Lifestyle

Komentari 1

Intuitivno jedenje: Jedite kad ste gladni i zaboravite na dijete

Intuitivno jedenje: Jedite kad ste gladni i zaboravite na dijete

Intuitivno jedenje uključuje to da jedete kada ste fizički gladni i zaustavljanje kada se osjećate sito. U osnovi vas potiče da slušate svoje tijelo kako biste usmjeravali svoje prehrambene navike

Intuitivno jedenje sjajan je način da promijenite svoj odnos s hranom, bez potrebe za brojanjem kalorija ili izbacivanjem određene hrane iz prehrane. Intuitivno jedenje podrazumijeva osluškivanje vašeg tijela i prehranu prema potrebama vašeg tijela. Fokus intuitivne prehrane nije na mršavljenju, već na pažnji.

POGLEDAJTE VIDEO: Zdrave i ukusne namirnice koje jačaju organizam

Evo što trebate znati o intuitivnom jedenju kao i kako to učiniti.

Razumijevanje intuitivnog jedenja

Intuitivno jedenje uključuje to da jedete kada ste fizički gladni i zaustavljanje kada se osjećate sito. U osnovi vas potiče da slušate svoje tijelo kako biste usmjeravali svoje prehrambene navike, kaže Erin Holley, dijetetičarka na Medicinskom centru Sveučilišta Ohio.

- Načela intuitivnog jedenja pomoći će vam da se ponovno povežete s tom urođenom sposobnošću da jedete, a da vam druge poruke ne zamućuju što, kada i koliko jesti - kaže Holley. Praksa intuitivnog jedenja dolazi iz knjige Intuitivna prehrana koju su napisale Evelyn Tribole i Elyse Resch, registrirane dijetetičarke. Izvorno objavljena 1995. godine, knjiga je sada u svom četvrtom izdanju, a dijetolozi i nutricionisti još uvijek preporučuju praksu intuitivnog jedenja.

Prema knjizi postoji 10 principa intuitivnog jedenja:

Za razliku od tradicionalne prehrane, kod intuitivne prehrane ništa nije zabranjeno. Nema ograničenja određene hrane ili brojanja kalorija.

- Ovo nije dijeta. Zapravo se radi o promjeni vašeg odnosa s hranom i postizanju više svijesti i prilagodbe vlastitom tijelu i prehrani kao odgovor na to - kaže Holley. Uz to, intuitivno jelo usredotočeno je na cjelovitiji pristup zdravom načinu života.

- Sveukupna ideja tih načela je da komplicirane i restriktivne dijete obično ne uspijevaju, a najvažniji cilj je usredotočiti se na zdravu prehranu i način života - kaže Artur Viana, klinički direktor Metaboličkog programa za zdravlje i mršavljenje na Yaleu.

Na primjer, Viana kaže da vam intuitivno jedenje omogućuje da cijenite hranu u kojoj uživate i koja vam možda neće biti 'dopuštena' da ju jedete kada ste na određenoj 'dijeti'. Osim toga, Viana kaže da se intuitivno jedenje doista temelji na osluškivanju vlastitog tijela, posebno znakova koje vam daje vezanih uz glad i sitost, kao i na to kako reagirate na emocije i ulogu hrane u vašem životu.

Zdravstvene prednosti intuitivne prehrane

Metaanaliza iz 26 studija iz 2014. godine zaključila je da je intuitivno jedenje izvrstan način za održavanje težine i moguće poboljšanje zdravstvenih pokazatelja poput krvnog tlaka i razine kolesterola. Uz to, Viana kaže da je intuitivno jedenje povezano s boljom slikom tijela - a koristi se i za liječenje i prevenciju poremećaja prehrane kao što je prejedanje.

Drugi pregled 20 studija iz 2014. godine pokazao je da je intuitivno jedenje povezano s pozitivnim psihološkim blagodatima, uključujući bolje samopoštovanje i kvalitetu života, a manje depresiju i tjeskobu.

Važno je  naglasiti da intuitivno jedenje ne obećava gubitak kilograma, kaže Holley. Ako netko promovira intuitivno jedenje kao način mršavljenja, onda taj netko vjerojatno promovira i dijetu, koja je u suprotnosti s načelima intuitivne prehrane.

Kako prakticirati intuitivno jedenje?

Postoji nekoliko djelotvornih načina na koje možete vježbati intuitivno jedenje. Neki savjeti uključuju:

Intuitivno jedenje možda nije za svakoga.

- Intuitivno jedenje samo je još jedan okvir za razmišljanje o načinu života, a ne nužno jedini ili najbolji pristup hrani - kaže Viana. Ako niste sigurni je li intuitivno jedenje najbolji pristup za vas, svakako razgovarajte sa svojim liječnikom kako biste utvrdili bi li intuitivno jedenje bilo dobro, piše Insider.

Najčitaniji članci