Kvaka24

Komentari 0

Priča uspješne poduzetnice i majke četvero djece: 'Potrošači žele proizvode s pričom i dušom'

Priča uspješne poduzetnice i majke četvero djece: 'Potrošači žele proizvode s pričom i dušom'

'Trnci me prolaze čak i kad razmišljam o novom proizvodu. Nastojim u njega ugraditi svu svoju kreativnost i znanje te nestrpljivo iščekujem da oživi i nađe svoje mjesto na polici ljekarne', kaže vlasnica tvrtke Biovitalis

Biti majka i uspješna poduzetnica nije lako, ali ide zajedno, a to najbolje dokazuje farmaceutkinja Ivana Zagorec Kolednjak, vlasnica i direktorica tvrtke Biovitalis. Osim što uspješno vodi svoju tvrtku s tradicijom dugom 25 godina, Ivana je majka četvero djece. Njezina tvrtka Biovitalis bavi se proizvodnjom farmaceutskih i kozmetičkih proizvoda te dodataka prehrani. Osim što su je prepoznali na domaćem tržištu, tvrtka izvozi proizvode iz sektora farmaceutike.

Razvoj Biovitalisa, među ostalim, financiran je i bespovratnim novcem iz EU. Tako su, primjerice, za projekt "Ispitivanje učinkovitosti medicinskog proizvoda protiv uši i gnjida" dobili gotovo 43.000 kuna nepovratno, a projekt je ukupno vrijedan 57.303,39 kuna. Nadalje, kako bi poboljšali marketinška rješenja za bolju prisutnost poduzeća na tržištu, dobili su 55.350 kuna od 92.250 kuna, koliko je ukupno vrijedio projekt. Proizvodnju su preselili u moderno opremljenu tvornicu, u koju su se uselili prije dvije godine, a koja je također s više od dva milijuna kuna sufinancirana bespovratnim sredstvima iz fondova EU.

Zato nas je zanimalo koji su sve izazovi današnjeg poduzetništva, gdje pronalazi inspiraciju za osmišljavanje novih proizvoda, kako uspijeva organizirati majčinstvo i uspješno poduzetništvo, ali i koliko je danas jaka konkurencija na tržištu. 

24sata: Primjer ste uspješne male hrvatske tvrtke na čijem su čelu dvije žene - od 1996. do 2012. vaša majka pa onda vi. Kako je potekla ideja o osnivanju tvrtke i je li vaša karijera išla nepovratno u tom smjeru zbog toga što je to bio obiteljski biznis?

Glavna djelatnost tvrtke Biovitalis d.o.o. je proizvodnja farmaceutskih i kozmetičkih proizvoda te dodataka prehrani, koja se odvija u novoizgrađenoj i moderno opremljenoj tvornici u Turčinu pokraj Varaždina. Biovitalis d.o.o. prije svega je obiteljska tvrtka, koju sam vlasnički i upravljački preuzela 2012. godine od majke Đurđice, farmaceutskog tehničara, koja je tvrtku osnovala 1996. godine u našoj obiteljskoj kući. Odrastala sam uz mirise ljekovitog bilja i proizvodnju, pa je i moj izbor fakultetskog obrazovanja bio očekivan i meni sasvim prirodan. Osobno podržavam žensko poduzetništvo i rado ističem to da Biovitalis zaista može poslužiti kao odličan primjer ženskog i obiteljskog poduzetništva. Naše napore prepoznala je i Europska banka za obnovu i razvitak (EBRD), čije smo programe koristili u nekoliko navrata i koja je upravo Biovitalis odabrala kao primjer dobre prakse te koristi naš 'case study' u zemljama diljem svijeta kao poticaj i motivaciju poduzetnicama. Iznimno sam ponosna na to što priča o Biovitalisu inspirira i druge žene da krenu u poduzetničke vode. U našoj tvrtki svi imaju mogućnost napredovanja i trudimo se osigurati poticajno radno okruženje svim zaposlenicima, neovisno o spolu. Ali činjenica jest da su na svim vodećim pozicijama žene i vjerujem da je i to jedan od razloga našeg uspjeha.

