Na portal se također možeš prijaviti i
putem svog Facebook ili Google računa.
ili Prijava Prijavi se
Najnovije vijesti iz Hrvatske i Svijeta na 24sata
60 komentara

Sva lica straha od izgovaranja ‘ne’ na poslu: Uzroci i rješenja

Ljudi koji ne znaju reći ‘ne’ zadali su si visoke ciljeve, ne govore što misle i dopuštaju da drugi odlučuju za njih, a sve plaćaju gubitkom samopouzdanja i sreće

Dreamstime
Foto: Dreamstime
60 komentara

Kada prihvaćamo dodatne zadatke, sasvim sigurno nakon nekog vremena nećemo imati život izvan ureda, upozorava profesionalni master savjetnik Dragana Svalina Stepanić. 

Većina ljudi će, bez obzira na premorenost, ustrajati na obavljanju svih obveza koje su i prije preuzimali. Identitet i standard koji su si nametnuli i kroz koji se vrednuju vrlo je teško odbaciti jer bi se u tom slučaju suočili s krivicom. Ako ne znamo reći “ne” na poslu, to će se odraziti i na ostale dijelove života. 

- Nitko neće unedogled čekati našu pažnju - kaže Stepanić. Sve rjeđi zajednički trenuci, razgovori s partnerom i djecom raskinut će spone bliskosti te izazvati sve češće svađe, a možda čak i razvod. Djeca bi se posebno mogla osjetiti napuštenima i prepuštenima samima sebi. Usprkos tomu što smo toga svjesni, mnogi ljudi nastavljaju na sebe preuzimati odgovornosti jer smatraju da moraju. 

- Tip ljudi kojima riječ ‘ne’ predstavlja izazov su oni koji prema komunikacijskom stilu spadaju u pasivne komunikatore. Oni imaju teškoće s iskazivanjem osjećaja i mišljenja iskreno i izravno, skloni su samosažaljevanju i jadikovanju, čestom ispričavanju. Nerijetko su to osobe niskog samopoštovanja koje s lakoćom dopuštaju da drugi odlučuju za njih - objašnjava Petra Čolak, poslovna trenerica te nastavlja: 

- Razlozi zbog kojih se ljudi boje odbiti šefa ili kolegu su različiti i ovise o zaposleniku. Moguće je da imaju želju ili potrebu svidjeti se drugima ili žele ispuniti tuđa ili svoja očekivanja. Moguće je i da se na taj način žele dokazati kao spremni na dodatne angažmane i izazove. No nesposobnost izgovaranja riječi “ne” pogubno djeluje na samopouzdanje.

- Učestalo preuzimanje zadataka bez prihvatljivog obrazloženja može stvoriti neželjenu sliku o samome sebi kao o zaposleniku koji se ne zna zauzeti za sebe, koji je pasivan, neorganiziran i ne zna postaviti prioritete - kaže Čolak, a Stepanić dodaje:

- Takav razvoj situacije velika je šteta jer se samopouzdanje može brzo i ciljano graditi te naučiti kako cijeniti i prepoznavati vrijednosti i talente koje bi mogli iskoristiti u radu. 

Samopouzdani ljudi 

Oni koji znaju reći “ne” svjesni su svojih sposobnosti. njihov nastup, držanje i samopouzdanje pokazuju da imaju vrlo opravdane razloge za odbijanje, kaže Stepanić.

Opasnosti opterećenosti poslom 

Prijatelji i druženja s vremenom će se prorijediti te ćemo se naposljetku osjetiti odbačenima, kaže Stepanić.

Sve dolazi iz djetinjstva 

Hoćemo li reći “ne” i kada naučili smo u djetinjstvu modelirajući ljude koji su u našem životu imali autoritet, objašnjava Stepanić.

Idealne žrtve 

Ljudi koji ne znaju reći “ne” radit će najviše, neće se buniti, no neće biti ni posebno poštovani.

Razlozi zbog kojih ljudi ne govore ‘ne’

  • 1. Ne znam kako biti odlučan.
  • 2. Strah me.
  • 3. Sram me.
  • 4. Tko sam ja da mu/joj kaže “ne” - on je moj šef. 
  • 5. Razmišljam o tome što će misliti sugovornik. 
  • 6. Znam da ću se na kraju ja osjećati loše.
  • 7. Na taj ću način vjerojatno povrijediti ili izazvati ljutnju kod nadređenog.
  • 8. Nedostaje mi samopouzdanja.

Prepoznavanje zadataka koje smijete i ne smijete odbiti

Postoji više načina kako odrediti u kojim trenucima reći ‘ne’, objašnjava poslovna trenerica Petra Čolak. Za početak, vaše vrijeme treba biti dobro organizirano te trebate vladati svojim prioritetima kao i prioritetima koje vam je dodijelio šef. 

- Dok god postoji nešto što morate učiniti na vašoj listi prioriteta, ne želite dopustiti da vam se dodijeli neopravdan dodatni zadatak. Neke od situacija mogu biti sljedeće: kolega ili kolegica vam želi ‘prodati’ zadatak koji je važan prema njihovoj listi prioriteta, no ne i prema vašoj ili vaš kolega peti put pita da mu objasnite jedan te isti postupak - objašnjava Čolak.

