Obavijesti

News

Komentari 96

Ustavna stručnjakinja o referendumu protiv covid potvrda: 'Postoje tri problema'

Ustavna stručnjakinja o referendumu protiv covid potvrda: 'Postoje tri problema'

Barić je u analizi ustanovila kako je ustavni referendum čak i prihvatljiv, iako redundantan, a to samo po sebi može biti ustavno neprihvatljivo. Za zakonodavni referendum kaže kako ima ozbiljnih problema

VIDEO

Predstojnica Katedre za Ustavno pravo Sveučilišta u Rijeci Sanja Barić na svom je Facebooku komentirala najavu Mosta kako planiraju prikupljati potpise za referendum o epidemiološkim mjerama i covid potvrdama.

Saborski zastupnici Mosta predstavili su dvije inicijative. Potpise planiraju početi prikupljati 4. prosinca, a jednim pitanjem mijenjao bi se Ustav, a drugim Zakon o zaštiti pučanstva od zaraznih bolesti. U oba slučaja jačala bi se uloga Sabora koji bi odluke donosio dvotrećinskom većinom.

Barić o potvrdama i prosvjedu: Ne možeš reći meni se taj propis ne sviđa, neću primjenjivati
Barić o potvrdama i prosvjedu: Ne možeš reći meni se taj propis ne sviđa, neću primjenjivati

Barić je u analizi ustanovila kako je ustavni referendum čak i prihvatljiv, iako redundantan, a to samo po sebi može biti ustavno neprihvatljivo. Za zakonodavni referendum kaže kako ima ozbiljnih ustavnopravnih problema zbog kojih bi teško prošao ocjenu ustavnosti pred Ustavnim sudom.

Igre na sreću mogu izazvati ovisnost. 18+.

Objavu Sanje Barić prenosimo u cijelosti:

Vezano uz predložena referendumska pitanja - jedan ustavotvorni referendum, drugi zakonodavni referendum - postoji niz problema.

A) Predloženo pitanje za ustavotvorni referendum: predlaže se dopuna čl. 17. Ustava s izričitim navođenjem epidemije/pandemije kao razloga "izvanrednog stanja".

Manji problem: načelno nije problem upisati to izrijekom u Ustav. Međutim, tu nemamo nikakav "novum" jer je Hrvatski sabor i do sada mogao tako primijeniti čl. 17. i smatrati ovo stanje dovoljnom "prirodnom nepogodom". Uostalom, u tom smislu se oglasio i Ustavni sud. Osim toga, izmjene i dopune Zakona o sustavu civilne zaštite su i donesene 2/3 većinom saborskih zastupnika. No, to osim redundantnosti nije problem i upisati u Ustav.

Pali su prvi otkazi zbog Covid potvrda, prijeti se učiteljima, a vlastite greške ne ispravljaju
Pali su prvi otkazi zbog Covid potvrda, prijeti se učiteljima, a vlastite greške ne ispravljaju

Predloženo pitanje za zakonodavni referendum ima bar 3 velika problema.

1) Tražiti da u vrijeme pandemije sigurnosne mjere donosi Hrvatski sabor, a ne neko izvršno tijelo, jest problematično sa stanovišta inherentnog ustavnog načela diobe vlasti, tj. sa stanovišta ustavnog identiteta. Može li zakonodavna vlast preuzeti inherentno izvršne ovlasti? I to još temeljem zakona, a ne temeljem Ustava RH. S jedne strane, jasno je da ne može zakon mijenjati diobu vlasti tj. ne može zakon oduzeti izvršne ovlasti. S druge strane, praktične strane, kako nešto što je u suštini operativna odluka može prijeći u nadležnost "spore" zakonodavne vlasti? Nastavno na to, "ide" drugi problem.

2) Je li predloženo zakonsko rješenje sadrži "novum"? Da li je Hrvatski sabor mogao i do sada promijeniti neku mjeru, da li je mogao intervenirati? Mogao je. S time što nije, dao je prešutnu suglasnost na sadržaj mjera. Uz to, ovlaštenje za donošenje mjera je usvojio sam Sabor, a Ustavni sud potvrdio kao valjanu pravnu osnovu. Osim toga, pod uvjetom da prođe ustavotvorni referendum, onda ionako IZVANREDNO ograničenje ljudskih prava "ide" putem 2/3 saborske većine...koja je dala ovlast Stožeru civilne zaštite već u proljeće 2020. Kružni argument. I redundantnost zakonodavnog referenduma jer je samorazumljivo prema prijedlogu za ustavotvorni referendum...koji je redundantan sam po sebi. Ali ok, hajde, neka.

Prije ulaska u Sabor zastupnici morali pokazati covid potvrde
Prije ulaska u Sabor zastupnici morali pokazati covid potvrde

3) Dolazimo na treći problem, a to je prijedlog različitog tretiranja pojedinih mjera koje su trenutno na snazi tj. posebno izdvajanje ove zadnje mjere (koja se odnosi na COVID potvrde i njihovu primjenu na državne dužnosnike, lokalnu samoupravu itd.). Nema nikakvog ustavnopravnog utemeljenja za različito tretiranje ove mjere u odnosu na sve ostale mjere. Očito da se cilja samo na tu mjeru, a ostalo je dekor.

Ukratko:

- ustavni referendum je čak i prihvatljiv, premda redundantan, a redundantnost sama po sebi može biti ustavnopravno neprihvatljiva,

- zakonodavni referendum ima ozbiljne ustavnopravne probleme zbog kojih bi teško mogao proći test ustavnosti pred Ustavnim sudom RH.

 

Sve što je bitno, na dohvat ruke
Skini aplikaciju za najbolje iskustvo portala. Čitaj, komentiraj i budi uvijek u toku s najnovijim vijestima.

Komentari 96
VIDEO

Washington je za plan Izraela o napadu na Iran doznao u zadnji trenutak: 'Proračunata osveta'
IZ MINUTE U MINUTU

Washington je za plan Izraela o napadu na Iran doznao u zadnji trenutak: 'Proračunata osveta'

Iran je bio u stanju pripravnosti nakon što je Izrael rekao da će odgovoriti na iranski napad na njega u subotu navečer

Pljušte reakcije na Ustavni sud. Oglasili se Bartulica, Grbin...
POSTIZBORNI PREGOVORI

Pljušte reakcije na Ustavni sud. Oglasili se Bartulica, Grbin...

Nakon održanih parlamentarnih izbora stanje je ovakvo - HDZ 61 mandat, Rijeke pravde 42, Domovinski pokret 14, Most 11, Možemo 10, NPS 2, IDS 2, Fokus 1
Milanović gubi šansu sastaviti  Vladu. Je li Mostova odluka i treći puta spasila vlast HDZ-u?
ANALIZA GRMOJINA ISTUPA

Milanović gubi šansu sastaviti Vladu. Je li Mostova odluka i treći puta spasila vlast HDZ-u?

Opcija  s 57 zastupnika u kojoj se "čeka" Most je dakle otpala. Ako bi se svih 13 zastupnika Domovinskog pokreta priključilo toj koaliciji, dolazimo do brojke 70. Ali onda iz nje otpadaju i Možemo i troje zastupnika SDSS-a