Polaskom u školu dijete se uspoređuje s drugim vršnjacima, a gubljenje doživljava kao izraz nesposobnosti. Zbog toga može biti osjetljivo i potrebno mu je ohrabrenje
Treba se naviknuti i na uspjeh i na poraz, jer ishod nije važan
Svatko će se od nas prisjetiti nekoga u svojoj okolini tko teško ponosi poraz. Naći ćemo ih i među djecom i među odraslima. Bilo da je riječ o badmintonu, nogometu, stolnom tenisu ili videoigri, uvijek netko preburno reagira kad ne pobijedi. Zato je i igra čovječe ne ljuti se smišljena da bi unaprijed, već samim imenom, sugerirala igračima da je naglasak na igri, a ne na rezultatu. Upravo je ta igra, baš kao i Monopoly, dobra da djeca nauče da su u životu nužna pravila, kako ih poštivati te kako se nositi s uspjehom, ali i neuspjehom. A pojačana želja za pobjedom javlja se kad se počnemo promatrati u odnosu prema drugima.
- Kompetitivnost je vrlo izražena kod djece školske dobi kada imaju prilike uspoređivati se sa svojim vršnjacima. Ponekad se može dogoditi da dijete ima nerealnu sliku o sebi te misli da može mnogo toga što realno zapravo nije moguće. Stoga isprobava razne aktivnosti te na temelju rezultata oblikuje sliku o sebi - govori nam psihologinja i psihoterapeutkinja Kristina Bačkonja.
Stručnjakinja, članica psihološkog tima Proventus, napominje da, s obzirom na to da dijete polaskom u školu sliku o sebi formira i na temelju usporedbi s drugim vršnjacima, gubljenje djetetu predstavlja izraz njegove nesposobnosti. Zbog toga može biti prilično osjetljivo te mu je potrebno ohrabrenje i pohvala za trud.
- Jako je važno - napominje naša sugovornica - da roditelji, učitelji i druge djetetu važne osobe u okruženju svojim komentarima ne potiču njegov natjecateljski duh, na primjer, uspoređujući njegov uspjeh s uspjehom nekog drugog djeteta, nego njegovo ponašanje treba uspoređivati isključivo s nekim njegovim prethodnim ponašanjem. Najbolje je to učiniti poticanjem djece da igraju suradničke igre, točnije igre u grupama koje moraju zajedno postići neki cilj. Takve igre jačaju osjećaje solidarnosti koji su suprotni natjecateljskim porivima.
- Osim suradnje, takvim igrama djeca mogu naučiti i kako se nositi s neuspjehom, ali i uspjehom, te kako tražiti pomoć kada im je potrebna, kako se prilagoditi, kako uspješno rješavati nesuglasice i slično - kaže psihologinja i dodaje da su i natjecateljske i suradničke igre vrlo korisne za dijete, ako se dijete pripremi za njih.
- Prije nego se dijete krene natjecati i uspoređivati s drugom djecom, važno je da usvoji vještine koje će mu pomoći da prihvati uspjeh, ali i neuspjeh. Psihologinja napominje da je važno da se dijete navikne i na pobjedu i na poraz te da, bez obzira na postignuti rezultat, njegova slika o sebi bude pozitivna, a ono sretno.
Preuzeto iz tjednika SuperMile - svake srijede besplatno ekskluzivno uz 24sata!