Obavijesti

News

Komentari 0

Naši učenici iz Luxembourga donijeli broncu, 2025. olimpijci iz cijele Europe stižu u Zagreb

Naši učenici iz Luxembourga donijeli broncu, 2025. olimpijci iz cijele Europe stižu u Zagreb
2

Sustav školskih natjecanja u Hrvatskoj jedan je od najboljih u cijeloj Europi, kažu nam profesori mentori. Učenici za prva mjesta osvajaju dodatne bodove kod upisa, ali i izravni upis u srednju školu ili fakultet

Prirodoslovna olimpijada u Luxembourgu bila je sjajno iskustvo. Upoznali smo puno mladih iz drugih zemalja, vodili su nas na razne izlete. Testovi su bili prilično zahtjevni, svaki je trajao po četiri sata, morali smo si pomagati. Ali, zadovoljna sam, mislim da će mi pomoći u daljnjem učenju, kaže nam Leona Hajrizi, učenica 2. razreda V. gimnazije u Zagrebu.

Ona je bila članica jednog od dva hrvatska tima koji su od 7. do 14. travnja sudjelovali na Prirodoslovnoj olimpijadi Europske unije. Naših šest učenika, koje su pripremali mentori profesori s Prirodoslovno-matematičkog fakulteta (PMF) u Zagrebu, nisu su uspjeli plasirati među najboljih 18 timova, no svi su zadovoljni s rezultatom.

Karlo Stašić iz Prve sušačke hrvatske gimnazije u Rijeci, otkrio nam je kako je natjecanje izgledalo. U dva dana natjecanja polagali su zadatke iz fizike, biologije i kemije. U svakome timu su tri učenika, za svako od tih područja. Zadaci su tražili potpunu samostalnost, brzinu, fokusiranost, kao i zajednički rad. I on i drugi učenici kažu nam da im je vrijeme bio najveći problem. U natjecanju su sudjelovali srednjoškolci do 17 godina iz 22 države EU i timom iz Ukrajine.

U timu A bili su učenici:

Karlo Ahel, iz Gimnazije Andrije Mohorovičića, Rijeka 
Jan Pavić iz Prve gimnazije, Varaždin 
Jana Salajec iz Gimnazije Fran Galović, Koprivnica

U timu B bili su učenici:
Leona Hajrizi  iz V. gimnazije, Zagreb
Karlo Stašić iz Prve sušačke hrvatske gimnazije u Rijeci
Emanuel Vidović iz XV. gimnazije, Zagreb

Najbolji u generaciji

Osim natjecanja, domaćini su se potrudili sudionicima prirediti nezaboravan boravak u Luxembourgu. Brojni izleti, radionice, predavanja, druženja, uz poseban naglasak na povezivanje mladih iz različitih zemalja.

- Imali smo miješane sobe, u svakoj sobi nas je bilo četvero, ali svatko iz druge zemlje.Tako si bio prisiljen upoznati se i razgovarati s djecom iz drugih zemalja. Ja sam s nekima i dalje u kontaktu - kaže nam Jana Salajec iz Gimnazije Fran Galović u Koprivnici.

Jan Pavić, učenik 3. razreda Prve gimnazije u Varaždinu ističe kako su mu natjecanja izvrsna nadopuna onoga što se uči u školi.

- Odmalena imam interes za znanost i u tome se vidim i u budućnosti. Počeo sam ići na natjecanja još u 5. razredu, profesori su mi to ponudili, a roditelji me usmjerili da započnem s natjecanjima - kaže nam.
 

Ovih šest učenika su među najboljima u svojim generacijama. Da bi bili izabrani za međunarodna natjecanja, trebali su proći ozbiljnu selekciju kroz školska natjecanja, preko regionalnih do državnih razina, te kroz nacionalne olimpijade koje organizira PMF. U njima svake godine sudjeluje tisuće učenika od 5. razreda osnovne do završnog razreda srednje škole. Nakon državnih natjecanja iz fizike, kemije i biologije najuspješniji učenici pozvani su na PMF na dodatna testiranja.

