Native sadržaj

Komentari 23
KRUNA JADRANA

Najudaljenija srednja škola u Hrvatskoj: Nekad je imala 14, a danas u nju idu 64 učenika

Srednja škola 'Antun Matijašević Karamaneo' na Visu nosi titulu najudaljenije škole u Hrvatskoj. Prvih 14 učenika ovu je školu završilo 1977. godine, a danas ih je nekoliko puta više. U nastavku saznajte s kakvim se sve izazovima susreću

Otok Vis jedan je od najudaljenijih naseljenih otoka Lijepe Naše, a ovaj netaknuti jadranski dragulj ima i bogatu povijest. Zbog uloge vojnog otoka i svoje izoliranosti može se i dan-danas činiti kao da je na njemu vrijeme stalo. Međutim, možda je upravo to jedna od njegovih najvećih prednosti.

Vis kao odredište okrunjeno je mnogim titulama, poput jednog od najromantičnijih svjetskih otoka prema izboru američkog magazina Harper's Bazaar. Zato ne čudi da su ga odabrali za snimanje popularnog nastavka holivudskog hita "Mamma Mia".

Netaknute prirodne ljepote i jednostavnost života na otoku čine Vis posebnim i zbog toga ga iz godine u godinu posjećuje sve više turista, a neki od njih i ostanu. Upravo je naš sugovornik Domagoj Pšeničnjak, nastavnik i v.d. ravnatelj Srednje škole „Antun Matijašević Karamaneo“, gradski život odlučio zamijeniti otočnim.

Iz Zagreba na Vis

Nakon dugogodišnjeg rada u korporativnom sektoru prof. Pšeničnjak preselio se na Vis te se zaposlio u Srednjoj školi „Antun Matijašević Karamaneo" kao nastavnik humanističkih predmeta. Privukla ga je, kaže, želja za podučavanjem djece u posve drugačijem, prirodnijem i humanijem okruženju

- S obzirom na to da smo mala škola, svi se uglavnom poznajemo i razvijamo razne socijalne interakcije između roditelja, učenika i nastavnog osoblja. Zbog toga je i pristup koji imamo jedni prema drugima humaniji i sa značajno manjom dozom otuđenja nego u velikim sredinama. Plodove svog rada uistinu vidimo jer dobijemo povratne informacije o našim bivšim učenicima te njihovim životnim i radnim uspjesima. Ta povratna informacija veoma je važna i utječe na zadržavanje entuzijazma nastavnika - ističe profesor Pšeničnjak.

- Možda je najveća posebnost života i rada nastavnika na ovom otoku u tome što smo srednja škola na najudaljenijem naseljenom hrvatskom otoku. Živimo na 99  km2 kopnene površine, na kojoj tijekom godine obitava oko 4000 stalnih stanovnika. Udaljeni smo od najbližega grada više od 140 minuta vožnje trajektom, koji, valja spomenuti, prometuje samo dva puta na dan - s osmijehom kaže nastavnik.

Stara dama

Škola „Antun Matijašević Karamaneo“ osnovana je 1975. godine. Prva generacija, koju je činilo 14 učenika, završila je školovanje 1977. godine. Danas škola ima 64 učenika i četiri usmjerenja - Opća gimnazija, turističko-hotelijerski komercijalist, hotelijersko-turistički tehničar i smjer kuhar.

- Broj učenika s vremenom se prestao smanjivati, iz godine u godinu bilježimo njihov porast. Sljedeće školske godine, 2022/23., očekujemo 7 ili 8 učenika više, što je za naše prilike više od 10% i na to smo veoma ponosni. Naš je cilj zadržavanje mladih na otoku - kaže sugovornik.

Iako se nalaze na izoliranijemu mjestu nego većina srednjih škola u Hrvatskoj, obrazovanje na ovom otoku lijepo je i nezaboravno iskustvo i za učenike i nastavnike iz četiriju europskih zemalja koje su Višani ugostili u projektu Erasmus+.

Radni dan na otoku

U obrazovnom smislu učenicima na Visu zaista ništa ne nedostaje.

