Lifestyle

Komentari 8

Osteoporoza više nije bolest koja pogađa isključivo žene...

Osteoporoza više nije bolest koja pogađa isključivo žene...

Važna je prevencija: Simptomi bolesti često su neprimjetni, stoga treba unositi dovoljno kalcija u hrani, vježbati i redovito ići na testiranja gustoće kostiju

Procjenjuje se da od gubitka koštane mase, koja se u početnoj fazi naziva osteopenijom, a vodi u osteoporozu, u Hrvatskoj boluje oko 600.000 ljudi.

Ranije se smatralo kako je to “ženska” bolest, koja pogađa uglavnom starije od 60 godina, odnosno žene nakon menopauze koje su prošle hormonalne promjene. No procjene pokazuju da je među oboljelima danas oko 30 posto muškaraca te da se promjena gustoće kostiju javlja sve ranije, kaže Jolanda Bernardis, predsjednica Hrvatskog društva za osteoporozu. 

- Kod mladih je to prvenstveno stvar sve lošije prehrane, među ostalim i čestih dijeta radi nastojanja da budu ‘mršavice’ - upozorava naša sugovornica. Smanjena gustoća kostiju može biti povezana s genetskim faktorom, no javlja se prije svega zbog prehrane u kojoj manjka kalcij, nedostatne tjelesne aktivnosti i hormonalne ravnoteže, što su ujedno temelji prevencije.

Poseban je problem to što bolest nema nikakvih simptoma, pa se u srednjoj dobi preporučuje obaviti testiranje gustoće kostiju barem svakih pet do sedam godina. Jedan od znakova bolesti može biti postupno smanjenje tjelesne visine, što mogu pratiti bolovi u leđima.  

- Tijekom cijelog života vrlo je važno unositi dovoljno kalcija u organizam, no nakon određenih godina to postaje posebno važno. Kad govorimo o namirnicama, mlijeko i mliječne prerađevine su na prvome mjestu - kaže Jolanda Bernardis. Dnevna potreba za kalcijem može se namiriti litrom do litrom i pol mlijeka.

Ipak, mnogo je bolje kombinirati tijekom cijelog dana namirnice koje ga sadrže jer se tako kalcij bolje apsorbira. Izbor namirnica koje sadrže značajniju dozu kalcija šarolik je i lako ih je kombinirati.

Sir škripavac, trapist, i mozzarella sadrže veći udio kalcija. Osim makovnjače, za desert se preporučuje mliječni sladoled, a dnevno bi bilo dobro pojesti do pet porcija povrća.

Dajte prednost brokuli, kelju, špinatu i kupusu. I sardine te srdele, inćuni i druga plava riba sadrže veće razine kalcija.

Pola šake badema sadrži jednak udio kalcija kao pola šumeće tablete, kaže Bernardis. Bademe je dobro kombinirati s grožđicama, smokvama i lješnjacima, umjesto kupovnih grickalica. Još 1999. osteoporoza u Hrvatskoj nije se liječila preko HZZO-a nego su oboljeli na testiranje kostiju i po lijekove morali u inozemstvo.

- Danas se testiranje kostiju i liječenje obavlja na teret HZZO-a (najčešće je riječ o terapiji hormonima u kombinaciji s preparatima na bazi kalcija) i sve je veća svijest o tome koliko su prevencija i rano otkrivanje bolesti važni - kaže Jolanda Bernardis.

40 godina - nemojte se zapustiti

Redovito vježbanje neka vam postane dio svakodnevnog života jer tjelesna aktivnost jako utječe na zdrave kosti. Svakih pet do sedam godina testirajte gustoću kostiju. 

50 godina - pazite na lomove

Teža pokretljivost i smanjenje visine mogu upućivati na pojavu osteoporoze. No bolest se često otkrije tek nakon opasnih prijeloma bedrene kosti, kuka ili kralježnice.

60 godina - pomozite si hranom

Mak je namirnica izuzetno bogata kalcijem, pa je i domaća makovnjača ljekovita, kaže Jolanda Bernardis. Nakon 50. trebalo bi unositi 1000-1500 mg kalcija na dan. 

Najčitaniji članci