Ivan (35) i njegov sin Luka (5) uspjeli su spasiti istarske koze: 'Pametne su, ali i tvrdoglave'

Istarska koza nalazi se i na hrvatskom grbu. Prijetilo joj je izumiranje. Ivan ih ima 40-ak. Odlazi na svoj posao vozača autobusa, pa uzima pauzu da ih nahrani, odlazi natrag na posao i navečer se opet vraća njima...

Simbolu Istre, istarskoj kozi, koja se nalazi i na hrvatskom grbu, prijetilo je izumiranje. Međutim, sada je na dobrom putu da se spasi. Potvrdio je to Igor Merlić, direktor Agencije za ruralni razvoj Istre. Prošle godine je istarskih koza bilo samo 40, a danas je brojka došla na 130.

POGLEDAJTE VIDEO:

Poreč: Ivan Milohanić uzgaja koze 02:30

Na imanju Ivana Milohanića (35) kraj Poreča, četrdesetak je istarskih koza. Ivan se već deset godina bavi kozarstvom. I to nakon posla, jer radi svakodnevno kao vozač autobusa. Ali mu se lice ozari kada priča o životu s ovim simbolom Istre.

Diže se svakoga dana oko 5.30 ujutro jer koze zahtijevaju mužnju i ispašu, a potom odlazi na “pravi” posao. Koze su njegov život i život njegove obitelji. A sin Luka, koji još uvijek ide u vrtić, već zna što treba učiniti da ga koze slušaju.

Poreč: Ivan Milohanić uzgaja koze

- Samo dignem, štap i one znaju do kuda mogu ići, a da ne idu u masline jer bi sve obrstile - objasnio nam je petogodišnji Luka.

Tata Ivan dodao je da istarska koza obavezno mora imati rogove. Ženke imaju bradu, a većinom na koži imaju pigment i jače su tjelesne građe za razliku od primjerice sanske koze. Boja istarske koze je bijela, ali može biti i boja bijele kave.

Ivana već znaju u dušu

I čim je stupio na tlo gdje su smještene koze, u galopu su one krenule prema njemu. Sve do jedne. Jer znaju da će dobiti nešto za jesti. Znaju da Ivan nikada ne dolazi praznih ruku. Stado Milohanića uživa na 1,5 hektara ograđene površine i svakoj ponaosob se daje velika pažnja.

VIDEO Zaštićenu istarsku kozu uspjeli su spasiti od izumiranja

- Četrdesetak istarskih koza krasi moje stado i sve su meni divne. Svaki dan 5, 6 sati moje koze idu na ispašu. Jedu sve kao i ostale koze, a najviše vole brst jer im je najslađi. Napravili smo i pripremu što koza mora jesti da bude zdrava i snažna, a to su žitarice koje proizvodimo sami i ne špricamo ništa. Tu je ječam, zob, livadno sijeno... Imam OPG pa imamo još i masline, loze, povrće i sve je domaće. Danas je bogatstvo imati svoje domaće proizvode - kazao je.

Poreč: Ivan Milohanić uzgaja koze

Ali istarska koza mu je na prvom mjestu. Nakon što odveze putnike autobusom ujutro, vraća se svojim kozama, a poslijepodne ponovno vozi i na večer obavezno ide kod koza.

- Pupica, Belinda, Kolinda (koja je dobila ime po bivšoj hrvatskoj predsjednici), Maza, Sisi, Šarka... Kolinda je među starijim kozama i ima 9 godina i to je već dama u godinama. Koza inače živi oko 12 godina. Od njih proizvodimo sir, mlijeko, skutu, sirutku i imamo jareće meso koje je izuzetno ukusno i kvalitetno. Sve je domaće i to ljudi cijene. Svi se rado vraćaju ponovno što je meni drago. Kozje mlijeko je nakon magarećeg najsličnije majčinom mlijeku i puno je vitamina. Ljudi koji pate primjerice od bronhitisa i drugih stanja vezanih uz dišne puteve, trebaju piti kozje mlijeko. Koza jede samo zdravo i bira biljku po biljku što će pojesti - kazuje Ivan. Pitamo ga ima li omiljenu među stadom.

