Native sadržaj

Komentari 30

Tko zna zna: Učenici koji su nadmašili svoje profesore

Tko zna zna: Učenici koji su nadmašili svoje profesore

Osamnaest im je godina tek, a u slobodno vrijeme bave se elektronikom, programiranjem i glazbom. Uz pomoć dva sjajna i poticajna profesora ovi su srednjoškolci pobijedili na natječaju za kreativna IoT rješenja

Nazivaju ih generacijom Z, za njih se kaže da su tolerantni te da su manje skloni rizičnom ponašanju nego prethodne generacije. Predbacivat će im da su "previše" pred zaslonima, no upravo je tehnologija njihov najveći potencijal. Oni su prva generacija koja se rodila u svijetu pametnih telefona, društvenih mreža i umjetne inteligencije, pa ne čudi to što se u školama sve više učenika bavi programiranjem ili robotikom.

A što takva mladež može postići, dokazuje primjer iz Srednje škole Krapina, gdje su tri učenika, uz pomoć dva profesora, izradili vlastiti klavir te za njega osvojili i vrijednu nagradu. Profesore Stjepana Šalkovića (50) i Darija Šimaga (41) te učenike Patrika Živića, Tomislava Martineza i Filipa Podhraškog povezao je krapinski informatički klub KRIK, koji djeluje u prostorijama Srednje škole Krapina.

Glazba je bila logičan izbor

Ova je petorka odlučila prijaviti se na nagradni natječaj "Digitalna igra(čka)", koji se provodio u projektu Generacija Now, a u organizaciji Instituta za razvoj i inovativnost mladih (IRIM) i Hrvatskog Telekoma te uz podršku Ministarstva znanosti i obrazovanja.

Na natječaj su se mogle prijaviti sve osnovne i srednje škole, knjižnice, udruge i druge edukacijske ustanove koje su uključene u projekt Generacija Now, a zadatak je bio izraditi kreativno IoT rješenje. Profesor Šalković objašnjava nam da ih je na prijavu privukla ideja cjelokupnog projekta, od izvrsnih IRIM-ovih edukacija, preko vrijedne IoT opreme, mikrokontrolera i senzora, do HT-ova besplatnog pristupa internetu putem mobilnog rutera.

- Budući da kolega Dario Šimag pokriva područje elektronike, a ja područje programiranja, dogovorili smo suradnju, kojom se uvijek može postići više. Učenik Patrik Živić i kolega Šimag vezani su za glazbu, pa je tim krenuo u tom smjeru - objašnjava profesor Šalković.

Namučili smo se, ali je vrijedilo

Učenici Patrik, Tomislav i Filip sami su se javili za sudjelovanje u projektu, a profesor Šimag ima samo riječi hvale za njihovu motivaciju i znanja u područjima elektronike i programiranja. Dodaje kako se Patrik i Tomislav pripremaju i za državno natjecanje iz robotike.

Tri učenika bavila su se programiranjem klavira, a uz to je svaki imao i poseban zadatak vezan za projekt. Tomislav je snimio video o klaviru, Filip je napravio web stranicu, a Patrik je bio zadužen za fizički izgled klavira. Nakon sitnih problema zbog poneke greške u programu, igračka je prosvirala.

- Učenici su dodali mogućnost snimanja odsviranog i reprodukcije snimke. Krajnji je cilj bio da spremanje podataka bude na mreži, pa je i to realizirano. Učenici su koristili elektroničke komponente dobivene u projektu, a cjelokupno programiranje njihovo je djelo. Sve komponente složene su u kućište koje ima LCD display za prikaz i tako je složen mali suvremeni MKR1000 klavir - objašnjava profesor Šalković. 

Učenik Patrik priznaje nam kako su se namučili i naživcirali zbog projekta, ali da je sve to apsolutno vrijedilo.

- Sad kad je gotovo, vidimo da je projekt možda mogao i drukčije izgledati, ali sve u svemu, zabavili smo se i nastavljamo raditi na drugim projektima. Ovo je bilo jedno dobro iskustvo, šećer na kraju našeg srednjoškolskog obrazovanja - govori Patrik.

Neki učenici nadmašuju profesore

Svojim MKR1000 klavirom na natječaju Generacija NOW pobijedili su u kategoriji za srednje škole i osvojili vrijedne nagrade kao što su MAKERphone, micro:bit i micro:Maqueen robot. A da bi ovakvih primjera bilo više, učenike je važno motivirati i pravilno usmjeravati.

Profesor Šalković, koji u školi radi već 25 godina, primjećuje da djeca danas uče na neke druge načine. Informacije su im dostupne na klik miša, ali ih ponekad ne znaju evaluirati i primijeniti. Zato je važna uloga obitelji, škole, ali i udruga, kako bi djecu usmjeravali ka stvarima koje će im biti korisne u životu.

- Svi su naši učenici izvrsni kad se uspostavi dobra komunikacija i razvije motivacija. U nekom trenutku vidimo da pojedini učenici nadmašuju svoje nastavnike. Toga se ne trebamo bojati nego im trebamo pomoći da se razvijaju u struci, ali i kao osobe - objašnjava profesor Šalković.

A upravo je Patrik primjer takvog djeteta. Kaže da ga zanimaju elektronika, robotika i programiranje, a u slobodno vrijeme bavi se i glazbom te svira gitaru.

- Na zimskim školama informatike koje organizira KRIK slušao sam radionice C++ te se zainteresirao za programiranje. Sudjelovao sam na natjecanju HONI i slušao predavanja na tjednu programiranja - govori nam svestrani Patrik.

Je li budućnost glazbe digitalna?

Profesor Dario Šimag već 18 godina radi u Srednjoj školi Krapina, gdje je nastavnik mentor elektrotehničke grupe predmeta. Priprema učenike za natjecanja iz robotike i mehatronike, a u slobodno vrijeme, odnosno još od 10. godine, bavi se glazbom. Više od 25 godina svira klavijature i harmoniku u bendu, a osim toga bavi se snimanjem, miksanjem i produkcijom. Govori nam kako je digitalizacija napravila revoluciju u pogledu glazbe te da se uz malo novca mogu stvoriti čuda. 

Kombinacija pametnih tehnologija i glazbe naziva se Internet glazbenih stvari (IoMusT) i već sad mijenja način na koji slušamo, prezentiramo i stvaramo glazbu. Google je još 2013. predstavio svoj "Univerzalni orkestar", interaktivnu izložbu u londonskome Muzeju znanosti, koja je omogućila bilo kojoj osobi na svijetu da putem preglednika Chrome svira fizičke instrumente.

To su bili počeci, a sad smo svjedoci izuma poput odjeće koja reproducira glazbu i vibracije ovisno o našem raspoloženju, uređaja putem kojih se svira više instrumenata istodobno ili pametnih gitara koje više ne trebaju pojačala. 

Internet,Of,Things,(iot),Technology,With,Ar,(augmented,Reality),On

Preostaje vidjeti kakve nas inovacije na području glazbe i tehnologije još očekuju. Profesor Šalković ističe da su izvannastavne aktivnosti i poticajni projekti poput Generacija NOW važni za razvoj znanja i vještina budućih generacija jer planovi i programi u školama teško mogu pratiti ubrzan razvoj tehnologije.

Profesor Šalković inače je dobitnik državne nagrade "Faust Vrančić" za svoj angažman na raznim obrazovnim projektima, proglašen je Bugovim učiteljem herojem te je među najuspješnijim nastavnicima MZO-a. Uz ovakve učitelje ne brinemo se za budućnost mlađih generacija.