MORH je krenuo s hitnom potragom za avionima koji će zamijeniti remonitirane MIG-ove 21 koji će letjeti do 2023. Dosad su favoriti bili švedski i američki avioni...
Hrvatska mora zamijeniti MIG-ove, opcija su avioni iz Izraela
Remontirani zrakoplovi MIG 21 primaju se ovih dana u službu Hrvatskog ratnog zrakoplovstva i oni će moći letjeti do 2023. godine, no MORH je već počeo hitnu potragu za avionima koji će ih zamijeniti. Nabavka zrakoplova, naime, mora početi odmah jer je prelazak na novi tip proces koji će trajati godinama, piše tportal.
Do sada su favoriti bili novi švedski zrakoplovi JAS- 39 Gripen i rabljeni američki avioni F-16 koji su parkirani u pustinji u Nevadi. No opcija su postali i izraelski zrakoplovi F-16 koji će Izraelu postati nepotrebni nakon uvođenja 'nevidljivog' višenamjenskog lovca F-35
Zrakoplov F-16 bio je tražena 'rabljena' roba, ali sve ga je teže nabaviti. Otvorila se mogućnost da se od izraelskog zrakoplovstva nabavi određen broj tih letjelica. A Izraelci su, navodno, Hrvatskoj spremni dati znatno bolju cijenu od Amerikanaca, ali u tako velikim poslovima velik je utjecaj politike pa se ne može sa sigurnošću govoriti koliko je taj posao izgledan.
Tus: Avioni F-16 su iznimno prilagodljivi, a i cijena je privlačna
Umirovljeni stožerni general te prvi hrvatski veleposlanik pri NATO-u Antun Tus, član je MORH-ova tijela za prikupljanje neobavezujućih ponuda proizvođača zrakoplova a kao iskusni pilot koji je letio na tridesetak tipova aviona, među ostalima i na F-16. On kaže da ne treba zanemariti činjenicu da je znatno skuplji JAS-39 Gripen istovremeno jeftiniji za održavanje te smatra kako su upravo favoriti švedski i američki zrakoplovi.
- Imajući u vidu naše financijske mogućnosti i realne potrebe, kao i obaveze preuzete ulaskom u NATO članstvo, nabavka višenamjenskih taktičkih lovaca F-16 bila bi optimalna, s obzirom na njihovu prilagodljivost i privlačnu cijenu od nekih 10 milijuna dolara po aparatu. Njegova iznimna prilagodljivost smatra se jednim od glavnih razloga što je uspješno izvezen u 24 zemlje. On je također jedan od najsigurnijih lovaca na svijetu. Sposoban je napasti sve mete u zraku i na zemlji širokim rasponom oružja i pametnih bombi u svako doba dana i noći i u svim vremenskim uvjetima - kaže Tus koji je isprobao letna svojstva F-16 dok je 1989. godine kao zapovjednik ratnog zrakoplovstva i protuzračne obrane bivše države gostovao u američkoj vojnoj bazi Luke u Arizoni.
- Iako sam letio i na tom zrakoplovu koji sa svojim poboljšanim verzijama također pripada samom vrhu, taj tip zbog mogućnosti potrebe nabavke rezervnih dijelova i trenutne krize na relaciji Moskva-Bruxelles, smatram samo dodatnim opterećenjem za naše oružane snage - ističe Tus.