Obavijesti

Tech

Komentari 3

Standardizira se internetsko tržište: Evo kako je nastao HUDI

Standardizira se internetsko tržište: Evo kako je nastao HUDI
12

Najveći izdavači online portala u Hrvatskoj, Hanza Media, Index promocija, Nova TV, RTL Hrvatska, Styria i Telegram Media Grupa, ove su se godine ujedinili u Hrvatsku udrugu digitalnih izdavača (HUDI)

VIDEO

Direktor digitalnih operacija Hanza Medije, Stipe Grubišić moderator panela 'Nećete vjerovati: Standardizira se internetsko tržište!' na Weekend Media Festivalu u Rovinju ugostio je Maju Blumenšajn, direktoricu novih medija Nove TV, Ivana Pleše, operativnog direktora Index promocije, Zorana Turkovića, direktora i člana Uprave 24sata, Vedrana Vereša, člana Uprave s Telegrama i Tonka Weissmana, direktora pravnih poslova i diversifikacije i člana Uprave RTL-a Hrvatske.

Najveći izdavači online portala u Hrvatskoj ujedinili su se kako bi zajednički radili na standardizaciji digitalnog oglašavanja u Hrvatskoj, a na panelu su govorili o tome kako je sve počelo, koji im je cilj i kakvi su im planovi za budućnost. 

Izvršni odbor udruge čine Stipe Grubišić, Ivan Pleše, Maja Blumenšajn, Tonko Weissmann, Vedran Vereš, Zoran Turković, te Miran Pavić, osnivač i direktor Telegram Media Grupe. Izvršna direktorica HUDI-ja je Mia Biberović, suvlasnica i urednica Netokracije.

- Ideja za cijelu ovu priču oko Hrvatske udruge digitalnih izdavača traje već nekih 10 godina. Bio je niz neuspjelih pokušaja i zapravo cijela ta priča oko interneta i digitala u Hrvatskoj je nastala iz nekog kaosa i sada je došlo vrijeme da se to regulira i standardizira da bi svi mogli ostvariti daljnji rast. Sam taj projekt osnivanja Udruge trajao je pa skoro dvije godine. Lomili smo se oko toga, ali smo se na kraju uspjeli dogovoriti, sjesti za stol, staviti sve otvorene karte i početi raditi na standardizaciji - istaknuo je Turković.

- Ja sam se u inicijativu uključila tek prošle godine kada smo najozbiljnije počeli razgovarati o konkretnim budućim ciljevima i akcijama koje će Udruga poduzimati na tržištu. Iako nas je korona usporila u nekim planovima koje smo inicijalno imali, s druge strane, mislim da je dodatno naglasila izazove s kojima se svi mi susrećemo. Ja bih rekla da iza sebe imamo vrlo produktivnih godinu dana - rekla je Blumenšajn.

- Udruga je sjajno mjesto za razmjenu nekih iskustava. Iako mi jesmo konkurenti na tržištu, mi imamo mnoge stvari koje nas zajedno brinu, mnoge stvari za koje imamo zajedničke interese, i kao Udruga ipak možemo imati veću snagu, jači glas i veći legitimitet da adresiramo ta pitanja - tvrdi Vedran.

Udrugu sljedećih godinu dana čekaju veliki izazovi, ali kako oni kažu, imaju velike šanse za uspjeh. Fokusiraju se na četiri cilja, a njih je pomno objasnio Zoran Turković.

- Prva stvar je standardiziranje mjerenja posjećenosti internetskih portala u Hrvatskoj. Tu imamo kaos. Neki izdavači su u jednom mjerenju, neki u drugom, trećima je jedna metrika bitnija od druge. Uopće se ne zna što je valuta na tržištu. Samim time, cijelo tržište nas drži neozbiljnim. Druga stvar koja je bitna za daljnji rast ulaganja u internetsko oglašavanje je standardiziranje mjerenja uspješnosti digitalnih oglasnih kampanja. U ovoj prvoj točki je kaos, a u ovoj drugoj je još veći. Svaki klijent, svaka agencija, ima nekakav svoj kriterij mjerenja uspješnosti što je dobro, što nije. Nadalje, digitalni izdavači sa svoje strane imaju neke svoje kriterije i naprosto, kada se sve to stavi u korelaciju, nemoguće je dobiti točan odgovor što je zapravo uspješno, a što nije. Treća točka je digitalni adex. Mi trenutno u Hrvatskoj uopće ne znamo koliko iznosi godišnje ulaganje u digitalno oglašavanje. Postoje neki adexi, međutim, oni nisu točni. Oni govore da su Styria i Hanza Media najveći digitalni oglašivači što zapravo i nije točno jer mi imamo dosta svojih kućnih bannera koji se vrte i to se broji pod investiciju. Ne znamo ni koliko se godišnje u Hrvatskoj investira u Google oglašavanje, social platforme, jednostavno tih podataka nema. Međutim, u drugim zemljama ti podaci postoje i svi ti podaci su standardizirani. Četvrta točka je zakonodavstvo i regulativa. Tu je glavna stvar ove godine pregovaranje s Googleom i social platformama oko naknade za sadržaj, ali o tome ćemo nešto više u budućnosti - objasnio je Turković.