24sata: Koje ste sve inovacije uveli u kompaniju u posljednjih deset godina? Koliko vam je važna za poslovanje implementacija tehnoloških dostignuća?

Naš portfelj proizvoda pridonosi zdravlju i ljepoti potrošača, pa kvaliteta i djelotvornost naših proizvoda moraju biti besprijekorne. To je moguće osigurati samo stalnim unapređenjem svih procesa u tvrtki: od nabave sirovina i ambalaže, ulazne kontrole, kontrola tijekom procesa proizvodnje te, naravno, završne kontrole gotovog proizvoda. U svih 25 godina poslovanja, paralelno s razvojem broja proizvoda i ulaganjem u proizvodnu opremu, značajna financijska sredstva izdvojili smo za edukaciju zaposlenika i implementaciju sustava upravljanja kvalitetom. Poslovanje tvrtke certificirano je sukladno Dobroj proizvođačkoj praksi za kozmetičke proizvode (ISO 22716:2007) te sukladno zahtjevima HACCP-a za proizvodnju dodataka prehrani. Oba certifikata dodijelila je međunarodna tvrtka DNV GL, čime je potvrđeno da je poslovanje usklađeno sa smjernicama koje jamče kvalitetu i sigurnost kozmetičkih proizvoda i dodataka prehrani. Pred nama je i certifikacija standarda ISO 13485:2016, koji obuhvaća zahtjeve za sustav upravljanja kvalitetom medicinskih proizvoda. Uz kontinuirano ulaganje u procese, ulažemo u proizvodnu opremu. Upravo pripremamo novi investicijski ciklus u nabavku nove opreme vrijedan više od milijun kuna.

24sata: Koliko ljudi zapošljavate i koji biste segment izdvojili kao najvažniji?

Tvrtka danas ima 15 zaposlenika i ponosna sam da su s nama zaposlenici koji su u tvrtki još od osnivanja. Njegujemo obiteljski odnos i vjerujem da i to doprinosi zadovoljstvu rada u našem timu. Danas tvrtku operativno vodim sa suprugom, mr. sc. Stjepanom Kolednjakom, diplomiranim ekonomistom, koji ima bogato upravljačko iskustvo na raznim menadžerskim pozicijama u financijskom sektoru u Hrvatskoj. Vjerujem da zajedno činimo vrlo dobru kombinaciju specifičnih vještina i znanja koji su nam potrebni za vođenje i razvoj tvrtke. S obzirom na to da je proizvodnja iznimno zahtjevna djelatnost, velika podrška i pomoć su mi voditeljica proizvodnje i voditeljica kontrole kvalitete, s kojima aktivno radim na stalnom unapređenju kvalitete proizvoda, ali i sustava upravljanja kvalitetom. Svaki segment poslovanja je važan i teško mogu izdvojiti jedan kao najvažniji.

24sata: Koji su vaši proizvodi prepoznati na međunarodnom tržištu i koliko vam je benefita u poslovanju donio izvoz? Jeste li se teško odlučili za izlaz na strano tržište?

