Obavijesti

News

Komentari 24

‘Fale nam školske radionice i reforma to treba promijeniti’

‘Fale nam školske radionice i reforma to treba promijeniti’

PROMJENE U SREDNJIM ŠKOLAMA Ravnatelji podržavaju prijedlog povećanja učeničke prakse, ali tvrde da je đaći neće imati gdje provoditi, jer ih poslodavci ne žele primiti

VIDEO

Svakog dana u tiskanom izdanju 24sata stručnjaci, profesori i učitelji, roditelji i djeca, obični ljudi i znanstvenici upozoravat će na probleme, otkrivati rješenja i objašnjavati slučajeve koji mogu pomoći da imamo bolje obrazovanje za bolju Hrvatsku.

Danas učenici ulaze u pojedina zanimanja i shvate da ih ona ne zanimaju ili su im preteška. A ovim najavama za uvođenje sektora u strukovne škole to bi se trebalo promijeniti.

Smatra to Iva Šnajder, ravnateljica Obrtničke škole u Požegi. Ističe kako godinama upozorava da četverogodišnja zanimanja u Hrvatskoj imaju samo jedan nedostatak, a to je nedostatak stručne prakse. 

Rad je temelj svega

Upravo kurikularnom reformom u strukovnim školama to će se promijeniti. Strukovno obrazovanje u potpunosti će biti temeljeno na radu. Taj rad odvijat će se izvan škole, u obrtima, poduzećima ili u samoj školi ako ima uvjete za to. No za provođenje strukovnog obrazovanja škola mora imati uvjete za rad.
 
Reformom se u četverogodišnjim strukovnim školama uvodi promjena u načinu upisa u škole. Učenici se prvo upisuju u željeni sektor. Tako u prvom i drugom razredu dobiva opće znanje uz učenje koje je temeljeno na radu. U trećem i četvrtom razredu učenik prelazi u drugi dio obrazovanja gdje se obrazovanje više bazira na pojedino zanimanje u željenom sektoru.

- Kroz praksu učenici zapravo uče i svladavaju buduće zanimanje. Bez nje završe školu i dolaze nepripremljeni u svijet tržišta rada. Svaki posao traži primjenu stručnog znanja – objašnjava nam ravnateljica Šnajder.

Cilj promjena u srednjim strukovnim školama je olakšati učenicima nastavak visokoškolskog obrazovanja u struci. A najavu uvođenja sektora podržavaju i ostali ravnatelji strukovnih škola diljem Hrvatske.

- Nakon osnovne škole malo učenika zna koju srednju uopće žele upisati, a još manje ih je svjesno svojih afiniteta i sklonosti. Ovako barem u prve dvije godine školovanja imaju priliku otkriti za što su i možda odabrati ono što u startu nisu htjeli - smatra Ivan Adrić, ravnatelj Strojarske tehničke škole Osijek, no brine ga odrađivanje prakse jer, kako tvrdi, “u Slavoniji poslodavci nisu zainteresirani primati učenike na praksu, a i sve je manje onih koji to mogu jer loša je privreda puno njih uništila”.

- Dakle, mi već sad imamo nedovoljno radionica u kojima bi učenici mogli odrađivati praksu i dodatno povećanje sati bi nam povećalo i problem. Poslodavce nitko ne može natjerati da uzmu učenike, ali bi ih se možda moglo stimulirati nekim beneficijama ili poreznim olakšicama - objašnjava nam Adrić.

Učenjem na radnome mjestu stječu se specifična znanja i vještine potrebne za samostalan i odgovoran rad.

