Suprotno svim predviđanjima, hrvatsko tržište automobila ove godine bilježi velik rast. Ipak, nije sve tako ružičasto, za porast prodaje najmanje su zaslužni građani
Koji su razlozi za "preporod" domaćeg tržišta automobila?
Ulazak Hrvatske u EU i osjetno jeftinija rabljena vozila trebali su biti posljednji čavli u lijes hrvatskog tržišta novih automobila. Svi su očekivali katastrofalnu 2014. godinu, no dogodilo se nešto neslućeno, rekordni rast prodaje. Tržište automobila nije ovako naglo raslo u posljednjih deset godina, što uvelike čudi jer za to realno nema nikakvih ekonomskih preduvjeta. Banke nikad nisu bile škrtije u pogledu odobravanja kredita, građani, ruku na srce, baš i nemaju volje niti sredstava podizati nove kredite, u većini obitelji se jedva krpa kraj s krajem pa ipak tržište raste kao u zlatna vremena. Koliki je uzlet na našem tržištu, dobro pokazuje usporedba s ostatkom Europe. Od 30 najvažnijih tržišta Hrvatska je po rastu trenutačno druga u Europi, odmah iza Portugala.
Država kupuje našim novcem
No koliko god te vijesti zvuče dobro, razloga za zadovoljstvo nemaju ni prodavatelji niti građani. Najveći generator rasta su rent a car tvrtke. Ovaj biznis je kod nas izrazito sezonski, tako da tvrtke tijekom ljeta na raspolaganju imaju gotovo 20.000 automobila, a za ostatak godine dovoljno im je samo 3000-5000. Višak se nakon svake sezone vraća na tržište kao rabljeni automobili, a to dodatno smanjuje prodaju novih. Taj će efekt biti još izraženiji ove godine. Drugi najvažniji generator rasta su država i državne tvrtke, a svi dobro znaju da oni kupuju našim novcem. Zbog toga se zaista nemamo što veseliti.
Top 5 razloga za velik rast prodaje u 2014.
1. Rent a car najviše kupovao
U prvoj polovici godine kupili su otprilike 9000 vozila, kupovali su mnogo više nego prošle godine i najviše utjecali na rast. Većina auta će nakon ljeta na tržište.
2. Država se također bacila u trošak
Država je samo za potrebu MUP-a kupila otprilike 1500 automobila, a nabavljalo se i za ministarstva te javne agencije. Time je Vlada kupila mnogo više auta nego prošle godine.
3. Državne tvrtke kupuju više
U krizi im je vozni park ostario, pa su tvrtke u državnom vlasništvu krenule u obnovu. Samo HEP na vozila namjerava potrošiti 59,420.000 kuna.
4. Obnova voznog parka
Htjele, ne htjele, tvrtke moraju kupovati nove aute. Od početka krize suzdržavaju se, pa su im auti postali previše istrošeni ili je za njih isteklo financiranje.
5. I građani kupuju malo više
Rastu prodaje najmanje pridonose građani, odnosno fizičke osobe, no ohrabruje da i oni ove godine kupuju malo više auta.