Biovitalis proizvodi, osim u Hrvatskoj, dostupni su u Bosni i Hercegovini, Sjevernoj Makedoniji, Crnoj Gori, Kosovu, Albaniji, ali i u Nizozemskoj, Belgiji te Finskoj. U tijeku su pregovori za izlazak i na druga europska tržišta na kojima postoji velik interes za visokokvalitetnim proizvodima nišnih proizvođača poput nas. Potrošači žele proizvode s pričom, s dušom, koji im ulijevaju povjerenje, a na nama je da to povjerenje i opravdamo. Izvoz Biovitalis proizvoda raste iz godine u godinu, i to u B2B i B2C segmentu, jer smo ulaskom u EU postali jedinstveno tržište. Mnogo je jednostavnije poslovati s zemljama članicama EU zato što imamo jedinstvenu regulativu za, primjerice, kozmetičke proizvode, nema izvoznih barijera, cijeli proces je vrlo jednostavan. Ključno je imati kvalitetan proizvod i biti pouzdan partner. Važan nam je i izvoz u tzv. treće zemlje, u kojima naši proizvodi, osim što su tradicionalno prepoznatljivi zbog povijesnih razloga, sad imaju i oznaku Proizvedeno u EU, što svakako utječe na atraktivnost proizvoda. Iako su procesi izvoza u EU vrlo pojednostavljeni, ostaje činjenica da je konkurencija za Zapadu iznimno jaka te da morate imati iznimno dobre proizvode kako bi vas strani potrošači prihvatili. Naša su iskustva zasad vrlo pozitivna.

24sata: Koji su najveći izazovi u poslovanju s kojima se susrećete kao mali poduzetnik?

Izazova nikada ne nedostaje. U posljednje vrijeme najveći je izazov nesigurnost poslovanja uvjetovana prekinutim nabavnim lancima, koji nam otežavaju planiranje nabave, te svakako značajan rast cijena sirovina, ambalaže i općenito svih troškova poslovanja (energenti, trošak plaća...). Kad tome pribrojimo i nesigurnost uzrokovanu pandemijom COVID-19, koja utječe i na potražnju za proizvodima, ali i na zdravlje populacije i naših zaposlenika, mogli bismo reći da je danas iznimno izazovno biti poduzetnik koji se bavi proizvodnjom. Sljedeći izazov s kojim ćemo se morati uskoro suočiti je generacijska smjena zaposlenika u našoj tvrtki. Naime, mi imamo sreću da imamo zaposlenike koji su s nama od prvog dana, no uskoro ćemo trebati pronaći adekvatne zamjene, što neće biti ni lako ni jednostavno.

24sata: Razvoj tvrtke financirali ste i bespovratnim novcem iz EU. Za koji točno dio poslovanja i je li bilo teško dobiti ta sredstva?

Ove godine tvrtka Biovitalis obilježava 25 godina uspješnog rada u moderno opremljenoj tvornici, u koju smo se uselili u travnju 2019. godine, a kvalitetu projekta prepoznala je i država Hrvatska, koja je gradnju i opremanje podržala s 45% bespovratnih sredstava iz strukturnih fondova Europske unije. Projekt gradnje i opremanja nove tvornice dobio je i nagradu Lider Investa za najbolju proizvodnu investiciju u kategoriji malih tvrtki u Republici Hrvatskoj za 2019. godinu. U svibnju ove godine tržištu smo ponudili naš prvi medicinski proizvod, čime smo napravili dodatni iskorak u dijelu opsega proizvodnje i asortimana. Riječ je o Losionu protiv uši i gnjida, medicinskom proizvodu s visokim sadržajem dimetikona, za uklanjanje uši i gnjida iz kose fizikalnim djelovanjem, gušenjem i isušivanjem uši i gnjida. Ne sadrži kemikalije (pedikulicide s neurotoksičnim načinom djelovanja), svoju učinkovitost zahvaljuje dimetikonu - potpuno sigurnom silikonu koji guši uši i gnjide te ne može uzrokovati otpornost uši. In vitro ispitivanjem dokazana je 100% učinkovitost. Istraživanje smo proveli u suradnji sa znanstvenim institutom Fundacion Tecnalia Research and Innovation iz Španjolske, a u sklopu programa Inovacijski vaučeri za MSP-ove, Referentni broj natječaja: KK.03.2.2.03, odnosno uz financijsku pomoć iz strukturnih fondova Europske unije.

24sata: Koliko je jaka konkurencija na tržištu i tko vam je ujedno najveća konkurencija? Ruše li vam cijenu velike farmaceutske kompanije?

