Splitski osnovci u Zvjezdanom selu uče astronomiju i prave modele svemirskih brodova. U zadnjih deset godina oko tisuću učenika osnovnih i srednjih škola bilo je na Mosoru
Na vrhu Mosora otkrili smo tajne svemira i zvijezda...
Učiti o Sunčevu sustavu, gibanju planeta, analizirati podatke svemirskih letjelica Rosette, Dawn i New Horizons, izrađivati modele svemirskih sondi i uz to pretraživati svemir pravim teleskopom sa zvjezdarnice na planini dvadesetak kilometara udaljenoj od Splita, samo su dio aktivnosti koje učenicima nudi udruga Zvjezdano selo Mosor.
I ovog su ožujka na proljetnoj Školi tehničkih aktivnosti okupili 10 osnovaca iz Splitsko-dalmatinske županije kako bi ih uveli u astronomiju, astromodelarstvo, automatiku, robotiku i daljinski upravljane jedrilice tijekom petodnevnog boravka u mosorskoj zvjezdarnici na vrhu Makirina na 700 metara nadmorske visine.
Zvjezdano selo Mosor je neprofitna udruga sa 160 članova koja na svojim programima okuplja predškolce, učenike osnovnih i srednjih škola, studente i građane. Održavaju i Malu školu astronomije, Škole tehničkih aktivnosti, Školu u prirodi, predavanja, seminare, te javna astronomska promatranja u zvjezdarnici, Splitu i okolici.
- Zvjezdarnica je svoju sadašnju tehničku razinu dostigla prije 12 godina, kad je na njoj sagrađena i velika kupola, te u nju postavljen 40-centimetarski teleskop marke Meade. Raspolažemo i s dva manja teleskopa, kao i dva novija panoramska dalekozora, te s nekoliko starijih instrumenata koje koristimo u edukacijske svrhe i za popularizaciju astronomije. Služe nam i za niz praktičnih radova za učenička natjecanja iz astronomije, a naši mladi članovi su na državnim natjecanjima redovito zauzimali najviše pozicije - kazao je Tomislav Nikolić, tajnik te udruge koja djeluje pod zajednicama tehničke kulture Splita i županije.
Nikolić kaže kako bi znanje o svemiru trebalo postati dostupnije mladima školskog uzrasta, posebice jer su astronomija i tehnika vezane uz istraživanje svemira u zadnjih četvrt stoljeća među najdinamičnijim znanstvenim djelatnostima, a njezina zastupljenost u obaveznom školovanju je i više negoli skromna. Stoga mnogi mladi Dalmatinci rado dolaze u Zvjezadno selo, gdje otkrivaju tajne svemira već desetak godina. Naime, toliko dugo se u zvjezdarnici održava Škola tehničkih aktivnosti. Škola se svake godine organizira tijekom zimskih, proljetnih i ljetnih školskih praznika. Do sada je bilo uključeno više od tisuću učenika osnovnih i srednjih škola, koji se na radionicama robotike, modelarstva ili elektronike zabavljaju i uče.
- Teme radionica koje izabiremo za naše Škole tehničkih aktivnosti su uvijek povezane s područjima koja se brzo razvijaju i na kojima počiva suvremena tehnološka civilizacija, no koja su obično slabo zastupljena u sustavu obaveznog školovanja. Za očekivati je da će se mnogi od sadašnjih osmoškolaca i srednjoškolaca kasnije profesionalno baviti nekom od tih vrsta djelatnosti, svako znanje i vještina koje usvoje u ovoj dobi na tom planu bit će im dragocjeni pri kasnijem školovanju - naveo je Zoran Knez, astronom i animator koji vodi radionice iz astronomije i astromodelarstva.
Predavanja iz astronomije su pretežno usredotočena na Sunčev sustav, s posebnim naglaskom na novije rezultate sa svemirskih letjelica Rosetta i Dawn. Tu su i novosti poput rezultata istraživanja patuljastog planeta Plutona NASA-inom svemirskom letjelicom New Horizons, koje je prošlog srpnja proletjela mimo njega.
Đaci uče o gibanju i osnovnim svojstvima planeta te o prirodi Sunca i drugih zvijezda. Kad vremenski uvjeti dopuste, provedu i promatranja velikim teleskopom u zvjezdarnici. Usmjere ga prema Suncu kako bi učenici mogli na njemu uočiti pjege, a tijekom večernjeg promatranja proučavaju Mjesec i planet Jupiter. Sve što vide kroz teleskop prethodno im protumače na predavanjima. Na radionici astromodelarstva izrađuju papirnate modele znanstvenih svemirskih letjelica, a najčešće međuplanetnih sondi ili svemirskih teleskopa. Modeli ostaju izloženi te se koriste na predavanjima.
- Osim stjecanja temeljne vještine potrebne za izradu takvih modela, učenici se upoznaju sa svrhom, načinom rada i rezultatima ostvarenima uređajem čiji model izrađuju – dodao je astronom Knez.