Obavijesti

News

Komentari 11

Ministar Filipović: 'Razdvajanje plina od struje je dobar model, ali ne rješava cijeli problem'

Ministar Filipović: 'Razdvajanje plina od struje je dobar model, ali ne rješava cijeli problem'

Da bi se riješio problem visokih cijena plina najvažnije je ograničiti cijene plina bilo kroz cjenovni koridor ili nekako drugačije te organizirati zajedničku javnu nabavu, rekao je ministar

VIDEO

Prijedlog da se razdvoje cijene plina od cijena električne energije je dobar, ali ne rješava cijeli problem, posebno za one zemlje koje ne koriste u velikoj mjeri plin za proizvodnju električne energije, izjavio je u utorak u Luxembourgu hrvatski ministar gospodarstva Davor Filipović.

“Taj je model posebno dobar za one zemlje u kojima se puno električne energije proizvodi uz pomoć plina, ali to ne rješava cijeli problem, a to su visoke cijene plina”, rekao je Filipović nakon sastanka ministara energetike država članica EU-a, koji su razgovarali o tome kako smanjiti rekordno visoke cijene energenata.

Miljavac: Ministar Filipović ispunio je obećanje, očekujem normalizaciju poslovanja
Miljavac: Ministar Filipović ispunio je obećanje, očekujem normalizaciju poslovanja

Ministri su se sastali nakon što su se čelnici država članica na svom samitu prošli tjedan zauzeli za uspostavu cjenovnog koridora za transakcije prirodnim plinom, čime bi se odmah ograničile previsoke cijene. Čelnici su od Komisije zatražili da pripremi privremeni okvir EU za ograničavanje cijena plina koji se koristi za proizvodnju električne energije.

Slijedom toga, Komisija je u utorak predstavila non-paper u kojem se predlaže rješenje koje bi moglo biti vrlo brzo usvojeno, a koje predviđa da se u ugovorima unaprijed fiksiraju cijene električne energije proizvedene iz obnovljivih izvora i u nuklearnim elektranama na temelju stvarnih troškova proizvodnje, a ne prema cijeni plina. To bi automatski smanjilo količinu električne energije koja se prodaje po veleprodajnim cijenama plina na tržištu.

Glavna uloga proizvođača električne energije koji koriste plin bila bi regulirati nestabilnost proizvodnje iz obnovljivih izvora.

Ministar Filipović kaže da je riječ o dobrom modelu, ali da on ne rješava cijeli problem posebno u zemljama u kojima se ne koristi puno plin za proizvodnju električne struje, navodeći da se u Hrvatskoj samo oko jedne petine električne energije proizvodi uz pomoć plina.

Filipović i Tomašević: Zagreb i Rijeka imaju puno zajedničkog
Filipović i Tomašević: Zagreb i Rijeka imaju puno zajedničkog

“Da bi se riješio problem visokih cijena plina najvažnije je ograničiti cijene plina bilo kroz cjenovni koridor ili nekako drugačije te organizirati zajedničku javnu nabavu uz kreiranje novog burzovnog indeksa. To su stvari koje bi trebale smiriti cijene plina i omogućiti našim građanima i gospodarstvu da lakše prebrode razdoblje koje je ispred nas”, rekao je Filipović.

Komisija u svom non-paperu analizira kakav bi bio učinak da se tzv. 'iberski model', koji se koristi u Portugalu i Španjolskoj, počne primjenjivati u cijeloj Europskoj uniji.

Španjolska i Portugal ograničili su cijene plina koji se koristi za proizvodnju električne energije, odnosno proizvođači električne energije plaćaju plin po limitiranoj cijeni, a razlika u cijeni po kojoj se plin kupuje na tržištu pokriva se iz državnog proračuna. Time je smanjena cijena koju plaćaju potrošači za potrošenu električnu energiju.

Iako to nigdje izrijekom ne kaže, Komisija u svom non-paperu je zapravo protiv toga da se taj model uvede u cijeloj Uniji.

U tom dokumentu se navodi da bi taj model imao nejednak učinak na države članice. One u kojima se veliki dio električne energije proizvodi uz pomoć plina, poput Njemačke, Italije ili Nizozemske, plaćale bi vrlo velike subvencije plinskim elektranama.

S druge strane, države koje puno uvoze električnu energiju proizvedenu uz pomoć plina poput Francuske znatno bi profitirale jer bi cijene struje pale, a istodobno ne bi plaćale velike subvencije. Ispalo bi da, primjerice, njemački porezni obveznici subvencioniraju proizvodnju električne energije za Francusku.

Marko Filipović: Dodatno će se poboljšati materijalna prava zaposlenih u dječjim vrtićima
Marko Filipović: Dodatno će se poboljšati materijalna prava zaposlenih u dječjim vrtićima

Također se kaže da bi taj iberski model potaknuo još veću potrošnju plina, što bi dodatno povećalo cijene.

Filipović je rekao da većina zemalja podržava zajedničku nabavu plina, kreiranje novog burzovnog indeksa koji bi trebao stabilizirati i ograničiti veleprodajne cijene plina te uspostavu cjenovnog koridora, što predviđa najnižu i najvišu cijenu plina.

Istaknuo je da očekuje dogovor o tim prijedlozima na sljedećem sastanku ministara energetike, 24. studenoga.

Igre na sreću mogu izazvati ovisnost. 18+.
Sve što je bitno, na dohvat ruke
Skini aplikaciju za najbolje iskustvo portala. Čitaj, komentiraj i budi uvijek u toku s najnovijim vijestima.

Komentari 11
VIDEO

Hrvatima otkrila strašnu istinu o Černobilu, htjeli su je uhititi
FELJTON: ČERNOBILSKE TAJNE

Hrvatima otkrila strašnu istinu o Černobilu, htjeli su je uhititi

PRVI DIO Zagrebački Radio 101 prvi je u Jugoslaviji objavio informaciju o nuklearnoj katastrofi u Černobilu. Znanstvenica Alica Bauman danima je na televiziji obavještavala javnost o posljedicama

VIDEO Svih šest Rafalea sletjeli su na Pleso. Državni vrh okupio se oko aviona: 'Ostvarili san!'
PRATITE NA 24SATA

VIDEO Svih šest Rafalea sletjeli su na Pleso. Državni vrh okupio se oko aviona: 'Ostvarili san!'

Povijesnim preletom od vojne baze kod Bordeauxa u Zagreb stiže prvih šest od ukupno 12 borbenih zrakoplova Rafalea koje je Hrvatska naručila od Francuske
Prva snimka Rafalea i poruka kontroli leta: 'Hrvatsko nebo bit će sigurnije. Stigli smo kući...'
POGLEDAJTE VIDEO

Prva snimka Rafalea i poruka kontroli leta: 'Hrvatsko nebo bit će sigurnije. Stigli smo kući...'

Piloti Hrvatskog ratnog zrakoplovstva s višenamjenskim borbenim avionima Rafale danas 25. travnja 2024. godine oko 12 sati prilikom ulaska u hrvatski zračni prostor stupili su u kontakt s Hrvatskom kontrolom zračne plovidbe. U hrvatski zračni prostor ušli su u području Istarske županije, a poletjeli su s aerodroma u francuskom Bordeauxu nešto prije 11 sati. Prilikom ulaska u hrvatski zračni prostor, piloti Hrvatskog ratnog zrakoplovstva poslali su poruku svim hrvatskim građanima s ovog povijesnog preleta: "Upravo ulazimo u hrvatski zračni prostor koji će od danas biti još sigurniji. Hrvatski Rafale i hrvatski piloti su stigli kući!"