Dugoročna poslovna strategija MOL-a do 2030. nazvana je „Enter tomorrow“. Panenić se boji da bi to moglo bi moglo, kako je rekao, postati E.T. - naučna fantastika za INA-u
Panenić upozorio: Zatvaranje rafinerije u Sisku je neizbježno
Ministar zaštite okoliša i energetike, Mostov Slaven Dobrović jutros ispred Banskih dvora potvrdio je da će se ugasiti Rafinerija nafte u Sisku.
- Što znači izgubiti rafinerije? Mi moramo shvatiti da je cijelo društvo u tranziciji. Idemo u postfolno društvo, konzumacija derivata se smanjuje, neminovno dolazi do toga da se neki kapaciteti moraju ugasiti. Druga je stvar što se ta tranzicija mora napraviti tako da se vodi računa o radnim mjestima - rekao je Dobrović dodajući da tu brigu mora voditi država.
Na pitanje znači li to razgradnju Rafinerije, kaže kako počinje rasprava o tome kako to riješiti i u što transformirati proizvodne kapacitete.
- U neko doba će se to definitivno morati zatvoriti, ali ne nauštrb ljudi i otpuštanjem radnika. Pitanje je i otpremnina, to treba napraviti na zdrav način, sačuvati radna mjesta - kaže Dobrović.
Rekao je kako se razgovori o tome već vode.
- Razgovor o tome se već događa, prvo na razini vlade, a onda i s našim partnerom MOL-om - rekao je.
Stanka u Saboru zbog INA-e
Klub zastupnika Mosta tražio je stanku u Saboru kako bi progovorili o problemu INA-e i MOL-a.
Bivši ministar gospodarstva Tomislav Panenić u ime Kluba zastupnika Mosta podsjetio je kako je Uprava MOL-a 13. listopada odobrila dugoročnu poslovnu strategiju MOL grupe do 2030. godine pod nazivom „Enter tomorrow“ te kako su preuzeli obvezu podupiranja razvoja INA-e. No, analiza pokazuje kako je u INA-i došlo do pada svih pokazatelja poslovanja.
- Tom strategijom želi ojačati svoj položaj u srednjoj i istočnoj Europi, postati vodeća kemijska grupa u toj regiji, a to je ulagati oko 1,5 milijarde dolara svakih pet godina. Drago nam je da naš strateški partner u INA-i ima ovako ambiciozne planove, ali isto tako se nadamo da će ti planovi biti pretočeni u zajedničku strategiju s hrvatskom Vladom. Međutim, ja još nisam vidio niti naznaku tog plana. Ja se samo bojim da to „Enter tomorrow“ ne bi postalo „E.T.“ – naučna fantastika za INA-u. Bojim se da su nam ta nadanja uzaludna. Hrvatsku naftnu struku, politiku i javnost uznemirila je izjava gospodina Zsolta Hernadija, predsjednika Uprave MOL- a i bjegunca od hrvatskog pravosuđa koji je rekao da će MOL grupa slijediti svoj poslovni put i planove sa ili bez INA-e. Mi smo ušli 2003. godine u strateško partnerstvo s ciljem da se osigura razvoj INA-e u budućem vremenu kao samostalno vertikalno integrirane kompanije gdje su međusobnim ugovorima o suradnji određeni ciljevi i međusobne obveze. Strateški partner MOL preuzeo je obvezu podupiranja razvoja INA-e, povećanje proizvodnje ugljikovodika, širenje prodajne mreže i sve u cilju jačanja energetske sigurnosti i stabilnosti Republike Hrvatske. Nažalost, kad sad pogledamo analizu koja dolazi iz renomirane svjetske konzultantske kompanije, pokazuje se pad svih pokazatelja poslovanja. Tržišni udio INA-e je pao za 19% u veleprodaji, 17% u maloprodaji, prerade nafte je smanjena za 26% - rekao je Panenić.
Panenić: Moramo zauzeti čvrst stav oko Ine
- Nama se prigovara da vodimo plansku ekonomiju, a svi mogu vidjeti iz pokazatelja poslovanja da je poslovanje Ine unazađeno. Nama se prigovara da donosimo političke odluke, a mađarski premijer Viktor Orban je prisustvovao poslovnim sjednicama MOL a i sudjelovao u raspravama. Vidimo da je tamo dopušteno, a ovdje nije dopušteno hrvatskoj Vladi da prati poslovanje Ine kao jedne od strateških kompanija. U najkraćem roku treba poduzeti aktivnosti i zauzeti čvrst stav - poručio je Panenić novinarima ispred sabornice, ali i upozorio kako je gašenje rafinerije u Sisku neizbježno.
- Bez obzira kako mi trpjeli stanje, izgleda da je zatvaranje rafinerije u Sisku neminovno - rekao je.
Maras: Moramo zaštititi radna mjesta
- Radnici će doći će pod ovrhu jer HDZ i Most podržavaju zatvaranje rafinerije Sisak. Mi ne podržavamo. Ne želimo da se naša radna mjesta zatvaraju kako bi se mađarska radna mjesta otvarala. Mi ćemo sjest i na prugu kako bi spriječili da se nafta odvozi. Most i HDZ su kapitulirali pred MOL-om, a mene zanima ima li s tim veze Karamarko i konzultantica koja je radila za MOL i kolega Petrović koji je član HDZ-a, a radi za MOL- rekao je SDP-ov Gordan Maras na sjednici Sabora dok se vodila rasprava oko izmjena Ovršnog zakona zbog čega je od Reinera dobio sankciju zabrane govora do kraja dana.
U Marasovu obranu stao je Ivan Pernar.
- Smatram da je pitanje rafinerije izuzetno važno pitanje i da je kolega Maras imao pravo iskoristiti svoje dvije minute kako bi govorio o tome- rekao je Pernar.
Bulj: Ja sam protiv zatvaranja rafinerije
Mostov Miro Bulj komentirao je novinarima slučaj rafinerije u Sisku i hoće li se ona zatvoriti.
- Ja sam protiv zatvaranja rafinerije u Sisku. Rafineriju u Sisku treba obraniti, ona je od nacionalnog interesa- rekao je.
- Na pitanje je li o tome razgovarao s ministrom Dobrovićem, Bulj je rekao kako rafinerija treba opstati kao nacionalni strateški interes.
- Ako pogasimo sve rafinerije, bit ćemo samo tranzit nečijih interesa.
Na pitanje odakle Tomislavu Paneniću i Mostovcima informacija da bi se kontinentalni dio Hrvatske opskrbljivao iz rafinerije u Budimpešte, Bulj ne zna ništa o tome.
- To je Panenić rekao i on očito ima informaciju. Nisam s njim razgovarao o tome i ne znam ništa o tome- rekao je.
Naime, Panenić je u Saboru, govoreći o problemu INA- e i MOL- a, rekao kako ima informacije da će se kontinentalni dio Hrvatske opskrbljivati iz rafinerija u Budimpešti i Bratislavi.
- MOL nastoji u ovome vremenu do odluke Arbitražnog suda što prije implementirati svoju strategiju prestanka rada Rafinerije u Sisku i maksimalno odugovlačiti modernizaciju Rafinerije u Rijeci. Ja se bojim da je to stvaranje pretpostavki da na kraju zatvore se i jedna i druga. Prema raspoloživim informacijama koje imam, time bi zapravo kontinentalno dio Hrvatske opskrbljivo se iz moderniziranih svjetskih standardno rafinerija u Budimpešti i Bratislavi, a naš mediteranski dio, jadranski dio on bi se opskrbljivao putem terminale u lukama- rekao je.