Osim MiG-ova, u Hrvatskom ratnom zrakoplovstvu ima još stvari koje treba raščistiti. Poput dva Antonova AN-32B koje sada prodaju, a u njih su uložili milijune...
Propali na pisti: Remontirali ga za 15 mil. kn, pa ga prizemljili
To je pitanje veleizdaje ako se svjesno smanjuje jedna od ključnih vojnih sposobnosti Hrvatske, rekla je predsjednica Kolinda Grabar-Kitarović.
Nakon afere s MiG-ovima, predsjednica je jučer je na Vojnom učilištu “Franjo Tuđman” u Zagrebu kazala da su borbeni zrakoplovi prizemljeni dok traje istraga. No u Hrvatskom ratnom zrakoplovstvu ima još stvari koje treba raščistiti. Naime, Agencija Alan, koja je nadležna za prodaju otpisanog naoružanja i vojne opreme od 2014. u ponudi ima i dva transportna zrakoplova Antonov AN-32B. MORH nam je potvrdio da ih prodaju te da zbog velikih troškova održavanja nisu razmatrane mogućnosti prenamjene. No ako se ne koriste zbog velikih troškova, kako je moguće da je njihov remont 2011. godine, navodno stajao 15 milijuna kuna.
Antonovi su uglavnom u ispravnom stanju, posebno onaj oznake 727, koji je 2011. godine prošao generalni remont motora, trupa, hidrauličkih sklopova, stajnog trapa i antikorozivne zaštite. Osim toga, tada su ugrađeni uređaji za obranu od raketa.
Naš sugovornik kaže da je Hrvatska bez transportnih zrakoplova ne može obavljati niz zadaća, od trenažnih letova, prijevoza vojnih dužnosnika pa sve do sudjelovanja na aeromitinzima u Europi. Osobito je velika šteta što je zanemaren humanitarni aspekt prijevoza teških ranjenika, organa za transplantaciju i sl. jer su posade Antonova letjele u svim vremenskim uvjetima, pa i onim izrazito nepovoljnim kad helikopteri nisu u mogućnosti letjeti.
Iz MORH-a su rekli da zrakoplovi nisu konstrukcijski i dimenzijski povoljni za zadaće medicinskog prevoženja, iako je posada takve zadaće izvršavala. Posada zrakoplova letjela je 2009. u Afrganistan i u Irak. Nakon ukidanja transportne eskadrile, evakuacija hrvatskih vojnika, kao i građana diljem kriznih područja, ovisi o vojnim partnerima.
Apsurdno je da Hrvatska ne leti s transportnim avionima, dok Slovenija u svojem ratnom zrakoplovstvu posjeduje transportni zrakoplov Let L-410 Turbolet, koji je manji od Antonova, ali je također funkcionalan. Sat leta s Antonovom porezne obveznike stoji oko 15.000 kuna, a gašenje transportne eskadrile zadalo je glavobolje akrobatskoj skupini Krila oluje, čiji su prvi piloti otišli letjeti u Katar.
Naime, Antonovi su godinama služili aerogrupi za prijevoz opreme i tehničara. U planu Ministarstva obrane od 2015. do 2024. stoji da će u MORH-u djelovati eskadrila borbenih zrakoplova, transportni helikopteri, protupožarni avioni i školski avioni, tako da transportni avioni nisu nikome u planu iako bi jako dobro poslužili. Transportni zrakoplovi su ukinuti 2012. godine kada je ministar obrane bio Ante Kotromanović, a načelnik Glavnog stožera Oružanih snaga Drago Lovrić.
Antonovi od tada stoje na vojnom dijelu zagrebačkog Plesa i čekaju da ih netko kupi.
Meksiko ih koristi za nadzor granice
Meksička ratna mornarica prenamijenila je Antonove AN-32 te ih koristi za nadzor morske granice, a to nama u Hrvatskoj kronično nedostaje
MiG-ovi su prizemljeni, otkupit će ih Ukrajina?
Vojna policija provodi veliku istragu o remontu hrvatskih borbenih zrakoplova MiG-21 u Ukrajini, a s njima surađuju USKOK i PNUSKOK. Od 12, poletjeti mogu samo tri MiGa. Oleksandr Levchenko, ukrajinski veleposlanik u Hrvatskoj, rekao je za N1 da je projekt oko remonta MiGova relativno je jeftina.
- 12 aviona za 14 milijuna. Ugovor je za RH bio je jeftiniji za 5 milijuna eura od druge opcije. Oni su živčani jer im nismo dali maznuti tih 5 milijuna eura.Ako netko utvrdi da treba, popravit ćemo ih, to za sada nitko nije utvrdio - kazao je ukrajinski veleposlanik. Dodao je da ako će biti potrebno, da će Ukrajina otkupiti 12 zrakoplova od Hrvatske vojske.