Na portal se također možeš prijaviti i
putem svog Facebook ili Google računa.
ili Prijava Prijavi se
Najnovije vijesti iz Hrvatske i Svijeta na 24sata
4 komentara

Hrvatski šeširi zaludili doktora Housea, a strance kabanice

Šešire obrta Škrgatić osim glumca Hugha Lauriea prepoznali su turisti iz SAD-a i Kanade, a kišobrani obitelji Cerovečki po svijetu se prodaju preko Facebooka

Daniel Kasap/Pixsell
Foto: Daniel Kasap/Pixsell

Nostalgični obrti koji čuvaju prepoznatljiv dašak hrvatske tradicije i u 21. su se stoljeću pokazali kao dobar poslovni smjer. Ručno izrađeni šeširi, baš kao što se to radilo prije više od stotinu godina, romantični šestinski kišobrani i kabanica s prepoznatljivim šestinskim motivima te drvene igračke, među kojima su i primjerci kakvima su se igrale naši bake i djedovi, sve se to izrađuje u malim, obiteljskim radionicama širom Hrvatske.

- Tehnika izrade šešira koju koristim ista je kao i prije stotinjak godina. Sve se radi ručno pomoću alata i drvenih kalupa, tako da se današnji šešir nije mnogo promijenio u odnosu na šešire koji su se radili nekad, osim možda ukrasa, fazona i ponekih detalja koji se traže u određenoj sezoni - kaže Darko Škrgatić koji kao šesta generacija nastavlja 144 godine dugu obiteljsku tradiciju proizvodnje i prodaje šešira utemeljenu davne 1870.

Grgur Žučko/Pixsell

U zlatnim godinama, prije Drugoga svjetskog rata, klobučarsko-kitničarska radionica i tvornica šešira zapošljavala je čak 60 radnika i šest trgovačkih putnika, a danas čitav posao vodi Darko kao jedini zaposlenik.

Rukama vrijedno izrađuje šešire od filca (zečje dlake ili vune), ženske tokice, muške klasične i francuske kape te kape primorke od vunenog štofa, a za ljetnu sezonu šešire od 100 posto pšenične slame. Jedini “pomoćnici” u poslu su mu internetska stranica i Facebook preko kojih je poboljšao plasman proizvoda.

- Među kupcima su i brojni turisti i naši ljudi koji žive u inozemstvu te se moji šeširi i kape nose u Njemačkoj, SAD-u, Kanadi, Australiji i Novom Zelandu. No najpoznatija glava koja nosi šešir iz moje radionice je Hugh Laurie, poznati dr. House, za kojeg sam po narudžbi izradio slavonski šešir s blues elementima kojim je oduševljen - kaže Škrgatić. Trenutačni planovi su mu povećati prodaju 5-15 posto na godinu te proširiti proizvodni pogon i zaposliti još radnika, nakon čega bi, kaže, mogao razmišljati i o plasmanu svojih unikatnih šešira na inozemno tržište.

Stranci luduju za kabanicom Kapljom

Burama i olujama na tržištu već više od stoljeća uspješno odolijeva i zagrebačka obrtnička obitelj Cerovečki koja se bavi proizvodnjom ručno rađenih kišobrana i damskih suncobrana.

- Obiteljski obrt osnovan je još 1912. te ga s ljubavlju nastavlja već četvrta generacija. Prije dvadesetak dana ponudu smo osvježili unikatnim jarkocrvenim kišnim kabanicama s prepoznatljivim šestinskim motivom koje su izrađene od kvalitetnog pamuka impregniranog vodonepropusnim slojem - kaže Tomislav Cerovečki, čija obrtnička radionica trenutačno ima četvero zaposlenih.

Dalibor Urakalović/Pixsell

Ideja za kabanicu Kaplju stigla im je od produkt dizajnerice Ane Rimac koja im je, ponukana prošlogodišnjim natječajem “Moj motiv 2.0”, ponudila suradnju. Na tom su natječaju za originalni proizvod s prepoznatljivim tradicijskim motivom ili obrtničkom tehnikom koji može pronaći plasman na suvremenom tržištu osvojili nagradu stručne komisije te treće mjesto po broju glasova na Facebooku.

