Čitanje priča potiče razvoj govora, bliskost i povezanost djeteta te roditelja koji mu čita. Stručnjaci preporučuju da s tom aktivnošću treba početi što ranije
Priče potiču razvoj i zbližavaju, a čitanje gradi posebnu vezu
Ako ste ikad pomislili kako mladi roditelji koji svom tek rođenom djetetu čitaju priče ili razgovaraju s njim pretjeruju, pogriješili ste. Jer, poučavaju nas stručnjaci, nikad nije prerano za razgovor sa svojim djetetom, a vrlo im brzo počnite i čitati priče jer one mogu potaknuti istančane klice razvoja više nego išta drugo. Stručni je časopis Child Development nedavno proveo istraživanje među obiteljima lošijeg imovinskog statusa u SAD-u. Djeca kojoj su roditelji rano počeli čitati priče, imala su razvijenije jezične vještine i brže su se kognitivno razvijala.
Najčešće se djeci počinje čitati u drugoj ili trećoj godini, a stručnjaci sada zaključuju - što prije to bolje.
- Dijete napreduje jako brzo, i tjelesno i mentalno. Zato je iznimno važno da ispravno potičemo njegov razvoj u svakom razdoblju i području. Pogrešno je mišljenje da su dojenčetu potrebni potpuni mir i tišina. Na primjer, govor kao socijalna funkcija može se razvijati samo uz neprestanu stimulaciju govornih centara u mozgu. Dijete počinje učiti govor slušanjem i oponašanjem. Čak i kod novorođenih koji ne razumiju riječi, važno je da govorenjem unaprijed stvaramo uvjete za razvoj, neprestano ga potičemo i tako pospješujemo sazrijevanje odgovarajućih dijelova mozga - govori nam diplomirana psihologinja Kristina Bačkonja, članica stručnog tima Proventus.
Čitanjem se stvara posebna emocionalna veza između djeteta i roditelja te izaziva ugodu i zadovoljstvo kao i osjećaj privrženosti
Psihologinja dodaje kako je jedan od brojnih načina na koji možemo potaknuti i stimulirati djetetov razvoj upravo čitanje priča koje, osim što potiču razvoj govora, potiču i bliskost te povezanost između djeteta i roditelja koji mu čita.
- Čitanjem se stvara posebna emocionalna veza između djeteta i roditelja te izaziva ugodu i zadovoljstvo kao i osjećaj privrženosti. Osim stvaranja emocionalne veze, čitanje s djetetom ima i brojne druge pozitivne učinke - potiče maštu, kreativnost, uzročno-posljedično zaključivanje, razvija fond riječi kojima dijete barata, prorađuju se odnosi među ljudima ili likovima u priči, a dijete se uči i vrijednosti knjige, što je nužno kada pođe u školu i kada knjiga postane neizostavan dio njegova života.
Koliko je važno što prije upoznati dijete s knjigom, dokazuje se iz dana u dan. Istraživanja su pokazala da čitanje, okruženost knjigama i pričanje priča pomažu djetetu u pripremi za školu ili vrtić. Tako djeca, kaže naša sugovornica, koja žive u uvjetima gdje se ne potiče učenje, čitanje i razgovor imaju veću vjerojatnost da će teže svladavati predmete u školi ili će imati teškoća s osnovama komunikacije u vrtiću. Mnogi su roditelji međutim u nedoumici kad treba odabrati štivo koje bi čitali djetetu jer ne postoje pravila. Iako se mnogi boje grubosti u bajkama, mnogi stručnjaci smatraju da su one ipak prikladno štivo, jer dijete drukčije doživljava čudovišta i zlo nego odrasli. U njima su, osim toga, sabrane tisućljetne mudrosti o životu, dobru i zlu te pobjedi vrline nad zlom. Starije će dijete i samo posegnuti za nekom knjigom u knjižnici.
- Roditelji mogu dati djetetu da samo bira knjigu ili slikovnicu. Često se događa da dijete bira istu priču - to nije neobično jer djeca uživaju u predviđanju (i pogađanju) završetka priče. Imajte na umu i to da djeca vole ritmične, rimovane pjesmice ugodnog i njima bliskog sadržaja te ih spontano pamte - govori psihologinja Bačkonja i napominje da priče koje se čitaju djetetu neka budu praćene ilustracijama. Birajte, kaže, slikovnice s razumljivim, jasnim i velikim slikama, kako bi dijete na temelju tih slika moglo samostalno složiti priču. Komentirajte slike u slikovnici ili priču, objašnjavajte riječi, povremeno prekinite priču i pitajte dijete što misli da će sada biti. Dobro je i s djetetom prokomentirati priču na kraju - tako uči pratiti nit priče, shvaćati odnose u priči i razumjeti pročitano. Priču možete usporediti i sa stvarnim likovima te pitati dijete što bi napravilo da se nađe u takvoj situaciji. Poistovjećujući se s likovima iz priče, djeca doživljavaju niz različitih osjećaja, razmišljaju o odnosima među likovima, njihovim postupcima i razlozima zbog kojih su tako postupali. A katkad im priče mogu i pomoći da riješe neki svoj problem, jer su prave male riznice ljudskih iskustava.
Djeca kojoj se čita snalažljivija su i uspješnija
Mnogi roditelji misle da čitanje djetetu više nije potrebno kada krene u školu. No pokazalo se da djeca kojoj se čita i poslije postižu bolje rezultate, u školi su snalažljivija, kreativnija i lakše se snalaze u novonastalim situacijama. A katkad im priče mogu i pomoći riješiti neki problem.