Među najboljima u EU

- To su nam platforme za selekcijske postupke, što je korisno i uvjet za sve međunarodne olimpijade. Hrvatska je jedna od rijetkih zemalja koja ima nacionalne olimpijade, a mi ih provodimo čak 50 godina. Čak i u onim zemljama koje imaju nacionalna natjecanja, sve je na volonterskoj bazi. Kod nas se sve radi preko Agencije za odgoj i obrazovanje (AZOO), koja sve podržava organizacijski, financijski i kadrovski. To je super naslijeđe socijalizma - tumači nam jedna od mentorica olimpijaca, dr. sc. Andreja Lucić s Biološkog odsjeka PMF-a.

Upravo zbog tog iskustva i velikog angažmana, Prirodoslovno-matematički fakultet dobio je organizaciju Prirodoslovne olimpijade EU za sljedeću, 2025. godinu. Pripreme su već započele, a da bi se ugostilo nekoliko stotina učenika i njihovih mentora iz cijele Europe, trebat će odraditi veliki posao. Andreja Lucić otkriva kako imaju veliku podršku Ministarstva znanosti i obrazovanja i drugih institucija, te tvrtki.

Slično nam kaže i Vlado Lendvaj, predsjednik Hrvatskog saveza informatičara koji je posljednjih 10-ak godina mlade hrvatske informatičare postavio među najbolje i najpriznatije u cijelome svijetu.

- Jako je važno da natjecanja i dalje opstanu na ovoj i još boljoj razini. Super je što uopće imamo ovakav sustav. To je puno veća motivacija za učenike, posebno one najbolje, oni najviše nauče kad se pripremaju za natjecanja. Zadnjih smo godina uspjeli popraviti i sustav bodovanja, pa su srednje škole dobile priliku da samostalno biraju predmete za koje će davati dodatne bodove s natjecanja - ističe Lendvaj kojem je žao što se o našim vrhunskim učenicima natjecateljima ne govori onoliko koliko se govori o sportašima.

Većina njih, naime, natječu se od 11. godine, te jako mnogo vremena ulažu u učenje. Ono na čemu bi trebalo raditi je različit način rada s učenicima u redovnoj nastavi od načina rada za natjecanja. I sami učenici nam kažu - učenje za školu im je dosadno, svodi se na teoriju čak i u prirodoslovnim predmetima.

U razgovoru s olimpijcima, od većine smo čuli kako planiraju ili priželjkuju studirati u inozemstvu.

- U drugim zemljama nudi se puno širi raspon studija i programa u biokemijskom području koje me zanima. Nije da su naši fakulteti loši, samo ima malo programskog izbora. U inozemstvu se mogu birati puno specifičnija područja - kaže Jana koja planira upisati farmaciju ili biokemiju. 

Dr. sc. Lucić je svjesna tog problema, da najbolji učenici odlaze iz Hrvatske. I sudjelovanje u natjecanjima koristi im kao jako dobra preporuka. S druge, strane, dobro je da imaju mogućnost za to. PMF radi na tome da im ponudi što bolje uvjete, od izravnog upisa, kao i kasnijeg ostanka na fakultetu. Time se postiže i da u nastavi te znanosti ostaju oni najbolji.

'Treba nam više istraživačke nastave'

- Cijeli naš sustav bi više trebao ići na projektu nastavu, istraživačke projekte, nedostaje edukacije nastavnika. Nama je problem pronaći i nastavnike koji će osmisliti kvalitetne, izazovne zadatke. Osim toga, nastavnici u školama nisu navikli raditi na taj način. Novi kurikulum koji podrazumijeva povezivanje gradiva nije zaživio, škole nisu opremljene. U Luksembourgu školski kabineti izgledaju bolje nego naši fakultetski - kaže Andreja Lucić, dodajući kako bismo trebali proširiti mogućnosti za učenike za edukacije i tijekom praznika. Češka, primjerice, organizira ljetne znanstvene kampove. Njihovi učenici su uglavnom pri vrhu.

Vlado Lendvaj kaže kako moramo početi njegovati izvrsnost, te da je prosječnost problem cijele Europe.

