Na portal se također možeš prijaviti i
putem svog Facebook ili Google računa.
ili Prijava Prijavi se
76 komentara

Tjelesni sat: Idealno vrijeme za seks, za operaciju, vježbanje...

Naša probava, mozak, mišići, metabolizam ili sposobnost da spavamo – rade u određenom ritmu, a razlog zbog kojeg znamo kad što trebamo raditi je što tijela izlažemo dnevnom svjetlu

Zeljko Lukunic/PIXSELL
Foto: Zeljko Lukunic/PIXSELL
76 komentara

Da je trenutak važan, poznata je izreka, a znanstvenici sa sveučilišta u Birminghamu dvogodišnjom su studijom otkrili da ako se protiv gripe cijepite ujutro, imat ćete dvostruko više antitijela od onih koji cjepivo prime poslije podne. Profesor Russell Foster je predavač na Oxfordu i autor knjige “Ritam života”. On smatra da se sav život razvio i da teče u ritmičnim krugovima koji se izmjenjuju i upravljaju našim životom. No nemamo samo jedan unutrašnji sat, kaže on, nego milijun njih.

Naša probava, mozak, mišići, metabolizam ili sposobnost da spavamo – rade u određenom ritmu, a razlog zbog kojeg znamo kad što trebamo raditi je što tijela izlažemo dnevnom svjetlu. Receptori u oku registriraju prisutnost svjetla pa tijelo zna kad je dan ili noć. No kako je u moderni život uvedeno električno svjetlo, naš biološki sat je raštiman. Više ne ustajemo sa svjetlom i ne liježemo s mrakom, a to interne satove baca izvan ravnoteže.

- Tako tjeramo probavni sustav da radi kasno noću, iako se on tada prirodno usporava, prisiljavamo mišiće da ustanemo iz kreveta kad oni misle da bi se trebali još odmarati, a mozak umjetno stimuliramo kofeinom kad je iscrpljen. Na kraju priče sve rezultira umorom i razdražljivošću - kaže Foster.

Fotolia | Autor: Fotolia Foto: Fotolia

S njim se slaže i profesor Michael Hastings s Cambridgea koji tvrdi da svaki dio ljudskog organizma ima svoj mali biološki sat te da neki od njih mogu utjecati na onaj glavni sat u mozgu. 
Stoga organizam uspoređuje s orkestrom, pri čemu je mozak dirigent koji usklađuje ritam ostalih satova. 

Ritam života:

  • 6:00 U ovo je doba dana vjerojatnost od srčanog udara čak 49 posto viša nego ostatak dana jer je krv tada gušća, krvni tlak naglo raste zbog buđenja, a krvne su žile slabo elastične. Ranijim buđenjem i sporijim ustajanjem smanjujete taj rizik. 
  • 7:00 Peludna groznica, migrena i bolovi zbog reumatoidnog artritisa najjači su u ovo doba dana. Imajte stoga čašu s vodom i tablete pri ruci, poželjno je i da odspavate još malo ako možete odgoditi buđenje. 
  • 8:00 Ne vježbajte tako rano ako imate obiteljsku povijest bolesti srca jer kardiovaskularni sustav nije spreman za naprezanje čim se probudimo. Ovo je, međutim, pravi trenutak ako želite zatrudnjeti jer je sperma najkvalitetnija. 
  • 9:00 Najbolje doba za operacije. Jedno je američko istraživanje pokazalo da je najmanje komplikacija nakon operacija koje se izvedu između 9 i 12 sati.  A najgore je vrijeme za to između 15 i 17 sati. 
  • 10:00 Odlično je doba da ponovite gradivo za ispite ili važnu prezentaciju na poslu. Posve smo budni, a mozak je na vrhuncu aktivnosti i najbolje pamti. 
  • 11:00 Bacite se na zamršene zadatke. Logičko zaključivanje, koncentracija i kratkotrajno pamćenje najbolji su dio ranog prijepodneva. 
  • 12:00 Ako patite od osteoartritisa, bol je najjača poslijepodne i navečer, pa sad uzmite lijek da spriječite eventualno pogoršanje. 
  • 13:00 Vjerojatno ste gladni i sad je trenutak da nešto pojedete ako namjeravate kasnije poslijepodne vježbati  Tako ćete se napuniti energijom i stići probaviti ručak do vježbanja. 
  • 14:00 Svakome je poznat veliki pad energije poslije ručka. Umjesto slatkog zalogaja koji će vam naglo povisiti razinu šećera u krvi pojedite bananu ili oraščiće, protegnite se i popijte vode. 
  • 15:00 Izbjegavajte bilo kakve medicinske postupke jer je u ovo doba najveća vjerojatnost da biste mogli imati komplikacija. 
  • 16:00 Disanje nam je najbolje između 16 i 17 sati pa je ovo pravo doba za vježbanje. Aerobik i slične aktivnosti najbolje su vježbe za ovo doba dana. 
  • 17:00 Ako ste odradili svoju dozu vježbanja, pojedite proteinsku pločicu da uravnotežite razine šećera i date mišićima potrebne proteine za oporavak. 
  • 18:00 Teški poslovi i vježbe koje uključuju teret najbolje je obavljati u ovo doba jer je snaga mišića na vrhuncu, kao i kardiovaskularna fleksibilnost i učinkovitost. 
  • 19:00 Izbjegavajte jesti, ali obavezno pijte vodu između 19 i 6 sati ujutro. To je vrlo učinkovita strategija mršavljenja. Ako uzimate statine, lijek za snižavanje razine kolesterola u krvi, sad je najbolji trenutak za to. 
  • 20:00 Vrijeme za posljednju kavu u danu. Zadnju popijte između 15  i 17 sati, a ako je popijete poslije toga, omest će vam san. 
  • 22:00 Ako patite od astme, sad je trenutak da uzmete lijek ili preventivno koristite inhalator. Noćni su napadaji astme vrlo česti i istraživanja su pokazala da su najčešće napadaji između 2 i 4 sata ujutro. Za maksimalan pozitivan učinak najbolje je da koristite inhalator dva puta na dan, ali imajte ga uz sebe tijekom spavanja. 
  • 23:00 Ako vas muči probava, uzmite sredstvo za ublažavanje kiseline prije spavanja. Želudac najviše radi od 20 do 2 sata, ali simptomi se čine gorima kad legnete u krevet. To je primarno zbog toga što se želučana kiselina lakše prelijeva u jednjak dok ležite. Zato nakon zadnjeg obroka nemojte ležati barem sat vremena. I podizanje uzglavlja moglo bi pomoći, ali nemojte pretjerati jer se tako dodatno opterećuje abdomen. 

Manje nuspojava cjepiva

znanost Svi roditelji strahuju od prvih cijepljenja svojega mališana. No možda je rješenje vrlo jednostavno. Istraživanje provedeno u Velikoj Britaniji pokazalo je da ako dijete primi prvo cjepivo poslijepodne, imat će manje nuspojava nego djeca koja ga prime ujutro.

Za vitkost se ne jede iza 19 sati

tajming Sudionici studije koji su izbjegavali hranu između 19 i 6 sati ujutro izgubili su oko kilogram u dva tjedna, a nabacili dva kad su opet počeli jesti nakon 19 sati. 

 

Možda vas zanima i ovo:
Naši partneri pišu
Message