- HUDI bi trebao biti snaga tržišta koja ukazuje na probleme, koja ukazuje na stvari koje treba adresirati i promijeniti. Vidjet ćemo sve što možemo učiniti radi boljitka tržišta - rekao je Tonko. 

Dotaknuli su se i priče o tome kako su zapravo skupili kolege koji su sada u Udruzi.

- Kada smo krenuli u tu inicijativu zvali smo kolege koji baš i nešto nisu bili zainteresirani. Ono što je bilo zanimljivo je kada smo zvali Novu TV ona je rekla da će ući ako i RTL. Onda smo zvali RTL, koji je rekao da će ući ako uđe Nova TV. Tako su onda ušli i Nova i RTL - ispričao je Zoran jednu zanimljivu anegdotu iz samih početaka.

Što se tiče buduće uloge medija svi se slažu oko jednoga, a to je stvaranje kvalitetnog sadržaja koji informira i educira društvo.

- Kao što je Stipe rekao, želimo pomoći sebi, manjim izdavačima i srednjim, i na kraju dana našim korisnicima želimo ponuditi kvalitetan sadržaj. Mislim da smo svi s vremenom potpuno slučajno i nesmotreno upali u atmosferu koju su stvorile velike platforme i počeli se natjecati na tržištu metodama koje nužno nisu najbolje za korisnike. Tu se događa i klikbejt i iskorištavanje tih platformi kako bi se došlo do klikova. Došli smo do točke u kojoj smo shvatili da je jedini normalan i smisleni korak da ponudimo kvalitetno novinarstvo jer ipak uloga medija je, osim da informiramo, i da educiramo društvo - tvrdi Maja.

- Uloga medija i same ove Udruge sve više će biti u tome da zadrži povjerenje korisnika. Fact Checking i fake news su na Zapadu veliki problemi. Mi nismo toliko veliko tržište pa možda i nećemo imati takve probleme, ali će nas to definitivno dočekati za par godina pa mi kao Udruga i kao mediji moramo pronaći strategiju da se protiv toga kvalitetno borimo - istaknuo je Ivan Pleše.

Budućnosti društva nema bez medija, to je već opće poznata činjenica koju je istaknuo i Zoran.

- Mediji su tu otkad su ljudi počeli komunicirati i bit će tu još dao bog tisuću godina. Oni su tu da inspiriraju, da informiraju, da zabavljaju. Ako se želi raditi kvalitetno, neovisno novinarstvo, to ima svoju cijenu - rekao je Zoran i dodao da svi trebaju raditi zajedno jer je to na kraju krajeva poanta Udruge.

- Pozivamo sve medije u Hrvatskoj da nam se pridruže, sve digitalne izdavače, mikro, makro ili srednje jer cijela Udruga je postavljena na način da svi sudjeluju i da svi sa svojim znanjima i vještinama doprinose tome da se tržište standardizira i regulira - rekao je.

No udruga nije samo za medije.

- Sudionici digitalnog tržišta u Hrvatskoj su i tech platforme, razne oglasne mreže i istraživačke institucije. Svi oni mogu pridonijeti da radimo kvalitetan posao i da stvaramo kvalitetan sadržaj. Bez toga sve pada u vodu - zaključio je direktor i član Uprave 24sata, Zoran Turković.

Sve što je bitno, na dohvat ruke
Skini aplikaciju za najbolje iskustvo portala. Čitaj, komentiraj i budi uvijek u toku s najnovijim vijestima.

Komentari 3
VIDEO

VIDEO Ovaj humanoidni robot kreće se kao ni jedan do sada
NOVA GENERACIJA

VIDEO Ovaj humanoidni robot kreće se kao ni jedan do sada

Boston Dynamics je predstavio svoju sljedeću generaciju humanoidnog robota, potpuno električnog Atlas robota

Netflixov prihod poskočio u prvom tromjesečju, imaju i ogroman porast pretplatnika
UZLAZNI TREND

Netflixov prihod poskočio u prvom tromjesečju, imaju i ogroman porast pretplatnika

Američka digitalna platforma za streaming filmova i televizijskih serija Netflix izvijestila je o skoku prihoda i dobiti u prvom tromjesečju, uz više od devet milijuna novih pretplatnika i podignute cijene
Najstariji restoran u Zagrebu: Na brijegu je sve 'po domaći'
SKENDERICA 1912

Najstariji restoran u Zagrebu: Na brijegu je sve 'po domaći'

Od samog otvaranja, u restoran Skenderica dolaze gosti željni jednostavne, domaće hrane. Sir i vrhnje koje nabavljaju na Kvatriću ide u najfinije štrukle