News

Komentari 46

Članica žirija o izboru kovanice: 'Iz aviona je bilo jasno da ne barataju pravilima struke'

Članica žirija o izboru kovanice: 'Iz aviona je bilo jasno da ne barataju pravilima struke'

Komisija za novac je potom odlučila o nagradama, o kojima smo saznali iz medija. Organizator nije prihvatio sugestije o promjeni propozicija, nije prihvatio ni moju pomoć niti HDD-a, napisala je Ira Payer

O skandalu s dizajnom kovanice hrvatske inačice jednog eura za koji se sumnja da je "ukraden" od škotskog fotografa, oglasila se i jedna od članica komisije koja je birala dizajn kovanica, Ira Payer.

Odluku o dizajnu donosile su dvije komisije, od kojih se svaka sastojala od predsjednice i potpredsjednika te 23 člana i 2 zamjenika. Payer je inače predstavnica Hrvatskog dizajnerskog društva, a na Facebooku je objasnila kako se moglo dogoditi da se jedan od dizajna, onaj za kovanicu od jednog eura, temelji na fotografiji za koju nisu ishođena autorska prava.

"Kako se moglo dogoditi da je na kovanici s motivom kune zapravo samo izrezana fotografija s Photoshop filterom? Odnosno kako je moguće da 'dizajn kovanica' zapravo uopće nije dizajn, a jest improvizacija?", upitala je Payer te zaključila da je "odgovor jednostavan".

Payer objašnjava kako je cijeli proces "točno tako oblikovan kako bi profesionalni rezultat bio incident."

U odgovor na pitanje "kako se ovo moglo dogoditi" krenula  je s opisom natječaja pod vodstvom Hrvatskog dizajnerskog društva, koje traži rad koji zadovoljava određene standarde.

"Propisan je sadržaj, prezentacija ima 20-ak stranica, jasan je koncept i sustav, jasno je što su reference, što je interpretacija, i uglavnom je jasan cijeli proces kako se do rješenja došlo. Ukratko, žiri ima pred sobom cjeloviti projekt. U žiriju su i dizajneri i naručitelji, o svakom radu se diskutira, svatko govori o onom segmentu o kojem zna najviše”, objašnjava je Payer.

No, kaže, ovoga puta cijeli je proces vodio HNB, a njihova Komisija za novac nije željela implementirati ništa od njihove uobičajene natječajne prakse.

"Željeli su da se na natječaj jave svi koji to požele i pošalju po jedan A4 list papira s bilo kako nacrtanom kovanicom i par riječi objašnjenja ako je potrebno. Takvih - svakojakih - radova stiglo je više od 1.300. U tom moru svega i svačega bilo ih je vrlo malo u kojima se prepoznala profesionalna ruka, odnosno - dizajn", prepričava Payer.

Objasnila je i kako službenog žirija nije bilo, već je povjerenstvo dobilo zadatak pregledati više od 1300 radova i dodijeliti bodove kako bi se napravila rang lista od 9 radova po motivu.

"Komisija za novac je potom odlučila o nagradama, o kojima smo saznali iz medija. Organizator nije prihvatio sugestije o promjeni propozicija, nije prihvatio ni moju pomoć niti HDD-a (koji im je i dodatno pisao). Također nisu uvažili moj apel da se organizira barem jedna sjednica na kojem će se svi radovi staviti na stol i prodiskutirati uži izbor jer se ne može dozvoliti da Komisija za novac odlučuje o nagradama na taj - sasvim pogrešan - način, i da bira među radovima za koje je iz aviona jasno da ne barataju osnovnim pravilima struke. Nije uvaženo. Ako je slučajno netko došao to kraja ovog statusa, evo to je razlog zašto imamo ovakve rezultate", zaključila je Payer u objavi na Facebooku.

Najčitaniji članci