Native sadržaj

Komentari 406

Potraga za konobarima: 'Najteže nam je zadržati kvalitetne i odane radnike'

Potraga za konobarima: 'Najteže nam je zadržati kvalitetne i odane radnike'

Pandemija je nepovratno promijenila tržište rada, pogotovo u ugostiteljstvu. Marljivog i odanog zaposlenika vrlo je teško pronaći, pa je pitanje jesu li vlasnici lokala uspjeli zadržati najkvalitetnije zaposlenike

Ugostitelji će dobro upamtiti 2020. i 2021. Godinu i pol dana nakon početka pandemije jasno je da su oni ranjiva skupina kojoj je kriza donijela veliku financijsku štetu. Bezuvjetno zatvoreni, s tek pokojim pomakom u smislu prodaje kave za van, ugostitelji su generalno ušli u novčani deficit. Iako se stvari posljednjih mjesec dana polako vraćaju u normalu, ugostitelji se suočavaju s novim poteškoćama. Osim s još aktualnim restrikcija, tu su problemi s poreznim opterećenjima i nedostatkom radne snage, pogotovo one kvalitetne.  

Konobari otišli na sezonu  

Sezona je, kažu, ispred njih, a tržište rada je gotovo prazno. Najveći problem ugostiteljima predstavlja nedostatak ukupne radne snage potrebne za rad jednog lokala, a onda ponajviše osoblja koje je izravno zaduženo za usluživanje gostiju. S čim se sve trenutno suočavaju i koji su im planovi, razgovarali smo s dva dugogodišnja ugostitelja - Rokom Stanićem, menadžerom kluba Metropolis, i Sašom Žerajićem, vlasnikom lokala Program Bar. Obojica imaju veliko iskustvo u ugostiteljstvu i prema mnogim aktualnim stvarima imaju zajednički stav. Većina konobara se, kažu, preselila u hotelske komplekse kako bi odradili sezonu jer im je ondje zagarantirana plaća nekoliko mjeseci, a mnogi su tijekom pandemije pronašli drugi posao. 

Covid mjere su ih gotovo uništile 

Pandemiju su shvatili vrlo ozbiljno, no nisu se ni u najcrnjem scenariju nadali da će baš toliko dugo trajati - kažu Roko i Saša.   

- Financijska bitka s vremenom počela je ubrzo nakon prvog lockdowna. Nismo imali puno izbora, morali smo brzo reorganizirati cijeli tim. Cilj je bio da novom sistematizacijom od prijašnjih financijskih prihoda pokrijemo prvi lockdown, koji je generirao velike troškove hladnog pogona. Dio nam je pokrila država kroz financijske potpore za očuvanje radnih mjesta. Između prvog i drugog lockdowna radili smo u periodima kad se moglo i pokušali uprihoditi koliko je moguće kako bismo pokrivali fiksne troškove i radili uz smanjeni broj gostiju - ističe Roko te dodaje kako su se dani svodili na osmišljavanje raznih akcijskih pića, ponude biljara i pikada, širenje aspekta asortimana i maksimalno jak marketing na društvenim mrežama, kao glavna stavka za što bolji promet. Metropolis klub prostire se na više od 800 četvornih metara s velikom vanjskom terasom. Rade kao caffe bar, noćni, ali i biljar klub. Gostima zbog korone "duguju" dva koncerta - Tribute Dino Dvornik i EKV.   

Blagajnu će krpati dugo  

Iako su terase otvorene još prije nekoliko mjeseci, vrijeme je ove godine kao za inat išlo kontra prethodnim godinama. Kiše i niske temperature nisu im išle na ruku, što znači da terase nisu radile u punom kapacitetu. No ugostiteljima je ipak drago da se ljudi polako vraćaju.

- Gostiju je sve više i zbog toga želim biti pozitivan u svemu ovome. Nije nam bilo lako zadnjih godinu i pol, ali smo uspjeli uz pomoć države pregrmjeti ovaj period. Covid mjere su pomogle ipak da opstanemo i zadržimo najkvalitetnije radnike - kaže Saša.

Unatoč svemu, uspio je zadržati svoje osoblje jer, kako tvrdi, konobar je ključan za ugostiteljski posao.

- Nitko ne želi dolaziti u lokal u kojem je osoblje neljubazno ili ne zna raditi svoj posao, u kojem kavu čeka 20 minuta ili je na kraju loše pripremljena - zaključuje Saša, čiji je Program Bar jedan od dražih gradskih coffee lokacija, smješten na atraktivnoj poziciji, tik uz park u Martićevoj ulici.   

Hitno sniziti PDV na piće

U klubu Metropolis prava sezona počinje zapravo u jesen, kad se održavaju koncerti, kvizovi, salsa večeri, svirke, domjenci, eventi i razni drugi programi. Tijekom pandemije sav program je manje-više propao.