Biovitalis je prepoznat po kvaliteti i djelotvornosti svojih proizvoda koji se prodaju pod istoimenim brendom BIOVITALIS®, i to isključivo u ljekarnama i specijaliziranim trgovinama, a u posljednje vrijeme i u specijaliziranim web trgovinama. Postojeći portfelj ima gotovo 70 proizvoda, koji su podijeljeni u sljedeće skupine: tekući dodaci prehrani, prirodna kozmetika za lice i tijelo, linija za njegu vrlo suhe kože sklone atopiji, linija proizvoda za ljeto, linija proizvoda za zaštitu od insekata (repelenti), linija proizvoda za dezinfekciju, aromaterapijski proizvodi te medicinski proizvodi. Naši proizvodi rješavaju neki problem koji potrošač ima i zato se prodaju u ljekarnama, gdje kupac može dobiti i stručan savjet. Konkurencija u ljekarničkom kanalu iznimno je jaka, pa nas već i to što se naši proizvodi nalaze na policama s proizvodima svjetski poznatih multinacionalnih kompanija ispunjava ponosom, ali nas i potiče da u radu budemo što bolji, da proizvodi ispune sva očekivanja naših kupaca i da uvijek budemo pouzdan partner. Ostvareni rezultati potvrđuju da u tome uspijevamo. Cjenovno smo pozicionirani tako da se uvijek trudimo da naši proizvodi imaju najbolji omjer cijene i kvalitete u pojedinoj kategoriji, što se pokazalo kao dobar recept. Potrošači su prepoznali naše vrijednosti i filozofiju tvrtke, koja je sadržana u sloganu koji glasi: 'Snaga prirode obogaćena znanjem i inovativnošću u srcu je svakog BIOVITALIS® proizvoda'. Sinergija dragocjenih znanja iz prošlosti, prirodnih sastojaka i tradicionalnih receptura te inovativnog pristupa razvoju misao su vodilja prilikom kreiranja jedinstvenih visokovrijednih proizvoda za zdravlje i ljepotu.

24sata: Odakle crpite inspiraciju za svoje proizvode, kojima se najviše ponosite i opišite proces dobivanja jednog proizvoda... 

Većina naših proizvoda inspirirana je idejama i sugestijama naših vjernih kupaca, osluškivanje tržišta takvim neposrednim načinom vrlo nam je važno. Kad počinjem istraživanje i krenem u razvoj našeg novog proizvoda, ispunjena sam nevjerojatnim uzbuđenjem, entuzijazmom i optimizmom. Razvoj je nešto što me od svih poduzetničkih aktivnosti najviše veseli. Istraživanje i pronalazak najkvalitetnijih prirodnih sastojaka, testiranje stabilnosti i učinkovitosti formulacija... Trnci me prolaze čak i kad razmišljam o novom proizvodu. Nastojim u njega ugraditi svu svoju kreativnost i znanje te nestrpljivo iščekujem da 'oživi' i pronađe svoje mjesto na polici ljekarne.

24sata: Koliko je teško ili lako biti uspješna majka i poduzetnica? Kako održavate taj balans? 

Uloga mame četvero predivne djece mi je na ljestvici prioriteta iznad uloge poduzetnice. To je moja svjesna odluka i vjerujem da sam upravo zbog nje na kraju radnog dana, koji je najčešće kaotičan, sretna i zadovoljna žena. Takve dvije zahtjevne uloge ne ostavljaju baš previše vremena samo za mene, ali to mi nije ni važno. Već godinama posao odrađujem uz djecu, nerijetko su djeca, dok su bila manja, bila sa mnom i na sastancima. Suprug i ja često kažemo da živimo u kaosu, ali u upravljanom kaosu. Od buđenja do odlaska u krevet raspored mi je skroz popunjen, ali nastojim uvijek sve isplanirati i organizirati, pa na kraju uglavnom sve ide glatko.