Obavijesti

News

Komentari 2

Dubrovčani su se s 'brzinom' svojih tramvaja šalili. Presudila je nesreća od prije 54 godine...

Dubrovčani su se s 'brzinom' svojih tramvaja šalili. Presudila je nesreća od prije 54 godine...

Bio je tramvaj stalna, al ne baš prebrza veza između Pila, Gruža i Lapada. Mnogi Dubrovčani su se šalili s tim govoreći "Ako ti se žuri, pođi pješice"...

VIDEO

Na veliko oduševljenje lokalnih stanovnika dubrovački tramvaj pušten je u promet 22. prosinca 1910. godine. Bile su tu dvije tramvajske linije: od Pila do kolodvora (željezničke stanice), te od Pila do Lapada. U motorna kola ulazilo se na stražnjoj, a izlazilo na prednjoj platformi, dok su u prikolicu ulazili sa svih strana. Prvih godina bio je obojen u zeleno, da bi tijekom dvadesetih godina prošlog stoljeća dobio svoju prepoznatljivu boju - narančasto-žutu.

Bio je tramvaj stalna, al ne baš prebrza veza između Pila, Gruža i Lapada. Mnogi Dubrovčani su se šalili s tim govoreći "Ako ti se žuri, pođi pješice"...

Postojala je uoči Prvog svjetskog rata ideja da se pruga produži od Pila do Ploča, za to su bila osigurana i znatna sredstva, ali zamisao nikad nije realizirana.

Od samog početka prometovanja popularni "Žućko", kako su ga zvali, imao je  i vagon za poštu, a mogle su se naručiti i posebne tramvajske vožnje izvan voznog reda.

Tragedija mu je presudila

No, uslijed dotrajalosti i otkazivanja kočnica, 7. ožujka 1970. oko 9 sati ujutro tramvaj broj 5 iskočio je iz tračnica. 

Tramvaj se tog jutra kretao na relaciji Pile – Lapad i spuštao velikom brzinom tadašnjom ulicom Maršala Tita (današnja Branitelja Dubrovnika) na posljednju tramvajsku stanicu. U jednom trenutku iskočio je s tračnica, a zatim pojurio 27 metara s jedne na drugu stranu ceste, srušio ogradni zid neposredno kod vrata od Pila i survao se sa četiri metra visine u park u Pilama.

Prema izjavama očevidaca, tramvaj je iznenada dobio ubrzanje nakon što je prošao zavoj kod zgrade tadašnjeg rodilišta.

Život je izgubio 56-godišnji zaposlenik poduzeća "Auto-Dubrovnik" Hamdija Ovčina, dok je 14 osoba ozlijeđeno. Tramvajska kola potpuno su uništena, tako da je pričinjena i velika materijalna šteta.

- Zbog panike medu putnicima i gužve koja je tom prilikom nastala nisam uspio izvući i svoju ženu koja je u nezgodi zadobila teže povrede - rekao je neposredno poslije nesreće službenik s Lopuda Ivica Mihaljević

Nesreća je mogla imati daleko teže posljedice da se tramvaj nakon iskliznuća s tračnica nije nagnuo na desnu stranu umanjivši donekle brzinu s kojom se do tada kretao, pisao je tada S. Ahmetović za Dubrovački vjesnik. Čim se saznalo za tragediju 40 učenika srednjih škola i građana dobrovoljno se prijavilo u bolnicu dati krv za unesrećene. 

Oproštaj je bio svečan i tužan

U jednom od  zapisa, koji se nalazi u arhivu Dubrovačkog vjesnika, Ahmetović  uspoređuje događaj iz 1910. kad je tramvaj pušten u pogon i onaj kad se Dubrovnik zauvijek rastao s njim 

„Kakve li razlike između ta dva događaja! Sudionici onog prvog, tada još dječaci i djevojčice a danas ljudi u poodmaklim godinama, prisjećaju se da je tramvaj okićen cvijećem dočekan na Pilama s neopisivim veseljem, što nije bilo nimalo čudno kad se zna da su supermoderna tramvajska vozila, tek izgrađena u Čehoslovačkoj tvornici "Križik", trebala da zamijene onih nekoliko kočija i trošnih omnibusa sa konjima koji su do tada prevozili putnike od Gruža do Dubrovnika. U prošli petak, međutim, mnoštvo od oko pet tisuća naših građana okupilo se na Stanici Lapad da starom i u dugogodišnjoj neumornoj vožnji isluženom tramvaju kažu svoje posljednje zbogom i hvala. Bili su to trenuci koliko svečani toliko i tužni, ispunjeni nekom čudnom i tihom sjetom zbog još jednom potvrđenog saznanja o neminovnoj prolaznosti svega pa tako i stvari koje su čovjeku u dugotrajnoj korisnosti postale veoma drage i - gotovo nenadoknadive.

Mnoge generacije Dubrovčana prema tramvaju gaje jedan poseban odnos. Zato su se među mnoštvom svijeta našli bivši i sadašnji radnici poduzeća Tramvaj, i djeca iz škola i vojnici, i domaćice s torbama u rukama i ljudi koji su našli neku izliku da prekinu redovan posao, čak i osamdesetogodišnjaci koji su ustali iz bolesničkih postelja da bi posljednjim pogledom na žuta vozila još jednom obnovili u sjećanju uspomene na davno minule događaje iz djetinjstva i rane mladosti“.

Dva dana nakon nesreće promet na relaciji Pile – Bolnica je obustavljen, a tramvaj je u Dubrovniku definitivno ukinut dva tjedna kasnije. Tad je popularni dubrovački Žućko odvozio svoju zadnju vožnju

Igre na sreću mogu izazvati ovisnost. 18+.
Sve što je bitno, na dohvat ruke
Skini aplikaciju za najbolje iskustvo portala. Čitaj, komentiraj i budi uvijek u toku s najnovijim vijestima.

Komentari 2
VIDEO

Heroji: Znali da im prijeti bolna smrt, ušli su ispod reaktora...
FELJTON: ČERNOBIL, 3. DIO

Heroji: Znali da im prijeti bolna smrt, ušli su ispod reaktora...

Hrabro su ušli ispod reaktora i ispustili vodu, ali i tamo su prošli pravu dramu jer su ostali bez svjetla. Iako su znali da riskiraju bolnu smrt od radijacije, otišli su i spasili svijet od još veće katastrofe...

Ljudi u Hrvatskoj i danas umiru od raka zbog Černobila 1986.
FELJTON: ČERNOBIL, 4. DIO

Ljudi u Hrvatskoj i danas umiru od raka zbog Černobila 1986.

Oni koji su bili izloženi manjim radijacijama umirali su u godinama nakon i to od akutnih bolesti ili od raka. Katastrofom u Černobilu pogođeni su milijuni ljudi koji su osjetili posljedice izloženosti zračenju
Kako je Marija Selak Raspudić tresnula po stolu gomilom besposlenog briselskog novca
PETAK ČETRNAESTI

Kako je Marija Selak Raspudić tresnula po stolu gomilom besposlenog briselskog novca

U odnosu na taj sitan ženski (i muški) svijet, kojemu je hajka temeljni oblik borbe za bolji svijet, Marija Selak Raspudić je ispala velika faca. Koliko god mi o tome šutjeli