- Ništa od planiranog nismo ostvarili. Država je pripomogla, ali sredstva koja smo dobivali nisu bila dovoljna. Imali smo i dodatni problem, u sklopu Metropolisa je i biljarski klub, dakle sportski sadržaj, koji je također bio u pandemijskim mjerama i nismo mogli održavati natjecanja, a samim time niti potpomagati mlade biljariste jer nije bilo prometa. Sve je to na kraju veliki zatvoreni krug u kojem nismo samo mi 'stradali' - kaže Roko te osim lockdowna ističe kao jedan od ključnih problema ugostitelja je i PDV na piće. 

Porezno opterećenje koje iznosi 25% trebalo bi drastično smanjiti. Pogotovo nakon pandemije, koja nas je unazadila nekoliko godina. Znatno bi se povećala i potrošnja, jer bi se smanjile cijene pića, bila bi to 'win win situacija' za sve - ugostitelje, potrošače i državu - naglašava Roko.

Kronični nedostatak radne snage 

Oba sugovornika istaknula su da trenutno najveći problem imaju s pronalaskom radne snage. Iako su im potpore pomogle da zadrže zaposlenike, na tržištu rada vlada veliki problem. Mnogo djelatnika u ugostiteljstvu - konobara, kuhara i pomoćnog osoblja, u vrijeme pandemije bilo je bez posla, da bi preživjeli mnogi su se okrenuli nekim drugim djelatnostima.

S popuštanjem mjera sve se na prvi pogled vraća u normalu, no manjak radne snage koji se prvenstveno osjeća u kontinentalnoj Hrvatskoj sve je veći. Potražnja u turističkom sektoru je visoka i ljudi su masovno otišli na obalu i otoke, u nadi da će u turizmu zaraditi neki novac.  

Inozemni radnici su neisplativi  

Pandemija je stopirala slobodu kretanja, pa tako i slobodno tržište rada i "uvoz" radne snage. Troškovi su se dodatno povećali zbog Covid testova, a i smještaj za radnike postao je jako visoka stavka u budžetu. Tu su i naknade za radne dozvole, hranu, odvoz i dovoz osoblja na posao. Kad bi se ugostiteljima smanjio porez u poslovanju, ostajalo bi više za plaće, čime bismo privukli naše ljude da ostanu u sektoru i ne traže sezonske poslove niti izvan svoje struke.  

Zaposlenike pronalaze putem društvenih mreža i internih poznanstava, raznih portala za zapošljavanje i privatnim preporukama. Tu su i razni natječaji za studente, a ima i onih koji dođu sami. Teško ih je pronaći, a još teže zadržati. Najviše ih "pada" na probnom radu, a među ključnim karakteristikama koje traže su volja, motivacija i zainteresiranost za rad. Mnogi zaposlenici traže nerealno visoke plaće jer znaju da je deficit radne snage, a pritom nemaju za to dovoljno dobre kvalifikacije. Česte su situacije u kojima radnici kasne i zabušavaju, a mnogi ne govore strane jezike ili su pak nepristojni.

- Naravno da djelatnik treba imati kvalifikacije za određeni posao, ali to nam nije presudno jer mi ulažemo mnogo vremena, znanja i novca da kvalitetnu osobu naučimo još boljem radu. Motiviramo ih dodatnim stimulacijama za dobar rad. To bi i inače trebao postati standard u svim sektorima jer samo tako se može povećati kvaliteta rada. 

- Nas zanima spoj ljudskih i profesionalnih kvaliteta. Važno nam je da su nam zaposlenici dobri ljudi vedra duha, a s druge strane predani poslu i marljivi. Također, nama je važan i kontakt s gostima, oni nisu samo jedni u nizu nego ljudi kojima se posvetimo. Ako netko takav čita ovaj tekst, neka nam se slobodno javi - istaknuo je Saša te dodao kako je posljednja godina poslovanja bila neizvjesna, stresna, rizična, dojmljiva, poučna, ali kao i svaki put, ispostavilo se da u svakom zlu ima nečeg dobrog.  

Najave za sezonu su dobre 

Unatoč svim problemima – oba vide nadu i svjetlo na kraju tunela, a najveća im je motivacija za nastavak poslovanja to što su izdržali dug i težak period od godinu i pol, ali i općenito u poduzetništvu.  

- Podrška naših gostiju bila je velika, njihovo ohrabrivanje da preživimo pružili su svojim posjećivanjima čim smo mogli početi s radom. Također, i nas vlasnike i voditelje ugostiteljskih objekata sva su ova iskustva dodatno očvrsnula. Ljetni mjeseci su ispred nas, svi su pokazatelji dobri - ljudi su se zaželjeli jedni drugih i druženja, a naša pića i napici na terasi uz park u Martićevoj ulici dobitna su kombinacija - zaključio je Saša.   

- Krećemo punom parom naprijed, ovo nas nije pokolebalo u nadi da pružimo veselja i zabave, uz dobar i kvalitetan program, posebno koncerte. Pandemija je pozitivno utjecala tako da su sigurno mnogi nakon ovoga postali svjesni da sve može stati u jednom danu, te da treba biti mobilan u smislu poslovanja, spreman na promjene i stalno ažuriranje ponude - kaže Roko. 

Najave za sezonu su dobre, a tu je svakako i Euro, koji će većini ugostitelja dodatno poboljšati posao.