Kako bi vaš “ne” bio prihvaćen na pravi način, nužno ga je uskladiti s govorom tijela.

- Samo tako će vaše riječi, glas, geste i izraz lica slati jednoznačnu poruku. To je važno jer ste tad uvjerljiviji. Kad izgovarate ‘ne’, kolegu ili nadređenoga gledajte u oči. Izraz lica neka vam bude ugodan, ali ozbiljan, a u govoru budite izravni - savjetuje poslovna trenerica.

Naravno, prije nego što kažete “ne”, morate poslušati što se od vas traži. Koliko god da ste u žurbi, ne prekidajte sugovornika. 

- Kad vam postane jasno što se od vas očekuje i ako to ne možete ili ne stignete učiniti, recite ‘ne’ smireno i odlučno. Kratko navedite razloge za odbijanje i izbjegavajte opširna objašnjenja i isprike - savjetuje Čolak. I na dio zadatka možete reći “ne”. To može glasiti ovako: “Ne mogu vam pomoći oko pisanja izvješća jer upravo krećem na sastanak, no mogu vam poslati poveznicu na kojoj ćete vidjeti dosadašnja izvješća, što vam može biti od velike pomoći”. Postoje situacije u kojima nije preporučljivo reći “ne”. 

- To su zadaci koji spadaju u kategoriju hitnih i bitnih, zadaci koji stižu od nadređene osobe te kad trebate uskočiti kolegi u pomoć jer iz opravdanog razloga ne mogu nešto odraditi sami - kaže Čolak.

Ako su vaši zadaci važniji, nužno je reći ‘ne’

U svakom slučaju, opravdano je reći “ne” kad ste dobro organizirani te pred sobom imate jasno definiranu i popunjenu listu zadataka koje morate obaviti. Ako znate da ne postoji vrijeme, prostor ili opravdanje da potvrdno odgovorite na zahtjev ili kada su zadaci koje vam se želi dodijeliti manje prioritetne vrijednosti od onih koji se trenutačno nalaze na vašoj listi prioriteta, tada bez grižnje savjesti recite “ne”, savjetuje poslovna trenerica Petra Čolak.

Filozofija ‘lako ćemo’ ne djeluje 

Opravdano je reći “ne” kad god štitite sebe ili tvrtku od štetnih posljedica, savjetuje savjetnica Stepanić.

Budite svjesni svojih talenata 

Možete odbiti jedan projekt, ali ponuditi pomoć za drugi za koji znate da imate kompetencije.

Recite ‘ne’ na vrijeme

Ako znate da neki posao ne biste mogli obaviti kako treba, jasno i mirno to trebate reći što prije, savjetuje Stepanić.

Jedan dobro odrađeni projekt vrijedit će više od pet polovično odrađenih, kažu poslovni stručnjaci 

Naučite li reći “ne”, to vam zapravo može pomoći da napredujete. 

- Ako prihvatite samo jedan projekt, a odbijete ostale zadatke koji se od vas traže, to nikako ne mora značiti da ste lijeni ili nesposobni - objašnjava Dragana Svalina Stepanić. Solidno odrađen jedan projekt vrijedit će daleko više od pet polovičnih, ako uopće ikada budu napravljeni, a takvo pokazivanje neodgovornosti ne prolazi u privatnom poduzetništvu. Kako znati spadate li u skupinu ljudi koji iz straha od odbijanja preuzimaju na sebe više no što mogu obaviti?

- Ako stalno trčite iz obveze u obavezu, ako se ne posvećujete sebi i obitelji, ako stalno čekate da vam se isplati sve što ste besplatno odradili, ako volite stalno nekome pomagati, ako stalno imate planove i projekte koji su u neodređenoj fazi, ako niste neke važne stvari dovršili na vrijeme, ako vam obitelj predbacuje da vas nikad nema, ako su vam nadređeni već možda sugerirali promjenu, to su znakovi da morate poduzeti nešto - upozorava Stepanić.

Nužno je odrediti prioritete

Ljudi koji često prihvaćaju dodatne obveze poručuju da nisu svjesni prioriteta i mogućnosti te da nisu sposobni sagledati posljedice takvoga gotovo kompulzivnog ponašanja. Kolege brzo nauče da se neće moći uvijek osloniti na njih i znaju da će olako obećati nešto što neće ispuniti. Takvi ljudi imaju mnoge projekte, ideje i planove, ali ih uglavnom ne realiziraju. Neće biti rado postavljani na upravljačka mjesta jer im očito procjena i usklađivanje prioriteta nisu jača strana, kaže Stepanić.

"Ne" nije bezobrazluk 

Odbijanje se ne smije doživjeti kao bezobrazluk - samouvjereno “ne” oznaka je osobe koja zna što radi.

Možda vas zanima i ovo:
Naši partneri pišu
Message