Na portal se također možeš prijaviti i
putem svog Facebook ili Google računa.
ili Prijava Prijavi se
Najnovije vijesti iz Hrvatske i Svijeta na 24sata
41 komentara

Prehrana: Riba i maslinovo ulje čuvaju kosti od osteoporoze...

Osteoporoza utječe na smanjivanje gustoće kostiju, a time i povećava rizik od lomova i teških ozljeda. Mediteranska dijeta pokazala se blagotvornom za kosti kod oboljelih

Foto: Dreamstime

Uz redovito liječničko praćenje bolesti i stručno odobrenu terapiju, svakako si možete pomoći i odabirom fizičke aktivnosti te namirnica koje unosite.

Jedna od nedavno objavljenih studija tako pokazuje kako je svjetski popularna Mediteranska dijeta idealan tip prehrane za ljude oboljele od osteoporoze (iako su joj žene sklonije, obolijevaju i muškarci).

U istraživanju koje su vodili znanstvenici s talijanskog sveučilišta u Bologni pokazalo se kako se kod pacijenata koji su godinu dana pratili Mediteransku dijetu značajno smanjio gubitak koštane mase u kukovima u usporedbi s onima koji su jeli kao i prije.

Foto: Dreamstime

Studija je uključila oko 1000 ispitanika u dobi od 65 do 79 godina iz Italije, Nizozemske, Poljske, Francuske i V. Britanije.

Ovaj tip prehrane uključuje maslinovo ulje, mnogo povrća tipičnog za mediteransko područje i ribe, umjerene količine bijelog mesa i potpuno izbacivanje hrane s umjetnim dodacima. 

Sirova hrana i sunce: Saveznici u borbi za gušće i čvršće kosti

Osteoporoza češće nastupa kod mršavijih žena, onih koje su ranije ušle u menopauzu, koje puše, piju više alkohola i ne vježbaju. U zapadnim zemljama na gubitak koštane mase utječe i prevelik unos bjelančevina, navodi mr. sc. Marijan Erceg na portalu Ministarstva zdravlja. 

Fotolia | Autor: Fotolia Foto: Fotolia

Iako na osteoporozu značajno utječe genetsko naslijeđe, ali i prehrana u djetinjstvu, i u zrelim godinama možete je odgoditi te ublažiti. 

Tijekom redovitog vježbanja kosti se počinju ponovno formirati, a posebno učinkovito je dizanje utega manje težine. 

WHO: Osteoporoza jedna od 10 najčešćih bolesti na svijetu

Po podacima Svjetske zdravstvene organizacije (WHO) osteoporoza je jedna od 10 najčešćih bolesti na svijetu i neizlječiva je. 

- S godinama rizik od obolijevanja raste - kaže njemački ortoped Andreas Kurth, dodajući da pogoršanje stanja mišića i kostiju kod ljudi općenito počinje oko četrdesete godine života. 

Fish menu: trout with vegetables on a grill pan close-up | Autor: ALLEKO Foto: ALLEKO

Glavni parametar za dijagnozu osteoporoze je denzitometrijsko mjerenje gustoće kostiju kod kojega se mjeri odstupanje koštane gustoće u odnosu na vrijednosti zdrave i mlade populacije. Osim mjerenja gustoće kostiju za dijagnozu su važni i detaljna povijest bolesti te evidencija rizičnih faktora, a od koristi su i laboratorijski nalazi.

U rizične faktore spadaju dob veća od 50 godina, ulazak u menopauzu, konzumacija alkohola i kofeina u prevelikim količinama, pušenje, mala tjelesna težina, zloćudne bolesti, poremećaji prehrane te nedostatak fizičke aktivnosti.

GLUMICA NADA ROCCO: 'Osteoporozu sam pobijedila uz sirovo povrće i zdrave sokove'

U reproduktivno doba kada imaju normalnu količinu estrogena u krvi, žene su zaštićene od propadanja koštane mase, no to se stubokom mijenja nakon menopauze i naglog pada koncentracije estrogena. Tada počinje postupno i neizbježno smanjivanje koštane mase.

Mediteranska prehrana

Mediteranska prehrana obiluje svježim, sezonskim povrćem i voćem koje se, prema preporukama, konzumira do pet porcija na dan. 

Namirnice specifične za mediteransku prehranu svakako su riba i morski plodovi, maslinovo ulje kao zamjena za zasićene masnoće, zeleno lisnato povrće, poput blitve i raštike, te raznoliko voće, poput grožđa, dinja, nara... 

U mediteranskoj dijeti bitan je i način pripreme hrane. Riba se često kratko peče “na gradele” (na roštilju), kuhaju se riblje juhe i brudet, a najrjeđe se prži. Povrće se jede kuhano, “na lešo” i s dodatkom maslinova ulja. Riba bi trebala biti u najmanje tri obroka tjedno. 

Foto: Dreamstime

Primjer dnevnog jelovnika

Doručak: Jedna do dvije kriške integralnog kruha sa svježim sirom i paprika, za međuobrok grožđe.

Ručak: Juha, riba sa žara, blitva na lešo prelivena umakom od maslinova ulja i češnjaka, a između ručka i večere osladite se s nekoliko svježih smokvi.

Večera: Salata od mozzarelle, rajčice, bosiljka i maslinova ulja te kriška kukuruznog kruha.

Možda vas zanima i ovo:
Naši partneri pišu
Message