'Pupica mi je najdraža'

- Najdraža mi je Pupica jer imam osjećaj kao da se nekako razumijemo. Koza osjeti kakve ste volje. Ako je osoba nervozna koza itekako osjeti i povuče se. Pusti me na miru neko vrijeme. Obavezno dolaze na dozu maženja i stvarno su te životinje kao psići, samo puno plahije - raznježio se Ivan dok je mazio Pupicu.

'Naša Kolinda, zadnja šansa da koza u Istri opstane. One su mi kao članovi obitelji, volim ih'

Ljepotica je na njegovom kozjem imanju na svakom kutku. U Istri je trenutno šest stada istarskih koza, ali brojka raste. Ivan se sasvim slučajno prije desetak godina počeo baviti uzgojem istarske koze.

Poreč: Ivan Milohanić uzgaja koze

- Prvo sam otkupio pet koza i tada ih je bilo 34 u cijeloj Istri. To je bilo prije desetak godina. Sada nam slijedi selekcija jer ćemo puštati samo koze u stadu koje daju više mlijeka. Okrenut ćemo se i kozjim proizvodima. Muzem trenutno dvadesetak koza i one daju tridesetak litara mlijeka dnevno. Ujutro vozim autobus, vraćam se kući oko 9.30 kako bi pomuzao koze za što mi treba oko dva sata. Naravno da mi uskače obitelj u svemu. Potom ih vodim na ispašu, a poslije ponovno vožnja autobusa i mužnja koza. Tko misli da je jednostavno, neka proba -  kaže Ivan i nastavlja.

- Još uvijek je to ljubav da naša istarska koza opstane, nego što je zarada. Koza je umiljata životinja i kao svaka prava istarska žena jako je tvrdoglava. Ipak će na kraju napraviti što ona hoće. Dobio sam i rogovima koji put i mogu reći da je udarac pošten. Čitao sam da koza zapamti pedesetak slika, a ja kad stojim kraj maslina sa štapom, čim ga dignem, koza taj pravac ne prolazi. Ali čim bi se ja maknuo, rado će zaobići pravila i ići brstiti masline - rekao je kroz smijeh na kraju.

VIDEO Svih šest Rafalea sletjeli su na Pleso. Državni vrh okupio se oko aviona: 'Ostvarili san!'
PRATITE NA 24SATA

Povijesnim preletom od vojne baze kod Bordeauxa u Zagreb stiže prvih šest od ukupno 12 borbenih zrakoplova Rafalea koje je Hrvatska naručila od Francuske

Prva snimka Rafalea i poruka kontroli leta: 'Hrvatsko nebo bit će sigurnije. Stigli smo kući...'
POGLEDAJTE VIDEO

Piloti Hrvatskog ratnog zrakoplovstva s višenamjenskim borbenim avionima Rafale danas 25. travnja 2024. godine oko 12 sati prilikom ulaska u hrvatski zračni prostor stupili su u kontakt s Hrvatskom kontrolom zračne plovidbe. U hrvatski zračni prostor ušli su u području Istarske županije, a poletjeli su s aerodroma u francuskom Bordeauxu nešto prije 11 sati. Prilikom ulaska u hrvatski zračni prostor, piloti Hrvatskog ratnog zrakoplovstva poslali su poruku svim hrvatskim građanima s ovog povijesnog preleta: "Upravo ulazimo u hrvatski zračni prostor koji će od danas biti još sigurniji. Hrvatski Rafale i hrvatski piloti su stigli kući!"
Dvije 'madamice' su u Zagrebu godinama vodile posao. Za sat vremena naplaćivale 159,27 €!
ZARADILE 30 TISUĆA EURA

DETALJI OPTUŽNICE Spolne usluge oglašavale su pod naslovima 'Plava bomba 35 g.', 'Mazna37', 'Vatrena plavuša, grudi 4' i slično. Neki od muškaraca su odlazili kada bi vidjeli da žena ne odgovara opisu iz oglasa