Donosimo vam ulomak iz knjige Menadžer početnik, autora Lorena B. Belkera i Garyja S. Topchika, u izdanju nakladničke kuće VBZ.
Kako se odnosite prema manje uspješnim zaposlenicima?
Neće svaki vaš zaposlenik biti uspješan na poslu. Nekome tko slabo radi možda je potrebna dodatna obuka, premještaj u drugo područje gdje će zaposlenik možda zasjati, ili, na koncu, izravan otkaz. U velikim poduzećima prečesto se događa da menadžeri svoje problematične zaposlenike naprte drugom odjelu. To nije pošteno prema vašim kolegama menadžerima, osim ako zbilja mislite da će tom zaposleniku bolje ići na drugom odjelu gdje će mu posao bolje odgovarati vještinama. U nekim poduzećima bilo je čak primjera da su menadžeri znali promaknuti loše radnike, samo da bi ih se riješili. Kad ih menadžer drugog odjela upita kakav je mogući kandidat na svom sadašnjem poslu, takvi menadžeri nisu baš potpuno iskreni pri odgovoru.
Smatram da je jedina korektna politika u takvoj situaciji otvorenost i iskrenost. Jednoga dana možda ćete i sami među ljudima iz drugog odjela tražiti kandidate za promaknuće u svoj vlastiti odjel, a najbolja vam je garancija da nećete dobiti nečije otpatke to da nikad sami ne pribjegnete takvom jeftinom triku.
Vjerojatno se možete poistovjetiti sa sljedećom pričom o menadžeru početniku. Nakon što je proučio ocjene učinkovitosti ljudi jednu razinu ispod mjesta koje je pokušavao popuniti u svojoj službi, izabrao je tri moguća kandidata. Kako je uobičajeno, nazvao je menadžere tih kandidata, i dobio sjajno izvješće o jednom od njih, mladom čovjeku. Promaknuo ga je u svoj odjel i ispao je potpuna katastrofa. Nakon kraćeg vremena morao ga je otpustiti jer nije zadovoljavao. Tada je menadžer početnik pozvao na red osobu koja mu je dala preporuku i zatražio objašnjenje, ni u snu ne očekujući da su mu podvalili. Odgovor koji je dobio glasio je da zaposlenik nije zadovoljavao i da je menadžeru bilo dosta gnjavaže s njim. Budući da prethodni menadžer nije bio iskren, menadžer početnik na prijevaru je morao obaviti prljavi posao. On je na kraju morao otpustiti tog zaposlenika.
Naravno, jak je poriv da se takvom menadžeru vrati istom mjerom, no pravo je rješenje pobrinuti se da vam to nitko ne učini. Odmazda unutar poduzeća ne koristi nikome.
Rehabilitacija
S druge strane, sasvim je u redu pokušati rehabilitirati neproduktivnog zaposlenika ako su s time detaljno upoznati svi koji u tome sudjeluju. U upravo opisanoj situaciji, na primjer, da je kolega menadžer sjeo s menadžerom početnikom i ukazao mu na to da zaposlenik loše obavlja posao, no da bi mu iz opravdanih razloga želio dati još jednu šansu, menadžer početnik možda bi primio tu osobu. Mnogo se takvih pokušaja pokazalo uspješnima. Zaposlenik i radno mjesto jednostavno si međusobno nisu odgovarali, no zaposlenik je imao dara; premještaj u drugo područje gdje se taj dar mogao bolje iskoristiti pretvorio je zaposlenika iz vrlo slabe učinkovitosti u produktivnog djelatnika.
No, općenito gledano, bit ćete mnogo učinkovitiji kao vođa, ako možete svoje probleme rješavati unutar vlastitog odjela, a ne ih istovariti na neki drugi odjel. Poduzeća koriste mnogo različitih vrsta testiranja kako bi ljude smjestili na one poslove koji im leže, ili barem u radna područja koja im osobno odgovaraju.
Ta testiranja sežu od jednostavnih petominutnih testova sve do složenih trosatnih psiholoških procjena. To je nešto što vaše poduzeće već ima ili bi trebalo uvesti. Još jednom naglašavam, uvijek morate biti svjesni prednosti koje donosi postavljanje zaposlenika na poslove na kojima imaju najveće šanse da budu uspješni. Mnogo je lakše razmjestiti ljude po poslovima koji im prirodno odgovaraju nego ih siliti na poslove koje rade loše i onda ih pokušavati „educirati“. To jednostavno ne funkcionira baš često.
O knjizi
Menadžmentski klasik s prodanih 200 000 primjeraka, ovo je novo, prošireno izdanje još uvijek nenadmašni vodič za svakog menadžera početnika. Od svog prvog izdanja, "Menadžer početnik" pomaže tisućama menadžera novaka nositi se sa svojim novim odgovornostima… a sada može pomoći i vama!
Jasna i sažeta, knjiga pokriva sve temelje koji su vam potrebni za uspjeh, s prijeko potrebnim savjetima o temama kao što su zapošljavanje i otpuštanje, vođenje, motivacija, te organizacija vremena i podnošenje stresa. Uz to, ovo izdanje pokazuje vam kako izgraditi povjerenje i pouzdanje, aktivno slušati, upravljati raznolikom grupom pojedinaca, pohvaliti dobar rad, te kako se postaviti prema mnogim drugim izazovima koje nosi posao menadžera. Napisan primamljivim i pristupačnim stilom, ovaj klasični priručnik za stjecanje vještina temeljni je alat za postajanje učinkovitim, samopouzdanim menadžerom.