Proizvode plasiraju u vlastitoj trgovini, no iako još nisu zakoračili na inozemno tržište, njihovi veseli šestinski kišobrani i kabanice razvedravaju kišne dane u brojnim gradovima svijeta jer njihovu trgovinu tijekom boravka u hrvatskoj metropoli posjećuju brojni strani turisti. 

- Iako je na tržištu tek dvadesetak dana, kabanica je pobudila veliko zanimanje kod domaćih kupaca i stranih turista. Narudžbe iz inozemstva stižu nam i preko Facebooka te internetske stranice, a kišobrane iz naše radionice šaljemo diljem regije i šire - kažu. 

Tajna njihova stoljetnog uspjeha na tržištu je, tvrdi obitelj Cerovečki, u tome što kišobrane i danas izrađuju ručno, na tradicionalan način, u manjim, ali kvalitetnim serijama. Sve poslovne pothvate do sada su financirali sami, no odluče li se za neki krupniji poslovni zalogaj, razmišljaju i o konkuriranju za novac iz EU fondova.

Dalibor Urakalović/Pixsell

Igračke koje imaju doživotnu garanciju

U poduzetničke se vode hrabro otisnuo i Nenad Saboci (51) iz Slavonskog Broda. 

- Prije rata radio sam kao tokar u metalskoj industriji ‘Đuro Đaković’, a potom u policiji te vojsci. Ni nakon umirovljenja 2003. moja želja za radom kao smislom života nije prestala. Radio sam svašta, kosio voćnjake, brao jabuke na plantažama, prodavao posuđe, osiguranja, knjige, razvozio pizze...Potom mi je učiteljica reikija savjetovala da se okušam u radu s drvetom te su istog trena navrla sjećanja iz djetinjstva kada sam si kao klinac od ostataka s pilane izrađivao igračke - prisjeća se.  

Iz hobija se spontano počeo razvijati posao te je 2008. otvorio domaću radinost. 

- Nakon rezbarije, tokarenja zdjela, izrade kutija, obilazeći sajmove, shvatio sam da se najviše traže igračke te sam počeo izrađivati drvene igračke inspirirane povijesnim dvorcima i Disneyevim crtićima - kaže Nenad Saboci koji igračke prodaje na sajmovima, ali i preko Facebooka na kojem su ga pronašle i suvenirnice. U bajkovitom svijetu igračaka živi i obitelj Adamović. Učitelj tehničke kulture i informatike Damir i supruga Karmen pokrenuli su obiteljski obrt za proizvodnju drvenih ekoigračaka te ukrasa od drva. Sve je ručni rad te se rade male serije ili izrađuje prema narudžbi.

- Ideja se rodila za Božić 1998. kada smo, kupujući darove na sajmu, pronašli simpatično drveno slovo. Početkom sljedeće godine počeli smo prikupljati alat i materijale te smo ubrzo izradili prve drvene igračke i ukrase s ponešto starinskog štiha - priča Damir Adamović. 

Do 2010. su imali neprestan rast prodaje pa je došlo do stagnacije i postupnog pada. 

- Troškovi rastu, a prodaja pada te je financijsku konstrukciju sve teže zatvoriti. Zato smo se odlučili orijentirati na prodaju na internetu čiji su troškovi znatno manji pa smo pokrenuli internetsku trgovinu - kažu Karmen i Damir koji su na Facebooku pokrenuli akciju “Igračka za 1 kn“ kojom pomažu Udruzi SMA.T (udruga roditelja djece sa spinalnom mišićnom atrophiom i traheostomama) te udruzi roditelja djece i osoba s invaliditetom “Mali princ”.

Besplatan servis

Sve igračke imaju doživotno besplatno servisiranje. Želim da drveni traktor bude igračka za nekoliko generacija, a ne za nekoliko mjeseci, kaže Nenad Saboci.

Možda vas zanima i ovo:
Naši partneri pišu
Message