Lifestyle

Komentari 79

U Hrvatskoj čak 200.000 ljudi ne smije pojesti kruh i tijesto

U Hrvatskoj čak 200.000 ljudi ne smije pojesti kruh i tijesto

Oko pet posto Hrvata alergično je na gluten, a toga nisu ni svjesni. Mnogi od njih boluju i od opake bolesti tankog crijeva - celijakije

Celijakija je kronična bolest tankog crijeva od koje boluje do tri posto stanovništva, najčešće u odrasloj dobi. Posljedica je trajne nepodnošljivosti organizma na gluten, protein pšenice koji se nalazi i u ječmu, raži i zobi. 

- Anemija, nadutost, akne, grčevi u trbuhu, probavne smetnje i depresija često su plod preosjetljivosti na gluten, kojeg ima u pizzi, kruhu, tijestu. To može upućivati i na celijakiju od koje boluje između 45 i 90 tisuća ljudi u Hrvatskoj - kaže nutricionistica dipl. ing. preh. teh. Sanja Ćosić. 

- No naziva se i ‘bolest s tisuću lica’ jer se manifestira različitim simptomima i često je atipična - kaže Ružica Lah, predsjednica Hrvatskog društva za celijakiju. Može biti prisutna i bez jasno vidljivih simptoma, poput dugoročne anemije, nižeg rasta djece, bolova u trbuhu ili bolesti kostiju kod mlađih. Bolest se prepoznaje tek kod svake 20. oboljele osobe u Hrvatskoj. U starijoj dobi celijakiju “prikriva” neko drugo ozbiljno stanje koje je njezina posljedica. Zato je treba tražiti kod pretraga za razne bolesti. Osobe kod kojih celijakija nije prepoznata 40 puta češće umiru od posljedica celijakije - primjerice malignih oboljenja. 

Svijest o celijakiji i bezglutenskoj prehrani značajno je podigao tenisač Novak Đoković, koji je u proljeće 2011. objavio da svojih 39 pobjeda u nizu može zahvaliti izmijenjenoj prehrani, iz koje je posve izbacio pizzu, kruh, tijesto i sve ostalo što sadrži pšenično brašno, odnosno gluten. U Hrvatskoj je više od 200.000 ljudi ozbiljno alergično na gluten a da to ni ne znaju. Ipak, celijakija nije jedina bolest izazvana preosjetljivošću na gluten. Nutricionist Branimir Dolibašić kaže kako je eliminacija hrane koja sadrži gluten jedini način kontrole bolesti. 

Namirnice koje sadrže gluten:

- Gluten je protein prisutan u zrnu žitarica, pšenici, raži, ječmu i zobi. No mnogi prehrambeni proizvodi danas sadrže gluten kao dodatak, iako nisu od žitarica - napominje Dolibašić. 

Zato, nažalost, eliminacija unosa glutena nije tako jednostavan zadatak, a što se više čovjek posveti educiranom odabiru i spremanju hrane, to je sigurniji, dodaje nutricionist i kaže kako je najbolji korak početi raditi kruh i peciva od heljdina i kukuruznog brašna te u potpunosti izbaciti pšenično.

- Postoji nekoliko jednostavnih načina da se pšenica, raž i ječam zamijene. Bezglutenska brašna, ali i namirnice poput riže, prosa, kestena, kikirikija, badema i krumpira, u receptima mogu zamijeniti pšenično brašno. Tu su i chia, amarant, kvinoja, kokos, konoplja, lan, buča i druge sjemenke od kojih možemo raditi sve više pekarskih proizvoda - kaže Dolibašić.

Uz namirnice koje su prirodno bez glutena, mogu se koristiti proizvodi koji na pakiranju imaju znak prekriženoga klasa ili oznaku “bez glutena”, što označava da su proizvedeni u sterilnim uvjetima ili da sadrže dopuštenu razinu glutena, koja neće izazvati tegobe kod oboljelih, dodaje Ćosić.

Namirnice koje ne sadrže gluten:

*Popis namirnica koje sadrže i ne sadrže gluten sastavio nutricionist Branimir Dolibašić

- Iako su prirodno bez glutena, kukuruzno i heljdino brašno treba upotrebljavati samo ako imaju deklaraciju s prekriženim klasom jer su često visoko kontaminirani glutenom. Naime, ponekad se melju u istome mlinu u kojima se melju žitarice koje sadrže gluten - napominje nutrcionistica Ćosić. Također, ako na proizvodu stoji da ne sadrži pšenicu ili žitarice, na žalost to nije jamstvo i da ne sadrži gluten. - Zato obavezno čitajte deklaraciju, a ako niste sigurni, bolje ne kupujte - slaže se Dolibašić.

