritet i vjerodostojnost. To bi se trebalo podrazumijevati.
Ali sad više nema tko reći kada dužnosnik krši ta načela. Kad se pogleda osam godina u prošlost, jasno je da je konstanta politike bila držati Povjerenstvo kao neki ukras, fikus. Ali oni su uporno to odbijali i radili su svoj posao. Pa su ih onda na kraju ipak slomili.
Jer kad je HDZ-ova premijerka Jadranka Kosor usvojila novi zakon o sprečavanju sukoba interesa, najoštrije zube odmah je pokazao SDP. Zastupnik Josip Leko, danas sudac Ustavnog suda, podnio je ustavnu tužbu da nema što Povjerenstvo provjeravati imovinu i račune političara. I Ustavni sud se složio s tim. Iako je potpuno jasno da nemamo instituciju koja bi nezavisno provjeravala imovinu političara, sudaca, direktora... A onda se lomljenje Povjerenstva nastavilo. HDZ-ovac Lovro Kuščević želio ga je pretvoriti u puke administratore. Nije uspio, prije je on otišao. Ali Ustavni sud u slučaju Tomislava Karamarka “izokola” je dao naputke koje je onda primijenio Visoki upravni sud. I zakucao zadnji čavao u lijes Povjerenstva. I to unatoč tome što su međunarodne institucije rekle suprotno.
Sad bi Andrej Plenković trebao donijeti novi zakon koji bi dao veće ovlasti Povjerenstvu. To se sigurno neće dogoditi jer on sam smatra da ne bi trebali odlučivati o načelima. Ukratko, političari naprijed u muljaže, javnost i institucije - stop!