Donosimo vam priče poduzetnika koji su svoju strast pretvorili u posao. Pročitajte kako su prevladavali izazove, pronalazili inovativna rješenja i gradili svoj uspjeh te pronađite inspiraciju za ostvarenje vlastitih snova
Torbice, suknje, hlače... od kože od piva i džina! Inovativan proizvod hrvatske poduzetnice
Dokaz da u našoj maloj zemlji imamo mnogo inovativnih poduzetničkih priča je Sabant. To je prvi brend na svijetu koji je izumio i patentirao kožu na biljnoj bazi od ječma - ostataka proizvodnje piva i džina. Tako danas možete kupiti proizvode poput torbica i odjevnih predmeta nastalih od kože dobivene od ostataka proizvodnje ovih alkoholnih pića.
Jedna od osnivačica brenda, Tamara Vučetić, došla je na ovu ideju dok je živjela u Amsterdamu.
- Ideja se razvila na temelju mojeg rada s plant-based materijalima, u kojem sam htjela napraviti nešto originalno. Kad sam se tijekom pandemije vratila u Zagreb, primijetila sam da pivovara, kraj koje živim, odvozi tone ječma svakodnevno nakon kuhanja piva. Zainteresirala sam se što se događa s tim ječmom i možemo li ga prenamijeniti. Istraživanjem se ispostavilo da je ječam pun vlakana koja su krucijalna za dugotrajnost naše kože te da nitko do sada nije patentirao takvu kožu - otkriva Tamara.
I ime brenda povezano je s pivom - Sabaia je prvo pivo koje su kuhali stari Iliri na našem području, a ovaj hmeljni napitak bio je i poticaj za udruživanje snaga s još jednim suosnivačem. Naime, Tamara je na pivu upoznala Andreja Marića, s kojim je pokrenula firmu.
- Andrej je radio u farmaceutskoj korporaciji na menadžerskoj poziciji, no odlučio početi ispočetka i krenuti u nesigurnu, ali uzbudljivu budućnost sa mnom. Od tada mu se život promijenio tako što, umjesto boravka u ugodnom klimatiziranom uredu, ujutro lopata ječam, poslije imamo sastanak s investitorima, a popodne vozimo kemičare do tvornice u Italiji kako bi optimizirali formulaciju kože. Svaki dan je radni dan, ali nikad nema dosadnih dana.
A proces proizvodnje ovih specifičnih materijala koje je Tamara patentirala počinje najvećim dijelom u Hrvatskoj kako bi se lokalna zajednica što više uključila.
- Proces počinje sakupljanjem ječma iz Zmajske pivovare za Beer Skin™ i Old Pilot’s za Gin Skin™, nakon čega ječam putuje u predgrađe Zagreba na dehidraciju da bi se zaustavio proces fermentacije bez kemikalija. Nakon toga ga šaljemo u Milano na mikronizaciju (mljevenje) i putuje do naših tvorničkih partnera u Firenci, koji na temelju naše formulacije inkorporiraju taj ječam u sintetičku kožu na biljnoj bazi. Iz Firence se gotove role kože šalju dizajnerima, koji od njih šivaju svoje kreacije. Sve nove ideje i formulacije testiraju se na Prirodoslovno-matematičkom fakultetu u Zagrebu u suradnji s kemijskim odsjekom, tako da pokušavamo raditi lokalno sve što možemo da bismo lansirali što više hrvatskih proizvoda i pokazali potencijal hrvatskih poduzetnika - opisuje Tamara.
Gin Skin™ i Beer Skin™ trenutno se koriste u modnoj industriji i industriji namještaja, a uskoro planiraju širenje i na ostale industrije koje koriste sintetičku i životinjsku kožu kako bi smanjili utrošak plastike u klasičnoj koži. Sabant priča inovativnu, ali i zabavnu priču o ekologiji i održivosti.
- Za Sabant je održivost standard i polazna točka, no znamo da je imidž održivosti pomalo dosadan, poput bež recikliranoga kartona. Mi smo odlučili napraviti održivost bližom publici tako što pričamo priče kroz viziju subote navečer s prijateljima, pri čemu svaki vaš džin koktel ili pivo s dečkima pridonosi novoj, uzbudljivoj verziji održivosti.
U početku su njihova ciljana publika bili prvenstveno modni dizajneri i dizajneri interijera, ali sad se fokusiraju i na moderne brendove i pop kulturu kako bi približili cijelu ideju krajnjim kupcima.
- Naš fokus trenutno su modna industrija i interijeri, neke od domaćih kolaboracija u modi kojima se možemo pohvaliti su KLISAB, Raw Bag, KRIE i Galko, a nedavno smo opremili i KOI bar foteljama od džina - ističe Tamara.
U vođenju i pokretanju brenda bilo je i izazovnih trenutaka.
- Tvrtka je osnovana 2021. i razvoj kože je trajao pune dvije godine, tijekom kojih sam kontaktirala 82 tvornice da bih pronašla jednu koja je voljna i sposobna raditi s nama. Većina tvornica ili nije vidjela potencijal u ovome materijalu ili nije shvaćala ideju, tako da je taj proces bio najdugotrajniji.
Međutim, brend je sad u zamahu te Tamara i Andrej planiraju širenje na Skandinaviju i ostatak Europe, a razgovaraju s domaćim i inozemnim investitorima. Na pitanje kad možemo očekivati kožu od nekog tradicionalnog hrvatskog napitka, poput rakije, Tamara odgovara:
Što se tiče materijala, zapravo je koža od rakije bila inicijalna ideja. Šljiva ima mnogo vlakana, pa sam htjela prenamijeniti trop. Još bih htjela napraviti limitirano izdanje kože od rakije za domaće tržište u nekom trenutku, no koža od drugih, poznatijih alkohola, daje nam više prilika da budemo prepoznati u inozemstvu. Nakon kože od piva i džina, sljedeće godine lansirat ćemo još jednu ili dvije linije proizvoda, pa nas svakako pratite na sabant.skins Instagramu ili Sabant webu za uzbudljive novosti.