Lifestyle

Komentari 6

Moje remek-djelo: Branimirova maketa željeznice na tri nivoa je poput bajkovitog grada iz snova

Moje remek-djelo: Branimirova maketa željeznice na tri nivoa je poput bajkovitog grada iz snova

Za sve moram imati viziju i matematičku konstrukciju. Zato je moja maketa jedinstvena u svijetu. Sve sam napravio vlastitim rukama osim vlakova, automobila i figura ljudi - tvrdi Branimir

Maketa samo što nije gotova, to je moje remek-djelo. U nju sam uložio zadnje dvije godine, ali sam koristio nekoliko elemenata s prve makete koju sam napravio prije 40-ak godina, priča nam svestrani Koprivničanin Branimir Dolenec (62). Za Branimira bi čovjek mogao reći da mu sve čega se primi ide od ruke: maketarstvo, slikanje, karikatura, pisanje... Nešto poput čovjeka čiji se talenti u umjetnosti odmah prepoznaju iako je riječ o tehničaru elektrotehnike.  Oduvijek je naginjao umjetničkom stvaralaštvu.

- Ova maketa je u potpunosti moja kreacija, jer kad čovjek kupuje elemente za makete, onda je sve definirano, kao kad sastavljate aviomodele. Na svojoj maketi prilagođavam svaku zgradu, most, tunel... 

Najstarija ljubav

Za sve moram imati viziju i matematičku konstrukciju kako će buduća maketa izgledati jer se sve radi u istome mjerilu. Stoga je moja maketa jedinstvena u svijetu. Sve sam napravio vlastitim rukama osim vlakova, automobila i figura ljudi - kaže osebujni Dolenec, kojega smo posjetili u njegovu domu u Koprivnici.

Maketarstvo mu je najstarija ljubav, njime se bavi od srednjoškolskih dana. Točnije, u srednjoj školi napravio je prvu maketu željeznice koja je bila izložena u Tehničkome muzeju u Zagrebu. Ponovno se prije dvije godine vratio najdražem hobiju i počeo je raditi jedinstvenu maketu željeznice u tri nivoa. Svi tuneli, mostovi, vijadukti, građevinski objekti i planinski lanac izrađeni su vlastoručno, i to od odbačenih stvari. Tako je Dolenec, uz papir, karton i drvo, koristio i telefonske kablove, žice te drugi otpad. 

- Kroz tri nivoa na tračnicama koje su duge 20-ak metara povezujem dinamiku kretanja tri vlaka istodobno. Postavljeno je 15 skretnica i uz tri vlaka koja prometuju na kolodvorima još su tri kompozicije koje čekaju na red vožnje - pojašnjava Branimir Dolenec, koji je u maketu uložio višegodišnje znanje. To potvrđuju i neki dijelovi s makete iz 1978. godine, koje je sad preselio na novu i time zaokružio 50 godina maketarstva. Posebnost te makete je što ona prolazi kroz tri područja. Planinsko, ruralno i alpsko, gdje se na vrhovima smjestilo jezero. 

Skup je povratak u prošlost

Sve je rađeno u omjeru 1:160. Lokomotive i vagoni su iz 70-ih godina prošloga stoljeća i sad ima problema s nabavom. 

- Povratak u povijest je jako skup. Jedna lokomotiva iz tog vremena stoji između 200 i 400 eura, dakle od 1500 do 3000 kuna i puno ju je teže pronaći nego novije, koje su upola jeftinije od ovih s kojima nastojim ljude vratiti u vremena kad je vožnja vlakom bila jedinstveni događaj. Vremena romantike, kad se nije toliko trčalo kao danas - kaže ovaj svestrani umjetnik.  A radovi na elektrifikaciji pruge su se malo oduljili i izgleda da u tom dijelu podsjećaju na stvarnost koja vrijedi i na našim željeznicama.

Uskoro stiže i 13. dječak Koprivko

Dolenec je autor serije slikovnica ‘Koprivko’ o dječaku iz 1356. koji kroz Crnu rupu dolazi u 21. stoljeće, gdje upoznaje djevojčicu Dunju, s kojom putuje kroz Hrvatsku. Dvanaest brojeva ‘Koprivka’ otputovalo je u 250 škola i 50 vrtića. Trenutačno radi na 13. priči. Sjajan je i slikar koji radi sve tehnike, a očekuje i izložbu u Capital Art Gallery u Elthamu pokraj Londona.

Najčitaniji članci