Dvije godine

- Upis u sektor može se pokazati kao dobar jer će djeca u prve dvije godine, primjerice elektrotehnike, učiti temeljna znanja vezana za elektrotehniku i imati dvije godine da shvate za koje točno zanimanje unutar te elektrotehnike imaju interes i sklonosti. Realno, u praksi nisu velike razlike upisuje li dijete zanimanje ili sektor, ali mu se u te dvije godine daje šansa da vidi svoje preferencije. Novi programi daju mogućnost da se rad škola i nastava usklade s potrebama tržišta rada i novim tehnologijama koje se pojavljuju - objašnjava nam Tihomir Tomčić, ravnatelj Strukovne škole “Vice Vlatkovića” u Zadru i član stručnog povjerenstva za provedbu Strategije obrazovanja, znanosti i tehonologije.

Izrazito brze i kontinuirane ekonomske, tehnološke, informacijske, društvene i demografske promjene mijenjaju načine na koje ljudi danas rade i žive.

Život je u 21. stoljeću

- Dio prakse može se odvijati u školi, ali za djecu je bitno i da odlaze u gospodarska postrojenja te uče iz samog rada - smatra ravnatelj Tomčić.

Strukovno obrazovanje treba osigurati okruženje u kojem će učenici biti osposobljeni za život u 21. stoljeću.

- Papir trpi sve što se napiše i po meni je ta najava uvođenja sektora dobra. Ali jedno je napisati i vidjeti što drugi rade, a potpuno je drugo to i provesti i ugraditi u svakidašnji naš život. To sigurno neće biti lako. Nakon javne rasprave sigurno će tu biti još promjena - komentirao nam je Vlado Prskalo, ravnatelj Srednje škole “Matija Antun Reljković” u Slavonskom Brodu.

Što se tiče trogodišnjih strukovnih škola, učenik upisuje određeno zanimanje. U prvom dijelu obrazovanja, odnosno u prvom razredu, udio učenja temeljen na radu zauzima čak 50 posto školovanja. U trećem i četvrtom razredu nastava je više projektno koncipirana te još više integrirana. Tijekom svojeg srednjoškolskog obrazovanja učenici ostvaruju svoje pravo na promjenu razine kvalifikacije polaganjem razlikovnih ispita u dogovoru sa školama u kojoj učenik želi nastaviti svoje obrazovanje.
 

Lajkaj stranicu Bolje obrazovanje, bolja Hrvatska na Facebooku.

Igre na sreću mogu izazvati ovisnost. 18+.
Sve što je bitno, na dohvat ruke
Skini aplikaciju za najbolje iskustvo portala. Čitaj, komentiraj i budi uvijek u toku s najnovijim vijestima.

Komentari 24
VIDEO

Doznajemo: Domovinski pokret izbacit će Jurčevića iz stranke!
SVE ZBOG POTPISA

Doznajemo: Domovinski pokret izbacit će Jurčevića iz stranke!

Jurčević se usprotivio  koalicijskom sporazumu s HDZ-om i bio je nezadovoljan što nisu dobili Ministarstvo kulture. Predsjedništvo bi trebalo predložiti tu sankciju Časnom sudu stranke koje će donijeti zadnju odluku

Plenković na Pantovčak nosi potpise, Milanović će mu dati mandat za sastavljanje Vlade
IZBORI 2024.

Plenković na Pantovčak nosi potpise, Milanović će mu dati mandat za sastavljanje Vlade

Predsjednik Republike Hrvatske Zoran Milanović primit će predsjednika Vlade Republike Hrvatske i predsjednika HDZ-a Andreja Plenkovića u okviru Ustavom predviđenog postupka za davanje mandata za sastavljanje Vlade Republike Hrvatske u petak u 10 sati, u Uredu predsjednika Republike
Novi detalji istrage o nestaloj Danki (2): Otac osumnjičenog Dejana zna gdje je njeno tijelo?
FOKUS ISTRAŽITELJA

Novi detalji istrage o nestaloj Danki (2): Otac osumnjičenog Dejana zna gdje je njeno tijelo?

Djevojčica (2) je nestala 26. ožujka u Srbiji. Smatraju da je ubijena. Uhitili su počinitelje. No analiza tragova zasad ne ide u prilog istražiteljima