Obavijesti

Promo sadržaj

Komentari 8

Ovu Slavonku nisu pokolebali ni krize ni krediti: Pitaju me kako meni uvijek sve uspije

Ovu Slavonku nisu pokolebali ni krize ni krediti: Pitaju me kako meni uvijek sve uspije

Ljiljana se vrlo mlada upustila u poduzetničke vode. Na samim počecima nije bilo lagano jer ju je zatekla velika gospodarska kriza, ali i kredit u 'švicarcima'. No unatoč svim preprekama Ljiljana je uspjela

VIDEO

Iskrena, dobronamjerna, uvijek spremna pomoći, ambiciozna i sretna. Tim se riječima opisala naša sugovornica iz Nove Gradiške, 43-godišnja Ljiljana Šoch. U životu je radila sve i svašta, ali od svojih poslovnih početaka bila je u obrtništvu, u kojem se zadržala sve do danas. U razgovoru s nama podijelila je svoju inspirativnu priču o poslovnim počecima, ali i ne tako laganom poduzetničkom putu.

'Od kapitala sam imala staru kuću'

Ljiljana se mlada udala i dobila svoju prvu djevojčicu. Poslije rodiljskog dopusta, a u nedostatku posla, i to sa samo završenom gimnazijom, odlučila je otvoriti salon za vjenčanja iako je imala skromni kapital. 

- Od kapitala sam imala staru kuću, koju je svekar kupio netom prije, i novi automobil, koji smo suprug i ja kupili na kredit. A to je bila početnička greška svih mladih parova. Prodali smo automobil i uložili novac da bismo od stare kuće napravili poslovni prostor i dignuli još jedan kredit za ulaganje u salon. Imala sam sreću da sam imala podršku supruga i njegovu sigurnu plaću, jer je državni službenik, pa je mogao dobiti kredit – prisjeća se Ljiljana svojih početaka. 

Nakon samo šest mjeseci poslovanja ostala je trudna s drugom djevojčicom. Ubrzo nakon povratka s rodiljskog dopusta došlo je do "buma" internetske prodaje vjenčanica putem Alliexpressa i sličnih stranica. A došli su i svjetska gospodarska kriza te slučaj "franak", čiji su, priča nam Ljiljana, isto tako bili taoci. 

- U međuvremenu smo kupili obiteljsku kuću na kredit u 'švicarcima'. Kuća je imala ugostiteljski prostor i poslovni prostor, u kojem je bila u najmu kladionica. Plan je na prvu bio dobar. Međutim, kladionica koja je bila u najmu ubrzo je propala i nestala, a kafić nije bio onakav kakav smo zamišljali – opisuje Ljiljana.

Preuzevši veliki teret na svoja leđa, Ljiljana je odlučila uzeti stvar u svoje ruke. Od "birtije", kaže nam, stvorila je urbani kafić usklađen s njenim stilom i načinom života. 

- Nabavila sam najbolju kavu i pokušala biti drugačija od drugih. Znala sam da narodna glazba privlači mnoštvo ljudi, ali ja ju nisam željela. Željela sam urbane goste. One koji vole ugodan ambijent, finu kavu i zabavu uz urbanu glazbu – objašnjava nam naša sugovornica prisjećajući se i suprugove rečenice "Kako tebi uvijek sve uspije?". 

Zaokružena poduzetnička priča

Upravo ta rečenica, ističe Ljiljana, vodi je kroz život. U poduzetništvu je, smatra, obavezan i stalan izlazak iz zone komfora, a tko to ne želi, ne može uspjeti i biti uspješan poduzetnik.

- Još tijekom gospodarske krize stigao je slučaj 'franak'. Suprugova plaća nije bila dostatna za vraćanje kredita za kuću. Radila sam sama u salonu vjenčanica, vodila i čistila kafić, ali nije bilo dovoljno. Kako su me klijentice u salonu često pitale za uslugu šminkanja, odlučila sam završiti tečaj za make-up artista da bismo imali dodatni prihod. Znala sam da moramo platiti kredit i živjeti – kaže nam Ljiljana.

Više ovakvog sadržaja pročitajte u specijalu Kvaka24. 

Cijelu svoju poduzetničku priču Ljiljana je zaokružila organizacijom evenata. Sasvim slučajno pružila joj se prilika da oživi jedan ljetni disko u svojem gradu koji nije radio godinama. S obzirom na to da je stekla neko iskustvo u organizaciji evenata, prije sedam godina odlučila je pokrenuti Sajam vjenčanja u svojem gradu, a sve s ciljem kako bi pokazala da obrtnici iz maloga grada imaju kvalitetnu uslugu i proizvode na visokoj razini, koji su bolji ili isti kao u velikim gradovima. 