- Njihov uobičajeni dan počinje u 8 sati jer je nastava uvijek u jutarnjoj smjeni. Prvi dio nastave završava u 10.25, kad učenici imaju veliki odmor, odnosno 'marendu'. S obzirom na to da u školi imamo smjer kuhara, učenici za učenike pripremaju zdrave i svježe obroke po vrlo povoljnim cijenama, do 15 kn. Nastava traje do 14 sati, kad za učenike putnike, odnosno učenike iz Komiže i okolnih naselja, postoji organiziran prijevoz do kuće - priča nam nastavnik. 

Izazovi života na otoku

Budući da je Vis od kopna udaljen dva sata plovidbe, nastavnici se nerijetko susreću s raznim profesionalnim izazovima.

- Ako, primjerice, s učenicima imamo neko natjecanje u Zadru, koji nam je geografski veoma blizu, moramo uračunati noćenje jer nam trajekt prometuje samo dva puta na dan, pa je čest slučaj da nismo u mogućnosti stići na onaj posljednji u 18.30 sati. Ovo predstavlja velike financijske i logističke poteškoće – otvoreno govori nastavnik.

Međutim, zahvaljujući suradnji s CARNET-om, učenicima je, bez obzira na izoliranost, omogućeno da ostvaruju zavidne rezultate i posjećuju brojna županijska i državna natjecanja. Samo neki od rezultata koji su postigli učenici ove najudaljenije škole su, ističe profesor, osvojen Oskar znanja i sudjelovanje na natjecanju Opisujemo sustave.

- Naša suradnja s CARNET-om počinje još davne 2016. godine kada smo se uključili u pilot-projekt e-Škole i od tada nadograđujemo našu inkorporaciju digitalnih sadržaja u nastavu. U ovom trenutku naša škola, iako dislocirana od kopna, u potpunosti je pokrivena brzim i stabilnim bežičnim internetom i po opremljenosti možemo stajati uz bok većini europskih srednjoškolskih ustanova. Ova činjenica itekako utječe na svakodnevni rad naših nastavnika kao i na spremnost korištenja digitalne tehnologije naših učenika. Velika većina naših nastavnika svakodnevno koristi IKT u izvođenju nastave te svakodnevno otkrivaju nove digitalne alate na našim brojnim obrazovnim platformama – rekao nam je nastavnik Pšeničnjak.

Tehnologija u učionicama

Kako bi omogućio još veću razinu fleksibilnosti u planiranju i razvoju digitalnih kompetencija odgojno-obrazovnih djelatnika u školama, CARNET je pokrenuo e-Škole Program obrazovanja. Riječ je o obrazovnom programu čiji je cilj kroz radionice u školama, virtualne radionice, webinare i e-tečajeve razviti digitalne kompetencije učitelja, nastavnika, ravnatelja i stručnih suradnika u hrvatskim školama kako bi mogli uvesti i koristiti tehnologiju u svojim predmetima i radu.

- Ključan dio čini sinergija digitalnih obrazovnih alata koje CARNET trajno pospješuje, i ljudi, nastavnika koji svojim radom, željom za učenjem i prenošenjem znanja svakodnevno nalaze nove i svojim učenicima prilagođene načine prenošenja znanja. S obzirom na činjenicu da već dugi niz godina sudjelujemo u Erasmus+ projektima, imali smo mnogo prilika vidjeti kakvi smo u usporedbi s našim europskim kolegama. Ovo je posebice važno jer naši učenici često imaju priliku vidjeti prednosti hrvatskog obrazovnog sustava i potpore institucija poput CARNET-a, u usporedbi s daleko većim i bogatijim zemljama. Zbog ove činjenice osobito smo ponosni – zaključuje naš sugovornik. 

Srednje škola „Antun Matijašević Karamaneo“ primjer je škole, koja pokazuje da digitalna tehnologija zaista smanjuje udaljenost i čini nas bližima i povezanijima, a nastavnicima i učenicima omogućuje preduvjete za nastavu 21.stoljeća.