Brzo ga očiste: Djelatnici Zračne luke Zagreb odlede zrakoplov za nekoliko minuta. Zaštite ga odgovarajućom tekućinom i tek tad može poletjeti...
Vrućom vodom skidaju snijeg i led: Odledi me da poletim...
Airbus A320 Croatia Airlinesa u utorak se sprema poletjeti prema Amsterdamu. No prije polijetanja radnici Međunarodne zračne luke Zagreb trebali su ga odlediti i pripremiti za polijetanje špricanjem tekućine za sprečavanje zaleđivanja.
POGLEDAJTE VIDEO:
Pokretanje videa...
Zrakoplov je s putnicima stigao kraj starog terminala, a ondje su ga čekala dva kamiona s košarama u kojima su bili zaposlenici zračne luke spremni za odleđivanje. Marijan Ostojić, rukovoditelj službe RAMPA u Zračnoj luci “Franjo Tuđman”, kaže da se odleđivanje radi pri temperaturama od oko 0 stupnjeva i niže pa do 3 stupnja Celzijevih ili više.
- Ponekad postoje zahtjevi za odleđivanjem i kod viših temperatura u okolnostima visoke vlažnosti u zračnoj luci. Naime, zrakoplov leti na visinama na kojima je temperatura i -50 stupnjeva. U tim uvjetima dolazi do pothlađivanja površina zrakoplova te se u doticaju s vlagom na tlu mogu stvoriti ledene naslage na krilima i trupu zrakoplova - rekao je Ostojić. Dodaje da sad raspolažu s četiri stroja za špricanje zrakoplova. Jedan radnik vozi, dok je drugi u košari za špricanje. Imaju i stroj sa zatvorenom kabinom te teleskopsku “ruku” s kojom se operater približi zrakoplovu i kamerom vidi što odleđuje.
Detalji pojedinog postupka odleđivanja zrakoplova, kao određivanje fluida i mješavine koja će se koristiti, moraju se prije početka dogovoriti s kapetanom zrakoplova, koji je odgovoran hoće li zrakoplov poletjeti ili neće.
- Onaj koji se nalazi u košari je voditelj tima te on govori vozaču kako da se postavi i što će se raditi - kaže Ostojić. U utorak je padao mokri snijeg koji je težak te su ga radnici prije špricanja trebali prvo očistiti.
- Ne smije se narušiti aerodinamika zrakoplova, opstrujavanje zraka oko krila mora biti idealno, onako kako je to zamislio konstruktor - rekao je Miroslav Graber, koji odleđuje zrakoplove.
- Vrućom vodom skinuli smo snijeg i led, a zatim smo zaštitili zrakoplov odgovarajućom tekućinom. Koristimo dvije vrste, tzv. tip 1 i tip 4. Tip 1 koristimo u manje ekstremnim uvjetima. U ekstremnim uvjetima izrazito niskih temperatura koristimo tekućinu tip 4 koja sprečava ponovno smrzavanje - kaže Graber.
Dodaje da je važno da zrakoplov poleti u određenom vremenu, jer to sredstvo ima određeno vrijeme djelovanja, kako ne bi došlo do ponovnog smrzavanja. Graber kaže da uvjeti znaju biti teži kad je u košari stroja za špricanje zrakoplova.
- Uvjeti su malo teži, pogotovo kad puše vjetar, tad treba biti oprezan. Ovaj posao radim već 20 godina, ali bez obzira na iskustvo, uvijek treba biti jako pažljiv. Znaju se, naime, stvoriti naslage prozirnog leda u kutovima koje su teško vidljive, a potrebno ih je uočiti i otkloniti - rekao je Miroslav.
Nakon što su radnici u nekoliko minuta odledili zrakoplov i pošpricali ga tekućinom za sprečavanje zaleđivanja, Airbus Croatia Airlinesa je bez problema poletio.