Isto vrijedi i za zamjene za žitarice, orahe i sjemenke - nemojte ih uzimati iz izloženih otvorenih spremnika i kutija jer je moguće da dođe do kros kontaminacije glutena, pojašnjava Dolibašić. Nadalje, u restoranu ili dok naručujete hranu iz dostave, igrajte na sigurno i birajte povrće, voće, cjelovite sjemenke, mlijeko, meso, ribu i jaja, zaključuje Dolibašić. 

Začini su dopušteni u jelovniku, ali pripazite s kupovnim mješavinama

Prirodni začini poput peršina, bosiljka, ružmarina i vlasca smiju se koristiti jer oni prirodno ne sadrže gluten. S druge strane, mješavine začina su rizične jer mogu sadržavati dodatke i pojačivače okusa koji mogu sadržavati gluten. Takve začine oboljeli od celijakije i ljudi koji su intolerantni na gluten ne smiju koristiti, upozorava nutricionistica Sanja Ćosić.

Gastroradionice kuhanja u Celiko centru u Zagrebu

U Celiko centru, na adresi Tomašićeva 10 u Zagrebu, često organiziramo radionice za oboljele od celijakije i intolerantne na gluten, kaže Ružica Lah, predsjednica Hrvatskog društva za celijakiju. Radionice pravilnog, striktnog bezglutenskoga kuhanja i predavanja namijenjena su oboljelima kako bi se što lakše nosili s bolešću. U centru ljudi mogu napraviti i probir-test na celijakiju, radi održavanja zdravlja i prevencije bolesti, a posljetiteljima su dostupni i edukativni materijali o celijakiji te jelovnici za bezglutensku dijetoterapiju, kaže Lah.

Oboljeli od celijakije smiju piti mlijeko 

Mlijeko i mliječni proizvodi ne sadrže gluten te ih oboljeli od celijakije smiju imati na jelovniku. No često se uz celijakiju javlja i intolerancija na laktozu, pa se novootkrivenim celijakičarima ipak preporučuje smanjiti unos mliječnih proizvoda prvih godinu dana dok se sluznica tankog crijeva ne oporavi.

Izbjegavajte alkoholna pića i mješavine čajeva

Oboljeli bi trebali izbjegavati alkoholna pića jer  mogu sadržavati gluten. To se najviše odnosi na viski i pivo. Tu spadaju i sokovi koji nisu napravljeni od 100 posto prirodnog voća te mješavine čajeva (prirodni biljni su najsigurniji).

Fantastične ideje za ručak bez glutena

*Ručkove je osmislila nutricionistica Sanja Ćosić 

Primjer bezglutenskog jelovnika

*jelovnik je sastavio nutricionist Branimir Dolibašić

Slasni recepti bez glutena:

Pecivo bez glutena (recept Celiko centra):

SASTOJCI: 200 g bezglutenskog brašna sa znakom prekriženoga klasa ili prirodno bezglutenskog provjerenog da nije kontaminiran glutenom, 250 ml jogurta, 1 jaje, pola žličice soli, pola žličice praška za pecivo (pzp), sjemenke po želji

PRIPREMA: Mikserom, spiralnim dodatkom, sve zajedno izraditi. Žlicom vaditi tijesto veličine većeg oraha na mokri dlan ruke te lagano vlažnim prstima oblikovati, posipati sjemenkama te staviti na papir za pečenje. Peći 20 minuta na 200 Celzijevih stupnjeva.

Zapečena tikvica s rajčicom i mozzarella sirom

SASTOJCI: tikvica, maslinovo ulje, umak od rajčice ili svježa rajčica, mozzarella sir, sol i papar, origano, bosiljak, ružmarin, kadulja…

PRIPREMA: Tikvicu narežite na kolute te s obje strane malo namažite maslinovim uljem. Začinite s mrvicu soli i papra, a zatim ih na roštilju ispecite sa svake strane po dvije minute. Nakon toga na tikvicu stavite umak od rajčice ili na kolut tanko narezanu svježu rajčicu, mozzarella sir i začinite origanom ili začinom po izboru. Stavite na roštilj još minutu ili dvije i poslužite.

Smoothie od banane i đumbira

SASTOJCI: 1 banana, 1 žličica naribanog đumbira, 1 šalica mlijeka, 1 žličica meda, prstohvat cimeta

PRIPREMA: Sve sastojke izmiksajte u blenderu i servirajte.

Domaća čokolada

SASTOJCI: 1/4 šalice otopljenoga kokosova ulja, 1/4 šalice kakao praha, 2-3 žlice meda

PRIPREMA: U zdjeli dobro izmiješajte sve sastojke, pazite da ne bude grudica. Izlijte smjesu u kalupe ili na dno pravokutne posude, pospite dodacima poput lješnjaka ili badema i ostavite da se stvrdne. Najbolje pohraniti u hladnjak.

Najčitaniji članci