- Dijeljenje medalja i priznanja baš svoj djeci stvara prosječnost u kojoj najbolji gube interes. Mi smo u informatici, a to su prihvatili i matematičari, postavili sustav liga i natjecanja kroz cijelu godinu. Time smo postigli da nema kampanjskog učenja, a oni najbolji brzo dođu do izražaja. Bilo bi dobro i da sva natjecanja započinju već od četvrtog razreda, kako bi se djeca privikla na takav način razmišljanja. Nema ništa loše u tome da imaju izazov i da ispituju svoje granice - zaključuje Lendvaj.

Natjecanje u statistici

Gotovo 1300 učenika i njihovih mentora iz 84 srednje škole diljem Hrvatske sudjelovalo je na ovogodišnjem Statističkom natjecanju koje organizira Državni zavod za statistiku. Zlato u kategoriji A, za učenike 3. i 4. razreda srednjih škola, osvojila je ekipa GOSPODA iz varaždinske Elektrostrojarske škole, srebro je kući ponijela ekipa KEMIČARI iz zagrebačke XV. gimnazije, dok je treće mjesto zauzela ekipa BIMBOLO iz Srednje škole Novska.

Kao najbolja ekipa u kategoriji B, u kojoj se natječu učenici 1. i 2. razreda srednjih škola, nagrađena je ekipa TRICEPSI iz zagrebačke I. gimnazije, drugo mjesto osigurala si je ekipa TEHNIČAR iz Tehničke škole Sisak, dok su broncu oko vrata dobili članovi ekipe TRIOSONATA iz zagrebačke XV. gimnazije.

Nagradu javnosti u kategoriji A zaslužila je ekipa IVESSA iz Ekonomske škole Velika Gorica, a u kategoriji B ekipa KRIZA iz Srednje škole Novska.

Direktan upis i dodatni bodovi

Prva mjesta na natjecanjima učenicima donose bodove za upis u srednju školu i fakultet. Prvo mjesto na nekoj od olimpijada koje organizira PMF učenicima osigurava direktan upis na taj fakultet

38 natjecanja i smotri

Učenici se natječu na 38 natjecanja i smotri u organizaciji AZOO - od natjecanja stranih jezika, hrvatskog, matematike, informatike, biologije, kemije, geografije... do vjeronauka, prometnog natjecanja "Sigurno u prometu", Crvenog križa, glazbenih natjecanja, literarnih, filmskih, plesnih​.

Oskari znanja

Učenici koji osvoje prva tri mjesta na državnim i međunarodnim natjecanjima nagrađeni su Oskarom znanja. Lani ga je dobilo 220 učenika osnovnim i srednjih škola, te pet zborova.

Igre na sreću mogu izazvati ovisnost. 18+.
Sve što je bitno, na dohvat ruke
Skini aplikaciju za najbolje iskustvo portala. Čitaj, komentiraj i budi uvijek u toku s najnovijim vijestima.
Komentari 0
FOTO Pogledajte kako izgleda vila u Istri bračnog para Kekin: Cijena noćenja ide i do 500 €
U ISTARSKOM MOMJANU

FOTO Pogledajte kako izgleda vila u Istri bračnog para Kekin: Cijena noćenja ide i do 500 €

Renovirana tradicionalna istarska kuća moderno je uređena, a cijena noćenja se kreće od 300 eura do 500 eura. Od iznajmljivanja Kekin zaradi nešto više od 13 tisuća eura godišnje
Vakula je rek'o: Stižu nam debeli minusi i najhladniji dan
ZIMA POKAZUJE ZUBE

Vakula je rek'o: Stižu nam debeli minusi i najhladniji dan

DHMZ je za subotu zbog poledice izdao žuto upozorenje za karlovačku i gospićku regiju
Jelavić, ali pravi: 'Možemo me koristi u prljavoj kampanji. Mile je znao tko sam, a ovo je istina'
O SUSRETU S KEKIN

Jelavić, ali pravi: 'Možemo me koristi u prljavoj kampanji. Mile je znao tko sam, a ovo je istina'

Ja se Mili Kekinu nisam lažno predstavio. Mile Kekin je točno znao tko sam ja. Sa mnom svi točno znaju na čemu su - ja sam Nikica Jelavić - i nikome se lažno ne predstavljam, rekao je