- Uloga lokalne vlasti bila je presudna. Ako je nemate, onda je mnogo teže. Sajam vjenčanja Exclusive od ostalih sajmova razlikuje to što je organiziran u ekskluzivnom šatoru i što ima modne revije s bogatim glazbeno-scenskim nastupima, velikom pozornicom i pistom, bogatim svjetlosnim efektima – napominje nam Ljiljana. 

Pokretanje videa...

Sajam vjenčanja Exclusive 01:04

Žena, majka, poduzetnica

Da u Hrvatskoj nije lako biti poduzetnik, potvrđuje nam i Ljiljana. Smatra da su nameti veliki i često je teško sve platiti, ali istodobno je mišljenja kako su se poduzetnici malo razmazili. 

- Preživljavaju i opstaju oni koji rade ispravno, najuporniji i najbolji. Biti obrtnik i poduzetnik ne znači biti gazda u odijelu koji broji novac, to nije niti jedan ozbiljan obrtnik – smatra Ljiljana, koja upozorava i na razliku koja se radi između muškaraca i žena u poduzetništvu

- Žao mi je što smo još toliko u zaostatku da se žene promatra te da se ocjenjuju njihova sposobnost i inteligencija prema vanjskom izgledu. Kod muškaraca se ne gledaju odjeća i kilogrami, niti se to komentira. Sluša se što govore i rade – kaže Ljiljana. 

Ljiljana je članica i komorskog sustava. Ističe kako je HOK kao servis dobar za obrtnike, ali obrtnici ga nedovoljno koriste. 

- Velik broj obrtnika ne zna kamo i kome pripadaju i gdje se mogu obratiti za pomoć. Lutaju, jadni, sami. Tako sam i ja, pa znam iz vlastitog iskustva. Ja se trudim biti na usluzi svim obrtnicima, dugo sam u poslu, Gradiščanka sam, pa me puno njih poznaje i uvijek se trudim pomoći – kaže Ljiljana, koja je dobitnica nagrade "Najinspiracija 2020.", i to za poseban doprinos u poticanju i širenju ženskog poduzetništva i pomoći ženama.

- Osobno me i inspiriraju uspješne žene iz moje okoline, a ima ih jako puno u različitim ulogama. Od moje bake, Dalmatinke, koja u 90. godini slomi kuk, operira i stane na noge bez štake u roku dva mjeseca, preko moje majke koja se borila za nas da budemo uspješne, dobre i sretne. Takve dvije odgajam i one su mi najveći ponos i uspjeh – iskreno ističe Ljiljana. 

Na kraju svim mladim i budućim poduzetnicima jasno poručuje: 

- Obrtništvo i poduzetništvo je stil života, i to brzog života. Puno je tu truda, rada i odricanja i neizvjesnosti, ali isto tako ljepote, adrenalina i ponosa. U poduzetništvu, ako želiš uspjeti i biti uspješan, nema stajanja, jer ako stojiš, a ne penješ se, brzo padaš – zaključuje Ljiljana Šoch. 

Sve što je bitno, na dohvat ruke
Skini aplikaciju za najbolje iskustvo portala. Čitaj, komentiraj i budi uvijek u toku s najnovijim vijestima.

Komentari 8
VIDEO

Korak za ulazak na nova tržišta: Koje sve tvrtke danas trebaju industrijskog dizajnera i zašto
RAZGOVARALI SMO SA STRUČNJACIMA

Korak za ulazak na nova tržišta: Koje sve tvrtke danas trebaju industrijskog dizajnera i zašto

Kako bi bili konkurentni na tržištu, proizvodi moraju izgledati privlačno te biti dizajnirani s puno stila, a upravo suradnja s industrijskim dizajnerima donosi potrebne vještine koje tvrtkama omogućuju stvaranje izgleda takvog proizvoda

Domaći projekt pošumljavanja dronovima iz zraka: 'Ono što mi sadimo su pametne šume'
Od menadžera do inovatora

Domaći projekt pošumljavanja dronovima iz zraka: 'Ono što mi sadimo su pametne šume'

Prije zaokreta u poduzetništvo i pokretanja dva uspješna projekta čiji je glavni cilj očuvanje okoliša, Goran je bio na vodećim pozicijama u domaćim i stranim kompanijama. Međutim, kod njega je presudila ljubav prema prirodi
Prijavite se na webinar i prepoznajte intelektualno vlasništvo u svom poslovanju
AKADEMIJA DZIV-A POZIVA

Prijavite se na webinar i prepoznajte intelektualno vlasništvo u svom poslovanju

Specijalizirani moduli namijenjeni su za mala i srednja poduzeća, a teme obuhvaćaju (pre)poznavanje i korištenje intelektualnog vlasništva u poslovanju kao i zaštitu različitih oblika industrijskog vlasništva