Izgradnja kvalitetnih međuljudskih odnosa, poslovnih i privatnih, danas je tema mnogih predavanja i radionica. I brojna literatura govori o tome. Da, jako je važno osvješćivati zbog čega dolazi do nerazumijevanja i kako razvijati konstruktivne načine komunikacije. Riječ je o vještinama koje su temelj zadovoljstva u kojoj god životnoj ulozi se našli - bilo da želimo biti kvalitetan suradnik, prijatelj, partner ili roditelj. No, postoji još jedna važna karika, koju ponekad zaboravljamo, a koja također može odigrati važnu ulogu na putu izgradnje kvalitetnih odnosa, pogotovo onih najbližih (uska poslovna suradnja, partnerstvo, blisko prijateljstvo). Osim želje da svojim „pravim pristupom“ osiguramo dobru komunikaciju, gotovo pa jednako bitno (a ponekad i bitnije) je znati prepoznati imamo li pored sebe „pravu osobu“.
Što možemo naučiti iz svijeta poslovanja?
Osviješteni poslodavci su već odavno prepoznali važnost kvalitetne selekcije, kako bi predvidjeli ishod suradnje s osobom koja se prijavila za neko radno mjesto. Logično, time si povećaju vjerojatnost da će uložiti u odnos koji će u budućnosti biti dobitak, i za organizaciju, i za pojedinca. Pritom, istraživanja i praksa pokazuju da dobar kandidat, osim karakteristika specifičnih za određenu struku, treba biti odgovoran, proaktivan, spreman na učenje, prilagodljiv, suradljiv, itd.
Što znanost i praksa preporučuju da je važno tražiti kod osobe s kojom želimo ostvariti kvalitetan međuljudski odnos (pogotovo bliski)?
Kako prepoznati da, ma koliko se mi trudili biti konstruktivni u komunikaciji, neki odnosi ipak ne zaslužuju (više) našu energiju i pažnju?
A tko su, s druge strane, ljudi kojima se trebamo okružiti i „čuvati ih kao oči u glavi“?
Evo i odgovora.
Je li uistinu sve tako jednostavno?
Ne, stvari nisu crno-bijele. Ponekad će naići situacija kad nećemo biti sigurni pronalazimo li sve ove karakteristike u našem suradniku, prijatelju ili partneru. Ponekad ćemo i mi posrnuti te nećemo moći njima dati ono što očekujemo. U tim trenucima, jako je važno odmaknuti se od situacije i sagledati ju iz šire perspektive. I ako vidite da jest riječ o odnosu u kojem, unatoč izazovima, postoji međusobno poštovanje i podržavanje, obostrani trud, želja za suradnjom i prilagođavanjem, te zajednički rast i napredak, onda čuvajte taj odnos i tu osobu „kao oči u glavi“. No, ukoliko otkrijete da kronično nedostaje već jedna od ovih karakteristika (unatoč vašem trudu da to promijenite), pitanje je koliko je to odnos u kojeg ima smisla dalje ulagati - i za vas, i za drugu osobu.
Sjetite se koliko frustracije i za organizaciju, a i za pojedinca, stvara situacija kad je „kriva osoba“ na nekom radnom mjestu. U bliskim odnosima frustracija može biti samo još snažnija. A možda i vas, kao i drugu osobu, čeka nešto puno bolje, već iza ugla. Zato uživajte u građenju kvalitetnih međuljudskih odnosa, znajući da je vaš zadatak i dati i tražiti sve ono što jest temelj dobre komunikacije. Jer ništa drugo neće odrediti vaš život kao vaši najbliži odnosi. U njima leži - i treba ležati - naša najveća snaga i podrška.
O autorici
Martina Trboglav, profesorica psihologije, radi kao viši konzultant u Ramiru, tvrtci koja se bavi organizacijskim razvojem i razvojem ljudskih potencijala. Certificirani je NLP trener, HNLP trener i NLP coach, hipnoterapeut te voditelj Ramiro Leadership NLP Academy. Specijalizirala se za područja komunikacijskih vještina, leadership, upravljanje promjenama i kreativnost. S entuzijazmom radi s organizacijama i pojedincima pomažući im osvijestiti svoje mogućnosti i razviti sve vještine potrebne za ostvarenje željenih ciljeva te kvalitetan i ispunjen život.