News

Astronomi otkrili najudaljenije zvijezde Mliječne staze

Astronomi su otkrili na rubu Mliječne staze skupinu zvijezda koje su najudaljenije od Zemlje, udaljenije od bilo koje dosad poznate zvijezde naše galaksije i na pola su puta do susjedne Andromede.

Tih 208 zvijezda nalazi se na najudaljenijim točkama galaktičkog hala Mliječne staze, rekli su znanstvenici.

Najudaljenije od njih nalaze se 1,08 milijuna svjetlosnih godina od Zemlje.

Prva fotografija čudovišta iz središta naše galaksije: Snimili su supermasivnu crnu rupu

Svjetlosna godina označava udaljenost koju svjetlost u vakuumu prijeđe za godinu (365,25) dana te iznosi 9,4605 × 1012 km (9,46 bilijuna km).

Te zvijezde opažene teleskopom s planine Mauna Kea na Havajima, svrstane su u kategoriju zvijezda RR Lyrae koje imaju relativno nisku masu i uobičajeno nisku količinu elemenata težih od hidrogena i helija.

Ima li Tita na Marsu? Narodi ex Jugoslavije u pohodu na svemir, a ovako će on sad biti ustrojen

Zvijezde s rubova galaktičkog hala mogu se smatrati zvjezdanom siročadi jer vjerojatno potječu iz manjih galaksija koje su se naknadno sudarile s većom galaksijom kakva je Mliječna staza.

- Naše tumačenje o porijeklu tih udaljenih zvijezda jest da su one najvjerojatnije rođene u halu patuljastih galaksija, a koje je progutala Mliječna staza - kaže Yuting Feng, doktorand astronomije na Sveučilištu Santa Cruz u Kaliforniji.

Astrofizičarka Vernesa Smolčić je zvijezda na svjetskoj razini: 'Otkrili smo 11 tisuća galaksija'

- Njihove rodne galaksije gravitacijski su raskomadane, probavljene, a te su zvijezde ostavljene na udaljenim rubovima kao ostaci fuzije - objasnio je Feng, voditelj studije predstavljene ovog tjedna u Američkom astronomsku društvu u Seattleu.

Mliječna staza s vremenom je rasla uslijed tih kataklizmi.

- Velike galaksije rastu proždirući manje, one su 'kanibali', jedu vlastitu vrstu"- kaže koautor studije Raja GuhaThakurta, pročelnik katedre za astronomiju i astrofiziku na sveučilištu Santa Cruz.

Halo Mliječne staze ima unutarnji i vanjski dio i halo je mnogo veći od galaktičkog diska prenapučenog zvijezdama.

Otkrili su misteriozni objekt u našoj galaksiji, emitira golemu količinu energije svakih 18 min

Galaksija, koja u svome središtu ima supermasivnu crnu jamu nekih 26.000 svjetlosnih godina od Zemlje, sadrži možda od 100 do 400 milijarda zvijezda. Jedna od zvijezda je i Sunce koje se nalazi u galaktičkom disku Mliječne staze.

Halo sadrži tek oko 5 posto zvijezda Sunčeve staze. Udaljeni halo na vanjskom rubu slabo je poznata regija galaksije. Ove novo otkrivene zvijezde nalaze se gotovo na pola puta od Mliječne staze i susjedne galaksije Andromeda.

"Možemo vidjeti da su periferije solarnog hala Andromede i onog Mliječne staze doista proširenje, gotovo se dodiruju", kaže Feng.

Pomoću novog teleskopa uspjeli mapirati čak milijun galaksija
Pomoću novog teleskopa uspjeli mapirati  čak milijun galaksija

Potraga za životom izvan Zemlje fokusira se na stjenovite planete nalik Zemlji koje kruže u takozvanoj "nastanjivoj zoni" oko zvijezda.

Do sada je otkriveno više od 5.000 planeta izvan Sunčeva sustava, zvanih egzoplaneti.

Van Cleef & Arpels predstavlja nakit inspiriran galaksijama

"Ne možemo sa sigurnošću tvrditi, no svaki vanjski halo vjerojatno ima planete koje u njima kruže kao Sunce i Suncu slične zvijezde u Mliječnoj stazi", kaže GuhaThakurta.

VIDEO Svih šest Rafalea sletjeli su na Pleso. Državni vrh okupio se oko aviona: 'Ostvarili san!'
PRATITE NA 24SATA

Povijesnim preletom od vojne baze kod Bordeauxa u Zagreb stiže prvih šest od ukupno 12 borbenih zrakoplova Rafalea koje je Hrvatska naručila od Francuske

Prva snimka Rafalea i poruka kontroli leta: 'Hrvatsko nebo bit će sigurnije. Stigli smo kući...'
POGLEDAJTE VIDEO

Piloti Hrvatskog ratnog zrakoplovstva s višenamjenskim borbenim avionima Rafale danas 25. travnja 2024. godine oko 12 sati prilikom ulaska u hrvatski zračni prostor stupili su u kontakt s Hrvatskom kontrolom zračne plovidbe. U hrvatski zračni prostor ušli su u području Istarske županije, a poletjeli su s aerodroma u francuskom Bordeauxu nešto prije 11 sati. Prilikom ulaska u hrvatski zračni prostor, piloti Hrvatskog ratnog zrakoplovstva poslali su poruku svim hrvatskim građanima s ovog povijesnog preleta: "Upravo ulazimo u hrvatski zračni prostor koji će od danas biti još sigurniji. Hrvatski Rafale i hrvatski piloti su stigli kući!"
Dvije 'madamice' su u Zagrebu godinama vodile posao. Za sat vremena naplaćivale 159,27 €!
ZARADILE 30 TISUĆA EURA