Debeljak je istaknuo da se u Brodosplitu gradi najveći jedrenjak na svijetu, a nedavno je postavljena i kobilica za izgradnju broda za krstarenje polarnim područjima, prvog takvog broda u svijetu
2018. će biti godina ugovaranja novih poslova za Brodosplit
Predsjednik Uprave Brodosplita Tomislav Debeljak istaknuo je da se splitsko brodogradilište preorijentiralo na proizvodnju kruzera i vojnih brodova umjesto tankera koji su se ranije gradili te vjeruje kako će 2018. za kompaniju biti godina ugovaranja novih poslova.
"U tijeku su brojni pregovori i vjerujem kako bi 2018. trebala biti godina ugovaranja novih poslova za Brodosplit", rekao je Debeljak za Hinu. Istaknuo je i da je grupacija DIV, koja je 2013. kupila Brodosplit, promijenila proizvodni program u splitskom Brodogradilištu.
"Mi smo od početka preuzimanja Brodosplita išli drugim putem i umjesto proizvodnje tankera uši smo u 'nišu' kruzera, vojnih brodova i jednim dijelom u 'nišu' izvanbrodograđevne industrije", rekao je Debeljak.
U vezi s time, Debeljak je istaknuo da se u Brodosplitu gradi najveći jedrenjak na svijetu, a nedavno je postavljena i kobilica za izgradnju broda za krstarenje polarnim područjima, prvog takvog broda u svijetu u klasi LR PC6.
"To su proizvodi u kojima nemamo veliku konkurenciju Kine i brodogradilišta s Istoka, tako da to ima veliku pozitivnu perspektivu za nas i nadam se velikoj poslovnoj budućnosti", kazao je Debeljak.
Promjena proizvodnog programa u Brodosplitu u smjeru gradnje kruzera, kako je rekao Debeljak, uslijedila je zato što je u sadašnjim okolnostima na svjetskim tržištima kruzerski biznis najbolji, a takvo će stanje, po njegovoj procjeni, biti vjerojatno i u sljedećih desetak godina.
Na upit kako ocjenjuje angažman hrvatske gospodarske diplomacije i ima li prostora da više no što je do sada bio slučaj lobira na svjetskim tržištima za hrvatsku brodogradnju, Debeljak je kazao kako smatra da je "hrvatska politika prema vani više politika nego gospodarstvo".
"Treba ući čvršće, konkretnije i samouvjerenije u lobiranje za svoju proizvodnju i sigurno bi u tom slučaju Hrvatska imala veći gospodarski uspjeh", dodao je.
Restrukturiranje pri kraju
Debeljak je u veljači 2013. godine potpisao ugovor s Vladom po kojem je grupacija DIV otkupila 99,78 posto dionica Brodosplita i obvezala se provesti program restrukturiranja. Debeljak kaže kako je DIV sve svoj obveze do sada izvršio.
"Mi smo praktički pri kraju restrukturiranja Brodosplita, jedino što se još prate maksimalni kapaciteti do 2022. godine, ali mi smo sve svoje obveze koje smo trebali već riješili i to krajem prošle godine. Znači, restrukturiranje u brodogradilištu je završeno, samo se formalno pravno čeka datum 18. veljače 2018. godine", kazao je Debeljak.
Komentirajući odnose Uprave Brodosplita sa sindikatima, Debeljak je rekao kako je taj odnos "fer i korektan." Osvrćući se na sindikalne prosvjede prije nekoliko godina na kojima je izražavano nezadovoljstvo stanjem u splitskom brodogradilištu, Debeljak je istaknuo kako je tu bilo "možda i nekorektnosti" sindikata, ali su mu oni, kako je dodao, rekli da su tako postupali "prema vani".
"Sada nas sindikati više cijene jer vide da je naš put ispravan", smatra Debeljak.
Na upit kako hrvatska brodogradnja rješava paradoks nedostatka radne snage u Hrvatskoj uz istodobno još uvijek veliku brojku nezaposlenih, Debeljak je kazao kako je "nezaposlenost u Hrvatskoj velika, ali na papiru", te da oni koji stvarno žele naći posao nemaju problema pronaći ga. Pri tomu je rekao kako je tužno što mladi odlaze iz Hrvatske jer ne vide perspektivu.
"Ranije je bilo da kada mladi čovjek dođe u Brodosplit, zna da deset godina neće napredovati, ali će nakon toga napredovati. No, današnje je vrijeme jako ubrzano. Način života s mobitelima i računalima sada je drugačiji i mladi žele brzo napredovati, što je možda i nemoguće, ali moramo ostavljati prostor za mlade, gurati ih naprijed da svatko što prije pronađe svoje mjesto kako oni ne bi išli vani", rekao je Debeljak.
Nedostaje klaster za brodogradnju
Ocjenjuje da u Hrvatskoj "jako nedostaje" klaster za brodogradnju, jer bi takvo udruženje osnažilo hrvatsku brodogradnju.
"Trebamo dijeliti istu poziciju, a ne da se svađamo, primjerice, za obalno ophodni brod za čiju su izgradnju stranci ponudili 50 posto skuplju cijenu, a mi smo se doma 'poklali' za cijene. Takve stvari se ne mogu dogoditi nigdje u svijetu osim u Hrvatskoj. Zato nam je potreban klaster u brodogradnji", poručio je Debeljak.
Na novinarsko podsjećanje kako je angažman DIV-a pri kupnji Brodosplita bio praćen turbulencijama i proturječnostima i upit bi li se s obzirom na to iskustvo ponovno angažirao na preuzimanju Brodosplita, Debeljak je kazao kako radi "po zdravoj intuiciji".
"Takva bi intuicija bila ista i kada bi se sve ponovilo, ali bio bih možda malo manje socijalan, jer smo zbog socijale katkad postupali nauštrb tvrtke", rekao je Debeljak.
Također je rekao kako je tijekom 2017. godine grupacija DIV imala "nekih problema jer se smanjila antidamping carina".
"Ova nam je godina bila možda najteža na tržištu, ali se duboko nadam kako će sljedeća 2018. biti bolja", kazao je Debeljak. Dodao je kako je ipak 2017. za DIV bila pozitivna, jer bi se do kraja godine trebala konsolidirati dobit u DIV grupaciji "od minimalno pet milijuna eura".