ORIGINALI 'PLANU' U SEKUNDI
FOTO Labubu izaziva ovisnost, a većina lutkica koje prodaju po Hrvatskoj su lažne! Evo zašto...
Ono što je započelo kao nišna kreacija hongkonškog umjetnika Kasinga Lunga, inspirirana nordijskim folklorom, preraslo je u globalni kulturni fenomen. Labubu, plišani kolekcionarski predmet šiljatih ušiju i zagonetnog osmijeha, postao je najpoželjniji modni dodatak u 2025. godini...
Labubu je zavladao Hrvatskom tolikom brzinom da su ga mnogi već prozvali "novim fidget spinnerom", ali ovoga puta za sve generacije.
Labubu je zavladao Hrvatskom tolikom brzinom da su ga mnogi već prozvali "novim fidget spinnerom", ali ovoga puta za sve generacije.
Po štandovima, trgovačkim centrima, kioscima i online grupama, Labubu figurice rasprodaju se u roku od nekoliko sati. Kolekcionari ih hvataju kao rijetke Pokemone, djeca ih traže kao rođendanske poklone, a roditelji očajnički obilaze kioske u potrazi za "onim s kapicom" ili "šarenim zubima". Što je to u Labubuu što je zaludilo Hrvatsku?
Viseći s torbica Rihanne, Due Lipe i K-pop zvijezde Lise, ove su lutke stvorile redove ispred trgovina diljem svijeta i samo u 2024. godini generirale 400 milijuna dolara prihoda za kineskog maloprodajnog diva Pop Mart.
No, dok se obožavatelji otimaju za rijetke primjerke, psiholozi upozoravaju na mračnu stranu ove pomame: kompulzivno sakupljanje koje može pogoršati tjeskobu, usamljenost i stvoriti financijski pritisak.
Svojim nestašnim očima i širokim osmijehom koji otkriva devet nazubljenih zuba, popularnost Labubu lutaka mnogima je zbunjujuća. Ipak, upravo je njihov "ružno-slatki" izgled ono što ih čini neodoljivima Generaciji Z.
U nesigurnim ekonomskim vremenima, ove lutke predstavljaju pristupačan luksuz i statusni simbol. Njihova razigrana estetika odražava svojevrsni bijeg od surove stvarnosti odraslog života.
Ključ uspjeha leži u "blind box" (kutija iznenađenja) modelu prodaje. Kupac ne zna koju verziju lutke dobiva, što proces kupnje pretvara u igru na sreću. Iščekivanje i iznenađenje pri otvaranju kutije pružaju trenutni nalet dopamina, potičući želju za ponovnom kupnjom u nadi da će se dobiti rijedak ili željeni model. Ovaj osjećaj, sličan kockanju, potiče kompulzivno ponašanje i stvara ovisnost.
U Kini, zabrinutost zbog ovisnosti postala je toliko velika da je vlada 2023. godine zabranila prodaju "kutija iznenađenja" djeci mlađoj od osam godina.
Psiholozi, poput dr. Tracy King i dr. Daniela Glazera, upozoravaju da je Labubu za mnoge postao psihološka štaka. U nestabilnom svijetu, lutka nudi trenutačno zadovoljstvo, osjećaj pripadnosti i način regulacije tjeskobe kroz "mikro-luksuzne" kupnje.
Najsigurniji način za kupnju autentične Labubu lutke je izravno u fizičkim ili online trgovinama Pop Marta. Međutim, zbog goleme potražnje, limitirane serije rasprodaju se u nekoliko minuta. Kada se to dogodi, jedina opcija ostaje sekundarno tržište.
Platforme poput StockX-a postale su glavno mjesto za preprodaju, gdje se provjerava autentičnost proizvoda, ali cijene su znatno više. Dok standardna "blind box" kutija košta oko 20 €, cijene na stranicama za preprodaju za rijetke modele dosežu stotine, pa čak i tisuće eura.
S velikom popularnošću došla je i poplava krivotvorina, od milja nazvanih "Lafufu". Prevaranti postaju sve vještiji, ponekad čak koristeći originalnu ambalažu za lažne lutke. Evo ključnih detalja na koje treba obratiti pozornost kako biste bili sigurni da kupujete original.
Autentična kutija ima mat završetak i glatku teksturu, dok su lažne često sjajne i grublje na dodir. Boje na originalnoj kutiji su prigušene, gotovo pastelne. Na poleđini potražite holografsku naljepnicu s QR kodom. Logo "POP MART" na naljepnici mora imati jasan, trodimenzionalan efekt. Također, obratite pažnju na sitne detalje, poput simbola kante za smeće – na originalu, strelica unutar simbola ima zaobljene kutove, dok su na lažnjacima oštri.
QR kod na originalnom pakiranju mora vas odvesti na službenu stranicu za provjeru autentičnosti Pop Marta (fwsy.popmart.com). Lažni kodovi vode na druge stranice, lažne verzije Pop Mart stranice ili imaju primjetno kašnjenje prije preusmjeravanja. Ipak, imajte na umu da neki stariji modeli nemaju QR kod.
Lice pravog Labubua ima blijedu, breskvastu boju i mat završetak. Oči su sjajne i uredno ugrađene u vinil. Najvažniji detalj su zubi: autentični Labubu ima točno devet zuba različitih oblika i veličina. Bilo koji broj više ili manje ukazuje na lažnjak. Također, pod UV svjetlom, boja na nosu originala će svijetliti.
Krzno originala je mekano i pahuljasto, sa šavovima koji su gotovo nevidljivi. Stopala su mekana i fleksibilna, izrađena od istog materijala kao i lice. Na lijevom stopalu mora biti utisnut jasan logotip Pop Marta. Novije serije (od 2024.) imaju i posebnu oznaku na desnom stopalu, vidljivu samo pod UV svjetlom, koja prikazuje siluetu lutke iz te serije.
Tako da ukoliko niste kupili preko Pop Marta, ovlaštene stranice ili nekoga tko preprodaje svoj original po punoj većoj cijeni - sve ovo što vidite po kioscima, dućanima, štandovima i sl., budite uvjereni da su fake odnosno lažnjaci. Jer originali su većinom sold out, a kad se i pojave, rasprodaju se u sekundi...